شاید مدلهای قدرتمند GT3 پورشه تمامی توجهات را به خود جلب کنند اما نسخههای ارزانتر پورشه 911 نیز همیشه موردعلاقهی خریداران خودروهای اسپورت بودهاند؛ و پرفورمنس این خودروها همیشه با ارائهی هر نسل بهبود مییابد و نسخهی پایهی 911 کررا شبیه نقطهی مناسبی محسوب میشود که پرفورمنس موردنیاز اکثر خریداران را تأمین میکند.
پورشه نسل جدید این خودرو را که با کد 992 شناخته میشود اوایل سال جاری و در نسخهی کررا S معرفی کرد اما ما برای اولین بار توانستهایم پشت فرمان نسخهی پایهی کررا بنشینیم. ما مجبوریم از واژهی پایه استفاده کنیم چراکه این خودروی اسپورت 380 اسب بخاری میتواند به سرعت 293 کیلومتر در ساعت دست یابد.
مدل عادی کررا هم مشابه نسخهی کررا S از پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو استفاده کرده اما قدرت آن اندکی کمتر است. تفاوت قدرت کررا و کررا S به 64 اسب بخار رسیده و گشتاور هم با کاهش 80 واحدی به 450 نیوتون متر رسیده است؛ اما با این وجود اصلاً نمیتوان کررا را خودرویی کند دانست به گونهای که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن در 4.2 ثانیه ثبت میشود که تنها نیم ثانیه کندتر از برادر بزرگتر است.
این خودرو هنوز با گیربکس دستی در دسترس نیست بنابراین تنها گزینهی ممکن از نوع 8 سرعته دوکلاچه PDK است. این خودرو بهصورت استاندارد با رینگهای 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب عرضه شده هرچند نسخهی حاضر در تست از رینگهای 20 و 21 اینچی سود برده و دارای برخی ویژگیهای دیگر نیز میباشد.
خودرویی که ما تست کردیم به ترمزهای سرامیک کربنی، پکیج اسپورت کرونو، سیستم اگزوز اسپورت و صندلیهای اسپورت با تنظیم در 18 جهت مجهز بوده و از نظر مشخصات و قیمت به نسخهی کررا S نزدیک شده است. البته این ویژگیها تأثیر زیادی روی شخصیت پورشه 911 کررا نداشته و شما آنها را ضروری نخواهید دانست.
ما قبلاً با کابین 992 آشنا شدهایم و چیز بدی در آن وجود ندارد. یک طراحی یکدست و مدرن به چشم میخورد اما شاید خریداران انس بیشتری با کابین نسل پیشین 911 داشته باشند. یک صفحهنمایش بزرگ در داشبورد اولین چیزی است که ویژگی کابین نسل جدید 911 را توصیف کرده و البته دورشمار پیشرانه در پشت آمپرها نیز توسط دو صفحهنمایش دیگر احاطه شده است.
از موقعیت راننده گرفته تا دید عالی و احساس کیفیت بالای کابین، به سختی میتوان شکایتی دربارهی این خودرو داشت. شما میتوانید بدون خسته شدن چندین ساعت پشت فرمان بنشینید و بازهم پورشه آپشن های کافی برای شخصیسازی تمامی بخشها را ارائه میکند. در صندلیهای عقب جای کافی برای نشستن افراد بالغ وجود ندارد اما محفظه بار جلویی عمق زیادی داشته و همچون همیشه مفید است.
گیربکس دوکلاچه هم بسیار خوب عمل میکند. کندی اندک فرمان به شما یادآوری میکند که پشت فرمان یک خودروی اسپورت نشستهاید تا یک گرندتورر. غرش همیشه حاضر سیستم اگزوز نیز با بالا پایین شدن دور پیشرانه بر جذابیت راندن این هیولا میافزاید.
اگر خواهان شتاب بیشتر هستید بهتر است حالتهای اسپورت یا اسپورت پلاس را انتخاب کنید. با این کار کررا روی دیگر خود را نشان خواهد داد. با هر حرکت پای راست شاهد بالا رفتن دور پیشرانه و جذابیت ذاتی پورشه 911 خواهید بود.
بدون مقایسهی شانهبهشانه به سختی خواهید توانست تفاوت پرفورمنس این خودرو با مدل کررا S را متوجه شوید. با وجود قدرت زیادی که از دورهای پایین در دسترس است، مدل پایهی 911 مشکل خاصی در رسیدن به ردلاین ندارد.
علیرغم اینکه خودروی موردبحث از رینگهای بزرگتر استفاده کرده اما سواری آن مشکلی ندارد و در دستاندازها هم پایداری خود را از دست نمیدهد. البته همانند نسلهای پیشین 911، در سرعتهای بالا شاهد صدای لاستیکها خواهید بود.
در جادههای پر پیچ و خم اولین چیزی که توجهتان را به خود جلب خواهد کرد رشد خودرو است. فرمان هم احساس کمی داشته و فاقد درگیری راننده است. وقتی که خودرو را تحتفشار قرار دهید ویژگیهای سنتی 911 خود را نشان خواهد داد که از جمله ی آنها میتوان به ترمزهای قوی و فرمانی با توزیع وزن مناسب اشاره کرد. چسبندگی زیادی هم وجود دارد و خودرو به حمله به پیچها مشتاق نشان میدهد.
اگر میخواهید ویژگیهای کلاسیک 911 را ببینید باید کاملاً سریع حرکت کنید و این یک مشکل است. ما حدس میزنیم بهترین حالت پورشه 911 کررا استفاده از رینگهای کوچکتر و لاستیکهای نازکتر خواهد بود.
خریداران پورشه 911 معمولاً نسخهی کررا S را انتخاب میکنند اما هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دربارهی کررا پایه وجود دارد. این خودروی پایه بسیار سریع و تواناست حتی اگر حس درگیر کنندگی نسل قبلی را نداشته باشد.
مشخصات پورشه 911 کررا
قیمت: 82793 پوند پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 380 اسب بخار/450 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.2 ثانیه حداکثر سرعت: 293 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 9.9 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress