مدروفم روی بارداری تاثیر دارد؟


مدروفم روی بارداری تاثیر دارد؟

قرصی که مصرف می کنید داروی تحریک تخمک گذاری نیست. بنابراین اگر تاخیر در تخمک گذاری و قصد بارداری دارید لازم است تحت نظر باشید.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من با وجود پریود نامنظم حدود یک ماه اقدام به بارداری کرده ام و به تجویز پزشکم برای تنظیم پریدم از 15 تا27 بعد از پریودم باید قرص مدروفم بخورم. می خواستم بدانم با خوردن قرص مدروفم و اقدام برای بارداری مشکلی ایجاد می شود یا نه و تاثیری روی باردار شدن می گذارد؟

پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:
اقدام برای بارداری در شرایط فعلی شما مشکلی ندارد. اما قرصی که مصرف می کنید داروی تحریک تخمک گذاری نیست. بنابراین اگر تاخیر در تخمک گذاری و قصد بارداری دارید لازم است تحت نظر باشید تا اقدامات درمانی لازم برای شما صورت گیرد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
بی نظمی های دوران قاعدگی یکی از شایع ترین مشکلاتی است کا اغلب بانوان در سنین باوری با آن مواجه می شوند. بر اساس منابع علمی جابجا شدن روز شروع خونریزی به عنوان یک نشانه مهم در نظم سیکل های ماهانه، برای 5 روز بی نظمی محسوب نمی گردد.
اما اگر هر ماه دوره های شما بیشتر از 5 روز جلو افتاده و یا عقب می افتد مساله بی نظمی قاعدگی برایتان مطرح خواهد بود.
یکی از راهکارهای پیش روی شما، درمان بی نظمی قاعدگی با داروهای گیاهی خواهد بود که برخی معتقدند نسبت به داروهای شمیایی عوارض بسیار کمتری را به دنبال دارد.

علت نامنظم بودن عادت ماهانه
قاعدگی منظم نشان می دهد که فعالیت غدد درون ریز در تعامل با دستگاه تولید مثلی بانوان تا حد زیادی قابل قبول بوده و جای نگرانی وجود ندارد.
درصورتی که هر ماه پریود شما بیش از 5 روز تاخیر دارد و یا جلو می افتد، لازم است به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت آن مشخص شده و درمان گردد. یکی از روش های درمانی استفاده از داروی گیاهی برای منظم شدن قاعدگی است که امروزه علاوه بر تجویز در طب سنتی، مورد توجه برخی از متخصصان زنان نیز قرار گرفته است.
درمان گیاهی قاعدگی نامنظم تاکنون از نظر علمی به مقدار کافی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته و نمی توان با اطمینان گفت که استفاده از دارو گیاهی برای قاعدگی نامنظم تا چه حد کارآمد بوده و چه عوارضی برای بیمار ممکن است در پی داشته باشد.
بنابر تمامی این دلایل استفاده از داروی گیاهی برای منظم شدن پریود باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود.
علت نامنظم بودن عادت ماهانه دردختران و نیز در زنان به عوامل بسیار زیادی باز می گردد که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- سندرم تخمدان پلی کیستیک
- اختلالات مربوط به عملکرد غده تیروئید
- فیبروم
- استرس و اضطراب بیش از حد
- اضافه وزن
- انجام تمرینات ورزشی سنگین و کاهش وزن بسیار بیش از حد
- سبک زندگی ناسالم (مصرف الکل، دخانیات و ...)
- و ...

درمان گیاهی برای منظم شدن قاعدگی
درمان نامنظم بودن عادت ماهانه دردختران و زنان به روش های گوناگون همانند استفاده از انواع داروهای گیاهی، شیمیایی، تغییر سبک زندگی و ... انجام می شود.
گر دچار این مشکل هستید پیش از درمان بی نظمی قاعدگی با داروهای گیاهی، بر روی سبک زندگی خود مروری داشته باشید. مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارید، از خوردن غذاهای ناسالم تا حد امکان دوری کنید.
با استفاده از روش های مدیریت استرس، این عامل مخرب را از زندگی خود دور کنید، خواب کافی و با کیفیت داشته باشید و ... ممکن است با در پیش گرفتن تمامی این روش ها مشکل قاعدگی منظم به طور کلی برطرف شده و نیازی به داروهای گیاهی برای منظم شدن قاعدگی نداشته باشید.
با تمام این راهکارها اگر مشکل بی نظمی قاعدگی حل نشد، استفاده از درمان بی نظمی قاعدگی با داروهای گیاهی گزینه دیگری است که در کنار کارآمد بودن باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

مدروفم روی بارداری تاثیر دارد؟
1- دانه های گشنیز
یکی از گزینه های درمان بی نظمی قاعدگی با داروهای گیاهی استفاده از دانه های گشنیز است. یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را همراه با دو فنجان آب تا حدی بجوشانید که نیمی از آب بخار گردد.
نوشیدن این محلول چند روز قبل از قاعدگی به درمان قاعدگی های نامنظم کمک بسیار زیادی می کند.
توجه داشته باشید که بیش از دو هفته به هیچ وجه از این درمان استفاده نکنید و پیش از مصرف اطمینان حاصل کنید که باردار نیستید.

2- چای بابونه
چای بابونه حاوی فلاونوئیدها و کورستین بوده که به عنوان یک راه درمان بی نظمی قاعدگی با داروهای گیاهی مورد توجه قرار گرفته است. این چای علاوه بر کاهش درد قاعدگی، به منظم کردن آن نیز کمک می کند.

3- چای برگ تمشک
برگ تمشک حاوی تانن و فریتارین است که دمنوش آن می تواند سبب تنظیم شدن قاعدگی بانوان شود.
برای درمان بی نظمی قاعدگی با داروهای گیاهی خوردن عرقیجات بادرنجبونه، بهار نارنج، بومادران، عرق ختمی و بابونه نیز موثر خواهد بود.

رازیانه و تنظیم قاعدگی
رازیانه از گیاهانی است که قسمت‌های مختلف آن دارای خواص متفاوت است و در درمان‌هایی که بر پایه گیاهان دارویی یا طب سنتی است، جایگاه خاصی دارد.
این گیاه که دارای طبیعت گرم و خشک است خواص دارویی متفاوتی دارد و در بیماری‌های مختلف البته با نظر پزشک قابل استفاده است.
دکتر امیرهومن کاظمی، متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی نوشت: رازیانه حاوی استروژن گیاهی (فیتو استروژن) است که همان هورمون زنانه محسوب می‌شود، بنابراین مصرف آن در اختلالات قاعدگی نظیر تاخیر در قاعدگی، قطع قاعدگی یا برخی اختلالات تخمدان مفید است و باعث برقراری قاعدگی می‌شود.
مصرف رازیانه در از بین بردن علائم پس از یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی و ضعف مفید است. رازیانه به همراه گل ساعتی در درمان یائسگی زودرس نیز اثربخش است.
به دلیل اثر ضد اسپاسم آن در کاهش دردهای قاعدگی و دردهای گوارشی نیز می‌تواند استفاده شود. برخی مطالعات تاثیر آن رادر افزایش ترشح شیر مادر نیز نشان داده است.
رازیانه یکی از گیاهان دارویی مفید در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) است. کسانی که از نفخ رنج می‌برند، می‌توانند اثر مفید رازیانه در کاهش این مشکل را تجربه کنند.
ریشه رازیانه دارای مواد موثری است که باعث جلوگیری از انسداد عروق می‌شود، به این منظور باید جوشانده ریشه رازیانه را مصرف کرد.

مدروفم روی بارداری تاثیر دارد؟
رازیانه برای پوست
رازیانه برای پوست نیز خواصی مفید دارد. می‌توانید مخلوطی از پودر رازیانه، گلاب و روغن بادام را به صورت ماسک روی پوست صورت خود قرار دهید که باعث شفافیت و شادابی پوست می‌شود. این گیاه می‌تواند اثرات آرامبخشی نیز داشته باشد.
همچنین به دلیل اثرات ضد التهابی آن غرغره دمکرده رازیانه برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه مفید است. مصرف ترکیبات رازیانه و کاکل ذرت در دفع سنگ‌های کلیوی نیز مفید است.
دمکرده رازیانه در درمان سرفه‌های خلط‌دار بویژه در اطفال می‌تواند کمک‌کننده باشد.
مخلوط رازیانه، سکنجبین، عسل و عناب در درمان یبوست نیز می‌تواند مفید باشد. البته مصرف طولانی مدت رازیانه حتما باید زیر نظر پزشک باشد. مصرف زیاد آن ممکن است باعث حساسیت شود.
مصرف آن در دوران بارداری نیز ممنوع است. مصرف زیاد رازیانه برای آقایان توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است کاهش میل جنسی را به دنبال داشته باشد.

وانیل و درمان قاعدگی نامنظم
وانیل(VANILLA PLANIFOLIA) میوه گیاهی است به نام وانیل.
عطر دل‌پذیر و طعم وانیل آن را به عنصر ضروری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی‌ها تبدیل کرده است و اغلب در تهیه دسرها، پودینگ‌ها و شیرهای طعم‌دار و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین از آن برای شیرین کردن و طعم دادن به قهوه، ماست، بستنی، نوشابه‌ها، کیک‌ها و مواد غذایی پخته‌شده، استفاده می‌کنند.
درخت وانیل گیاهی است پایا خزنده یا بالا رونده، دارای ساقه سبز دراز، برگ‌های متناوب، پهن، نرم، ضخیم، بیضی شکل و نوک تیز سبز و تعداد زیادی ریشه های هوایی که از کنار هر برگی بیرون می‌اید که با کمک آن‌ها به تنه درختان مجاور می‌چسبد و بالا می‌رود.
این گیاه بومی مناطق مرطوب و حاره و در جنگل‌های مرطوب جنوب شرقی مکزیک و آمریکای مرکزی و هند غربی و آمریکای جنوبی می‌روید و ساقه های پیچیده ان تا ارتفاع حتی 100 متر نیز ممکن است برسند و تا بالاترین ارتفاع درختان بزرگ جنگلی نیز بالا می‌رود.
از دیدگاه طب سنتی وانیل نیز همچون دیگر ادویه ها دارای ویژگی‌های خاص خود است. تأثیر وانیل بر روی سیستم عصبی و مغز انسان موجب کاهش ترس و واهمه شده، افسردگی را نیز کاهش می‌دهد.
ماده معطر وانیل از میوه این گیاه گرفته می‌شود.
میوه آن به شکل غلاف لوبیا است و قبل از اینکه کاملاً برسد آن را می‌چینند و خشک می‌کنند در موقع چیدن، میوه ها عطری ندارند ولی پس از اینکه چیده شد در دوران خشک کردن و عمل آوردن آن، عطر مطبوع وانیل در آن ایجاد می‌شود.

وانیل و آروماتراپی
این ادویه در علم آروماتراپی نیز طرفداران خاص خود را دارد. در طب معاصر از آن برای درمان تب و تقویت میل جنسی استفاده می‌شود و از آنجایی که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است، با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کند.
در ایران وانیل را به شکل پودر سفید و تقریباً گران قیمتی می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند.
این پودر در اصل محصولی شیمیایی است به نام «وانیلین» که بر اساس بو و مزه وانیل اصلی تهیه و تولید می‌شود و به مقدار زیاد و با قیمت ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.
وانیلین تنها یکی از 36 بوی گوناگون وانیل را دارد و از دیگر خواص طبیعی وانیل در پودر وانیلین خبری نیست.
وانیل اصل به شکل یک چوبه یا غلاف باریک سیاه رنگ است که باید آن را به وسیله یک چاقوی تیز شکافت و با پشت چاقو خمیر درون آن را درآورد و داخل سس‌ها یا خمیرها ریخت.

وانیل از دیدگاه طب سنتی
از دیدگاه طب سنتی وانیل نیز همچون دیگر ادویه ها دارای ویژگی‌های خاص خود است. تأثیر وانیل بر روی سیستم عصبی و مغز انسان موجب کاهش ترس و واهمه شده،
افسردگی را نیز کاهش می‌دهد. در موارد بالا البته گرانیول (Geraniol) که در انواع گل‌های رُز نیز موجود است این تأثیرات را دارد.
در شرایطی که از وانیل (یا وانیلین) به مقدار زیاد استفاده می‌شود امکان پیش آمدن حالت هیپنوز و بی حسی کامل وجود دارد.
وانیلین در مواردی نیز اثراتی مشابه کافئین از خود نشان می‌دهد که تأثیر آن بر سیستم عصبی و فشارخون بسیار شبیه به آثار کافئین است.
ماده استیل کولین موجود در وانیلین نیز می‌تواند همچون ماده (Kobratoxin) که در زهر مارهای سمی وجود دارد عمل کند. استفاده زیاد از وانیلین می‌تواند آثاری شبیه (Phencyclidine) از خود بروز دهد.
این ماده که با نام (Angel Dust) معروف است دارای توانایی تخدیر می‌باشد.

مدروفم روی بارداری تاثیر دارد؟
وانیل و سلامت پوست
پوسته وانیل دارای دانه‌های ریز معطری است که در شیرینی پزی و ساخت لوازم آرایشی کاربرد دارد. این دانه‌ها دارای مولکول‌هایی هستند که در جوان ماندن و شادابی و طراوت پوست موثر است.
در گذشته از وانیل تازه برای مراقبت‌های پوستی در مقابل نور خورشید استفاده می‌کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که دانه‌های وانیل دارای مولکول‌هایی هستند که برای پوست خاصیت التیام بخشی و ترمیمی دارند.
بر اساس آزمایشات، مولکول‌های وانیل عملکرد پوست را تحریک می‌کند و باعث تسریع در رشد پوست می‌شود. متخصصان اظهار کردند: مولکول‌های وانیل در انسجام پوست، فرآیند جذب آب، طراوت، تازگی و استحکام پوست موثر هستند.
به گفته متخصصان، وانیل در تمام دنیا در درمان‌های پیری پوست کاربرد دارد. از ترکیب وانیل با روغن کنجد یا آفتابگردان خمیری بدست می‌آید که از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.

از دیگر خواص این ادویه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
* جلوگیری از پوسیدگی دندان
* درمان درد و زخم معده
* کمک به غلبه بر حالت تهوع و استفراغ
* کمک به کاهش وزن و سروتونین
* کاهش اضطراب و افسردگی و استرس
* تنظیم قاعدگی
* کمک به درمان زخم
* پیشگیری از انواع سرطان، به خصوص کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه
* بهبود اختلالات عصبی، مثل بیماری آلزایمر و پارکینسون
* توقف تغییر شکل سلول‌های خونی
* پیشگیری از کم شدن حافظه
* تحریک ترشح هورمون‌های مردانه و زنانه (تستوسترون و استروژن)
* جلوگیری از آلرژی
* درمان سینوس و سرفه
* کاهش التهاب ناشی از تشنج و تب
* درمان التهاب و بیش‌فعالی و فعالیت زیاد سیستم‌های مختلف بدن، از جمله گردش خون، تنفس، گوارش و اعصاب

روش مصرف
بهترین روش مصرف ان به صورت گرد است و مقدار آن 2 - 25/0 گرم است.
گرد وانیل: برای تهیه گرد وانیل مقداری وانیل گرفته و معادل آن قند خرد کرده و هر دو را در هاون آهنی نرم کوبیده و از صافی ابریشمین بیرون کنند و نخاله ها را باز با همان مقدار قند داخل کرده خوب بکوبید و از الک نرم داروسازی رد کنند و با هم مخلوط می‌نمایند.
قرص وانیل: وانیل 30 گرم، قند 200 گرم، صمغ عربی 2 گرم، آب به مقدار کافی کوبیده و نرم با آب مخلوط کرده، قرص‌های وانیلی بسازید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته