سه ماهه سوم بارداری، آزمایشات لازم


سه ماهه سوم بارداری، آزمایشات لازم

در سه‌ماهه سوم (از 28 هفتگی تا انتهای بارداری)، شما باید از 28 تا 36 هفتگی هر دو هفته یکبار برای چک آپ بروید و بعد از آن هفته‌ای یکبار تا زمان زایمان.

در سه‌ماهه سوم (از 28 هفتگی تا انتهای بارداری)، شما باید از 28 تا 36 هفتگی هر دوهفته یکبار برای چک آپ بروید و بعد از آن هفته‌ای یکبار تا زمان زایمان. همین‌طور که شما و پزشکتان بیشتر با هم آشنا می‌شوید و زمان زایمانتان نزدیک می‌شود، احتمال تست فیزیکی و بارداری هست، و همچنین صحبت هایی درباره زایمان.
در ادامه لیستی از کارهایی که پزشکتان انجام می‌دهد آمده است
پزشک می پرسد: "چه حسی دارید؟”
مثل قبل، با این سؤال شروع می‌شود که در چه حالی هستید. سوال های بعدی در رابطه با پرسش های شما در ملاقات قبلی خواهد بود و آزمایش‌هایی که در این فاصله داشته‌اید، و از شما سؤال می‌شود که سردرد یا پف و یا درد و مسئله‌ای دارید یا خیر؟
چه از شما سؤال شد یا نه، هر نگرانی دارید با پزشک خود در میان بگذارید، حتی اگر علائم جدید به نظر معمولی وساده باشند، دمدمی بودن و یا درد خود را به او بگویید و بخاطر اینکه احساس می¬کنید پزشکتان خیلی کاردارد، ساکت نمانید: پزشک شما ممکن است در روز چندین بیمار را ببیند، اما هنوز بارداری شما مهم ترین مرحله زندگی شماست.
پرسیدن سؤال درباره حرکات جنین
پزشک از شما سؤال خواهد کرد که جنین چقدر حرکت دارد، درصورتی که حرکات او از معمول کمتر بود به او اطلاع دهید. او به شما خواهد گفت که به حرکات جنین توجه کنید و یا حتی در ساعات معینی از روز حرکات او را بشمارید.
یک تست فیزیکی از شما به عمل می‌آید
مطابق سه‌ماهه دوم، شما وزن می‌شوید و آزمایش خون می‌دهید؛ و ممکن است یک تست ادراری برای علائم پره اکلامپسی، عفونت‌های دستگاه ادراری و مشکلات دیگر از شما به عمل آید؛ و آرنج‌ها و دست‌ها و زانو و صورتتان برای هرگونه پفی چک می‌شود، که می‌تواند علامت پره اکلامپسی باشد.
او ضربان قلب جنین و شکم شما را چک خواهد کرد تا اندازه جنین را تخمین بزند. و همین‌طور از شرمگاه تا بلندی استخوان شما را اندازه می‌گیرد (که بنام قله رحم شما است) که با مقایسه اندازه‌گیری‌های قبلی و رشد جنین از طبیعی بودن همه‌چیز اطمینان حاصل نمایید. اگر بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر باشد از شما یک سونوگرافی برای سلامت و اندازه رحم گرفته خواهد شد.
چرخش سر جنین به پایین
پزشک شما از طریقه قرار گرفتن سر جنین که پایین است یا بالا خبر خواهد داد. در 36 هفتگی یا بیشتر، اگر از زاویه سر جنین مطمئن نباشد، دستور یک سونوگرافی خواهد داد. او ممکن است با روشی به نام حرکت دادن سر از بیرون، سعی نماید که سر جنین را برگرداند.
شما در هر ویزیت، معاینه لگنی نخواهید داشت، حتی در سه‌ماهه سوم. مگر اینکه نگرانی خاصی وجود داشته باشد، مثل زایمان زودرس و یا محل قرار گرفتن سر کودک (در صورتی که زمان زایمان نزدیک است وسرکودک برنگشته است)
اما اگر تاریخ زایمان گذشته باشد پزشک برای نرم شدن، نازک شدن و یا باز شدن رحم معاینه لگنی خواهد کرد که زمان زایمان را مشخص کند؛ و اگر جنین پایین آمده و در حال آماده شدن برای تولد باشد با یک تست واژنال معلوم می‌شود. اگر پزشکتان تست واژنال انجام نمی‌دهد و خودتان می‌خواهید از زمان دقیق اطلاع یابید می‌توانید درخواست این تست را بدهید، ولی بعد از تست ممکن است لکه بینی داشته باشید.
یک تزریق RH ایمنی گلوبولین، اگر لازم است
اگر RH شما منفی و RH پدر جنین مثبت باشد (و اگر از این بابت مطلع نباشید) از شما یک تست خون گرفته می‌شود تا متوجه شوند که بدنتان آنتی‌بادی، برای احتمال RH مثبت جنین تولید می‌کند یا خیر. (این تست غربالگری آنتی‌بادی و در زمان نزدیک به پایان یک‌ماهه دوم که آزمایش خون دیابت می‌دهید انجام می‌شود.)
یک تزریق ایمنی گلوبولین در 28 هفتگی، بدن شما را از تولید آنتی‌بادی در سه‌ماهه آخر بازمی‌دارد. تزریق آنتی‌بادی زمانی که آزمایش تولید، آن را نشان دهد بی‌فایده خواهد بود، اگر وجود آنتی‌بادی در آزمایش دیده شود جنین برای بقیه زمان بارداری تحت نظر خواهد بود که مسئله‌ای پیش نیاید.
اگر قبلاً این آزمایش را نداده باشید پزشک شما همزمان با آزمایش RH، تزریق را در ویزیت 28 هفتگی انجام خواهد داد. (اگر آزمایش، وجود آنتی‌بادی را نشان دهد، تزریق بی‌فایده است اما ضرری هم نخواهد داشت.)
تست گروه استرپتوکوک B شما
بین هفته 35 و 37 تکه‌برداری از رحم و واژنال شما برای تست استرپتوکوک B که نوعی عفونت معمول است خواهد کرد. اگر مثبت بود، تا زمان زایمان به شما آنتی‌بیوتیک داده خواهد شد که بیماری به جنین منتقل نکنید؛ که خودبه‌خود شما هم اگر یک استرپتوک B داشته‌اید مورد درمان قرار می‌گیرید.
سه ماهه سوم بارداری، آزمایشات لازم
درباره سایر آزمایش‌های لازم صحبت نمایید
لیستی از سایر آزمایش‌هایی که ممکن است در سه‌ماهه سوم نیاز باشد:
• اگر قند خون بالا بود، زمانی که تست گلوکز را انجام دادید و هنوز تست تحمل گلوکز برای تعیین اینکه شما دچار دیابت بارداری هستید نداشته‌اید در اوایل سه ماه سوم انجام می‌گیرد.
• خون شما برای اینکه کم‌خونی دارید یا نه دوباره چک خواهد شد، بخصوص اگر کم‌خون بوده باشید.
• اگر شما مشکوک به انتقال بیمار جنسیتی باشید، شما برای سفلیس، HIV، کلامیدیا و سوزاک تست می‌شوید.
• اگر شما به داشتن جفت سرراهی یا جفت کم ارتفاع مشکوک باشید یک سونوگرافی در اوایل سه ماه گرفته خواهد شد.
• اگر بارداری شما ریسک بالا داشته باشد پزشک شما برای اطمینان از رشد جنین تست‌هایی (مانند بیو¬فیزیکال پروفایل یا تست بدون استرس) را به شما خواهد داد. و اینکه در چه زمانی و یا چند بار انجام شوند هم به دلیل تست بستگی خواهد داشت. اگر پزشک نگرانی از رشد جنین داشته باشد، یک سونوگرافی برای اندازه گیری جنین و سطح مایع آنیوتیک انجام خواهد داد.
• اگر بارداری نرمال بود ولی زمان زایمان گذشته باشد، باید تست شوید که ازسلامت جنین اطمینان حاصل کنند. بین 40 و 41 هفتگی ممکن است یک تست کامل بیوفیزیک که شامل تست بدون استرس برای چک کردن قلب جنین و یک سونوگرافی برای اندازه‌گیری مایع آنیوتیک انجام خواهد شد که به پزشک کمک می‌کند که ببیند که آیا ادامه صبر کردن برای شروع درد بی‌خطراست یا نه.
• اگر همه‌چیز طبیعی است تزریق سرم فشار، اگر درد زایمان تا هفته 41 یا 42 شروع نشده باشد، شروع خواهد شد. بعد از آن زمان، ریسک برای شما و جنین بسیار بالا خواهد بود. (اگر دهانه رحم بازشده باشد، حتی زودتر)
• بهتر است که به شما یک واکسن تی دپ تزریق شود تا جنین را از سیاه‌سرفه حفظ نماید
(سیاه‌سرفه) حتی اگر قبلاً واکسینه شده باشید، مرکز کنترل بیماری آمریکا پیشنهاد می‌کند که یک تقویت‌کننده بین 27 و 36 هفتگی تزریق شود.

یک مشاوره زایمان بگیرید
اگر تابه‌حال به شما مشاوره ای داده نشده باشد، در اوایل این دوره پزشک شما حتما درباره¬‌ی زایمان زودرس و پره اکلامپسی و بررسی دیگر علائم هشداردهنده (مثل خونریزی واژنال و یا کاهش حرکات جنین) که باید بلافاصله با او تماس بگیرید و درباره چیزهای طبیعی که از این به بعد باید انتظار داشته باشید صحبت خواهد کرد و به شما درباره هرگونه نگرانی که دارد اطلاع خواهد داد. همچنین می توانید با پزشک درباره زایمان در آب و مزایا و معایب آن صحبت کنید.
شما زمانِ تقریبی زایمان را می‌دانید و پزشکتان، علائمی که زودتر باید به او اطلاع دهید را با شما مطرح می‌کند.

سؤالات مربوط به زمان زایمان را پاسخ می‌دهد
الآن زمان حل فصل هرگونه نگرانی که درباره زمان زایمان و چگونگی آن است می باشد.
سؤالات متداول عبارت‌اند از
آیا شما در طول زمان زایمان حضور دارید؟
آیا شما و پرستاران حضور مداوم دارید و یا مراقبت از بسیاری از بیماران را در یک‌زمان انجام می‌دهید؟
اگر در نیمه‌شب کیسه آب پاره شود چه اتفاقی می‌افتد؟
بعضی از این سؤالات در کلاس‌های آمادگی برای زایمان پاسخ داده می‌شوند اما خجالت نکشید و نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید. آماده کردن یک برنامه برای تولد به شما کمک می‌کند تنظیمات خود را مشخص نمایید.

بحث در مورد ملاحظات پس از زایمان
چون ممکن از بعد از زایمان آماده هیچ‌گونه تصمیم‌گیری نداشته باشید، الآن زمان آن است که تصمیم بگیرید که آیا میل دارید نوزاد پسر را ختنه کنند یا نه، می‌خواهید به نوزاد شیر بدهید یا خیر و اینکه برای جلوگیری بعد از زایمان چه تصمیماتی دارید (اگرچه همیشه می‌توانید از حالا به بعد نظر خود را تغییر دهید). و اگر تابه‌حال برای نوزاد پزشکی پیدا نکرده‌اید حالا زمانش رسیده. پزشک شما هم می‌تواند کمکتان کرده و اسمِ چند دکترِ خوب را به شما بدهد.
در آخر پزشک شما برای هرگونه افسردگی بارداری شما را معاینه خواهد کرد؛ اما خجالت نکشید و اگر هرگونه احساس افسردگی یا اضطراب دارید، حتما آن را با او در میان بگذارید. او شما را به کسی که می‌تواند کمک کند معرفی خواهد کرد. و او ممکن است درباره کسانی که در بعد از زایمان به شما کمک می‌کنند سؤال کرده و علائم افسردگی بعد از زایمان را (PPD) برایِتان یادآوری نماید.دانستن علائم طبیعی ناراحتی معمول و افسردگی واقعی کمک خوبی خواهد بود. اگر فکر می‌کنید که افسردگی یا اضطراب خواهید داشت، بسیار مهم است که بلافاصله کمک بخواهید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
در سه ماهه سوم بارداری، با نزدیک شدن به زمان زایمان برای خانم های باردار، نگرانی‌هایی به وجود می‌آید.
اشعه ایکس در حالت آرام و با محافظ مناسب سرب بر روی شکم در دوران بارداری کاملا بی خطر است.
بسیاری از شرایط جدی در طول بارداری می توانند در طول بارداری رشد یا تشدید کنند، اگر از اشعه X برای تشخیص بیماری هایی مانند پنومونی، سل یا استخوان شکسته استفاده نشود.
گاهی اوقات پرتوهای لگن و نوزاد ممکن است حتی برای تعیین اینکه آیا کودک با خیال راحت می تواند تحویل داده شود (مثلا اگر کودک در موقعیت شانه باشد لازم است.
به یاد داشته باشید، بعضی از نوزادان بلافاصله بعد از زایمان به چندین اشعه X نیاز دارند تا سلامت خود را ارزیابی کنند. استفاده دقیق از اشعه X کودک در داخل یا خارج رحم در بسیاری از شرایط قابل توجیه است.

سه ماهه سوم بارداری، آزمایشات لازم
در دوران بارداری می توان بیهوشی اپیدورال انجام داد؟
بیهوشی اپیدورال یک گزینه عالی برای مدیریت درد است. اما معمولا برای زایمان در خانه در دسترس نیست.
مدیریت درد در این تنظیمات ممکن است شامل تکنیک های Lamaze، تمرکز حساس، هیپنوتیزم، یا مواد آرام بخش باشد.
اگر مدیریت درد برای شما مهم است، زایمان در بیمارستان به شما امکان دسترسی به بی حسی اپیدورال می دهد.
اغلب پزشکان ترجیه می دهند از بیهوشی اپیدورال استفاده کنند. بعضی از پزشکان بیهوشی اپیدورال را تا زمانی که حداقل 4 سانتیمتر دهانه رحم باز نشده باشد انجام نمی دهند.
با توجه به خواسته های شما و ترجیحات اپیدورال پزشک شما به عنوان روشی که برای شما استفاده می شودبا دکتر خود صحبت کنید. عوارض بیهوشی اپیدورال نادر است، اما شامل سردرد، خونریزی و عفونت می شود.
پس از ز، مشکلات پشت وجود دارد. ممکن است مادر پس از یک اپیدورال فلج شود.
اختلاف نظر در مورد این است که آیا بیهوشی اپیدورال خوب است یا خیر وجود دارد. اما این نوع کنترل درد از طریق جریان خون به نوزاد منتقل نمی شود.
انواع دیگر داروهای ضد درد از جریان خون عبور می کنند و ممکن است در هنگام تولد کودکتان خواب آلود باشد.

آیا باید حتما شیردهی داشت؟
در سه ماهه سوم بارداری، زمانی مناسب برای بررسی این است که آیا می خواهید شیر مادر را تغذیه کنید
پزشکان به طور کلی توصیه می کنند که نوزاد خود را برای سال اول زندگی با شیر مادر تغذیه کنید.
زنان با اچ آی وی، سل فعال و برخی از اشکال هپاتیت، از موارد استثنائی هستند. اگر دچار نگرانی در مورد تغذیه با شیر مادر هستید با پزشک خود صحبت کنید.

تغذیه شیر مادر دارای مزایایی برای مادران نیز است
- رحم و معده سریعتر به اندازه قبل از بارداری بر می گردند
- سریعتر به وزن پیش از بارداری بازمی گردید
- هیچ بطری شیشه شیر برای شستن یا حمل ندارید
- هیچ پولی صرف شیر خشک نمی شود
- کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان
- احتمال بارداری در آن زمان کاهش می یابد (تغذیه با شیر مادر باعث کاهش تخمک گذاری می شود)
- کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان
تغذیه شیر مادر همچنین برای کودک شما مفید است، از جمله:
- ایمونوگلوبولین ها که از بیماری و عفونت جلوگیری می کنند
- خطر ابتلا به آلرژی را کاهش می دهد
- آسان برای هضم
- کاهش خطر ابتلا به اسهال و یبوست
- کودک همیشه در دمای مناسب است
- کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت در زندگی
- ارتباط عاطفی با مادر
اگر چه تغذیه با شیر مادر دارای مزایای زیادی است، اما هنوز هم انتخابی است. اگر شما نتوانستید یا ترجیح میدهید که شیر مادر ندهید، تغذیه نوزاد با شیر خشک هم گزینه مناسبی است.

آیا می توان قبل از زایمان بیمارستان را دید
با بخش زنان و زایمان در بیمارستان خود تماس بگیرید. اکثر بیمارستان ها اجازه بازدید از امکانات را خواهند داد.

سه ماهه سوم بارداری، آزمایشات لازم
هنگام زایمان چه ارگان هایی را باید مطلع کرد؟
علاوه بر فراخوانی پزشک متخصص، باید با شرکت بیمه درمانی خود نیز تماس بگیرید. هر شرکت بیمه قوانین خاص خود را دارد. با شرکت بیمه خود در اوایل بارداری در مورد تنظیمات آنها صحبت کنید.
اکثر آنها اجازه می دهد ظرف 24 ساعت پس از پذیرش به آن ها اطلاع دهید. با نماینده شرکت بیمه درمانی خود برای بررسی نیازهای خود صحبت کنید. بسیاری از امکانات تولد شرکت های بیمه را به شما اطلاع می دهد.

چه مدت می توان در بیمارستان ماند؟
شما، دکتر شما و شرکت بیمه درمانی شما تصمیم می گیرید که چه مقدار زمان برای شما بهترین است. اگر یک دلیل پزشکی برای ماندن شما در بیمارستان باقی بماند، بیمه درمانی شما باید آن را بپذیرد.
بسیاری از شرکت های بیمه زنان را تشویق می کنند که 24 ساعت بعد از زایمان از بیمارستان خارج شوند. برای برخی از زنان این ایمن و مناسب است. اما این برای همه مناسب نیست
اگر پزشک شما احساس کند که شما باید در بیمارستان به مدت بیشتری بمانید، مرکز مراقبت های بهداشتی به شما کمک خواهد کرد تا زمان بیشتری را به مذاکره با بیمه بپردازید.
اکثر شرکت های بیمه درمانی هزینۀ یک اتاق خصوصی را به صورت نیم بها می گیرند. با بیمارستان خود چک کنید که آیا می توانید به یک اتاق خصوصی ارتقا دهید و تفاوت هزینه چیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج