ابتکار کانون فرهنگی‌ و هنری «عاشورائیان» برای ساخت آینده‌ای روشن از معبر محرم


ابتکار کانون فرهنگی‌ و هنری «عاشورائیان» برای ساخت آینده‌ای روشن از معبر محرم

کانون فرهنگی‌ و هنری «عاشورائیان» صرفاً در نام با فرهنگ عاشورا ارتباط ندارد، تدارک مفصل برای عزاداری‌های محرم نشان از ابتکار این کانون در همراه کردن نسل نوجوان و جوان با سوگواره حسینی دارد. ابتکاری که سخنرانی، تئاتر و مسابقه را به خدمت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانونهای مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی و هنری «عاشوراییان» در جوار مسجد «شهدای ابن سینا» از سال 78 با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد.

این کانون از ابتدای تأسیس، مخاطبان اصلی فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را دانش آموزان پسر و دختر در مقطع متوسطه و نیز دانشجویان قرار داده است و در کنار فعالیت های معمول، در ایام محرم و اعیاد شعبانیه برای عموم مردم اصفهان با مخاطب چندین هزار نفری برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی و هنری را اجرا می کند. هدف اصلی اجرای این برنامه‌ها تعظیم و گرامیداشت مقام ائمه معصومین (علیهم‌السلام) و ایجاد زمینه‌ جذب نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به آموزه های اهل بیتی است.

کانون عاشوراییان در طول سال های گذشته به دلیل فعالیت های گسترده فرهنگی دینی به عنوان یکی از کانون های برگزیده در استان اصفهان معرفی شد و در طول 20 سال فعالیت این مجموعه برنامه‌های دهه محرم این مرکز با استقبال زیادی از سوی خانواده‌های اصفهانی و مسافران همراه بوده است، به گونه ای که در برنامه عزاداری دهه اول محرم این مجموعه که همه ساله در جوار گلستان شهدا برگزار می شود، بیش از 12 هزار نفر شرکت می کنند. هیئت عاشوراییان که تحت نظر این مجموعه فعالیت می کند، یکی از بزرگ‌ترین هیئت‌های شهر اصفهان است و این روزها و در بیستمین سالگرد فعالیت، خود را برای عزاداری باشکوه سالار شهیدان(ع) همراه با برنامه های ویژه آماده می کند.

«سید حمیدرضا همراه» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت کانون فرهنگی هنری عاشوراییان، اظهار کرد: تمام تلاش مسئولان فرهنگی کانون عاشوراییان در این راستا است که برنامه ها در این کانون بر اساس نیاز روز مخاطبان و ذائقه آنها طراحی و اجرا شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری عاشوراییان با اشاره به اینکه فعالیت این مجموعه فرهنگی تنها برای ایام خاص و مناسبت های مذهبی نیست، افزود: کانون فرهنگی هنری فرهنگی عاشوراییان در طول سال فعالیت های فرهنگی را برای مخاطبان خود برنامه ریزی و اجرا می کند و برنامه هایش تنها مختص ماه محرم نیست. بیش از ۵۰۰ نوجوان و جوان به عنوان کادر اجرایی بدون دریافت هیج حقوقی در این کانون فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: دغدغه و هدف ما با ایجاد این کانون، این بود که فضای متفاوتی را برای تجربه نوجوانان فراهم کنیم، به همین جهت برنامه ریزی های ما بر مبنای علایق دانش آموزان صورت می گیرد و این موضوع در دعوت از سخنرانان برای برگزاری مراسم ها تا برنامه های جانبی مورد توجه قرار می گیرد.

همراه ادامه داد: به عنوان مثال جشن‌های میلاد حضرت مهدی (عج) و امام رضا (ع) هر سال با اجرای برنامه‌های ترکیبی و نمایشی برگزار می‌شود که در نوع خود حرکتی نو و به تعبیری ایجاد ابزاری جدید برای ارائه مفاهیم فرهنگی است. در این روش با استفاده از روش‌های هنری و تلفیق روش‌های جدید با ابزارهای سنتی و بهره گیری از خلاقیت دینی، مفاهیم دینی را متفاوت از دیگر مجموعه ها به مخاطبان ارایه می کنیم.

ابتکار کانون فرهنگی‌ و هنری «عاشورائیان» برای ساخت آینده‌ای روشن از معبر محرم

وی اضافه کرد: ویژه‌برنامه‌های محرمی کانون عاشورائیان در دهه اول محرم، همه ساله با حضور سخنرانان و مداحان کشوری برگزار و فعالیت‌هایی از قبیل ایجاد غرفه‌های فرهنگی در خانه عاشوراییان، انتشار نشریه، برگزاری نمایش‌های عاشورایی در حاشیه این مراسم ها انجام می شود.

همراه تاکید کرد: مراسم سوگواری این کانون در محرم سال۹۸ که به مدت یک دهه برگزار می شود، با سخنرانی حجت الاسلام «شهاب مرادی» و مداحی محمد یزدخواستی محمد طالبی همراه است. این کانون با راه اندازی کانال های خبری اقدام به معرفی و اطلاع رسانی فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام کرده است و مخاطبان می‌توانند شب‌ها از طریق این شبکه ها به سخنرانی‌ها و دیگر برنامه های کانون دسترسی داشته باشند.

وی ابراز کرد: برنامه های ماه محرم کانون عاشورائیان امسال با شعار «حسین علیه السلام نوری که خاموش نمی شود» و با محور «نقش مسئولیت های فردی در آینده ای روشن» از نهم شهریورماه ۱۳۹۸ آغاز شده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری عاشوراییان به اجرای نمایش های ترکیبی در ایام سوگواری دهه اول محرم در حاشیه عزاداری ها اشاره و خاطر نشان کرد: به کمک بهزاد بهزادپور از کارگردان کشوری در سال های گذشته سبک جدیدی از نمایش های ترکیبی را تولید کردیم که برای اولین بار در نیمه شعبان چند سال قبل اجرا شد و پس از آن در ماه محرم نیز این نمایش مورد توجه قرار گرفت، به طوری که این ایده بعدها در تهران نیز الگوبرداری و اجرا شد. در واقع این نمایش که می توان گفت، شیوه نوین تعزیه است، آیتم های نمایشی با عناوین شب های محرم را اجرا می کند که با استقبال گسترده مردم روبرو می شود.

ابتکار کانون فرهنگی‌ و هنری «عاشورائیان» برای ساخت آینده‌ای روشن از معبر محرمهمراه همچنین برگزاری اولین مسابقه دانش آموزی «واقعیت افزوده» ویژه مقطع تحصیلی متوسطه، اجرای سرودها و و ارائه محصولات جدید فرهنگی با عنوان «کمک» را از دیگر برنامه های این کانون در محرم حسینی برشمرد.

وی درباره مسابقه «واقعیت افزوده» یا «AR»گفت: ،«AR» نرم افزار اندرویدی است که امکان اسکن المان های ویژه محرم با تلفن همراه را فراهم می کند و سوالات را نمایش می دهد. دانش آموزان باید هر شب براساس شش المان، شش سوال را پاسخ دهند که این سوالات برای افراد مختلف یکسان نیست، به دانش آموزانی که توانستند به سوالات بیشتری پاسخ درستی بدهند، جوایزی اهدا می شود. همچنین مجموع امتیازات دانش آموزانی که هر شب در برنامه شرکت می کنند، در شب پایانی محاسبه می شود و بین کسانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند، قرعه کشی و به برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا می شود.

وی منبع سوالات مسابقه« AR» را از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» بخش زندگانی امام حسین(ع) معرفی کرد.

ابتکار کانون فرهنگی‌ و هنری «عاشورائیان» برای ساخت آینده‌ای روشن از معبر محرممدیر کانون فرهنگی هنری عاشوراییان با اشاره به دیگر برنامه های این کانون برای گروه سنی نوجوان و جوان، اظهار کرد: فعالیت برای شاخه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی مهم‌ترین بخش آموزشی این مجموعه را تشکیل می‌دهد، به همین جهت ما برای این مقاطع سنی حلقه های معرفتی را در نظر گرفتیم. مطالعه و بررسی اصول توحیدی و اعتقادی در جلسات گروهی هفتگی با محوریت آثار تئوریسن های انقلاب به‌خصوص شهید مطهری، اصلی‌ترین برنامه شاخه‌های آموزشی محسوب می‌ شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های زیارتی، اردویی، ورزشی، تفریحی و مشارکت در فعالیت‌های اجرایی مجموعه نیز از جمله فعالیت هایی است که اعضای گروه های آموزشی کانون فرهنگی هنری عاشورائیان در آن‌ها شرکت می کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری عاشوراییان به برنامه های این کانون در تابستان هم اشاره کرد و افزود: مخاطب برنامه‌های تابستانی ما دانش‌آموزان پایه هفتم هستند که کلاس‌های آموزشی در هشت رشته برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که این آموزش ها در رشته‌های فیلمبرداری، عکاسی، برنامه‌نویسی، نمایش، سرود، گرافیک و تدوین است البته پیش از ثبت‌نام، آزمونی از متقاضیان موسوم به «تست گاردنر» گرفته شد و هنرجویان، بر اساس نتایج این تست در کلاس‌ها ثبت نام کردند این کلاس‌ها تا پایان تابستان و در ۱۲ جلسه برگزار می شود.

وی به تهیه و تولید نشریات دانش آموزی توسط فعالان کانون اشاره و خاطر نشان کرد: این سبک از تولید نشریه در اصفهان در طول سال های گذشته بسیار جریان ساز بوده است و خوشبختانه در کل کشور نیز الگو برداری شده است.

ابتکار کانون فرهنگی‌ و هنری «عاشورائیان» برای ساخت آینده‌ای روشن از معبر محرم

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند