ابهامات پیرامون مسمومیت گروهی از اهالی روستای ابرده ادامه دارد


ابهامات پیرامون مسمومیت گروهی از اهالی روستای ابرده ادامه دارد

مشهد- ایرنا- مسمومیت 600 نفر از اهالی روستای ابرده شهرستان بینالود جمعه گذشته به مثابه یک شوک خبری در رسانه ها مطرح شد و مسئولان را به بررسی فوری علل بروز این حادثه واداشت.

به عقیده کارشناسان این تعداد مسمومیت با توجه به گردشگری بودن این منطقه و حضور صدها گردشگری که در روز تعطیل در این روستا حضور داشته اند بسیار بیشتر است اما آنچه موضوع این گزارش شده است ابهامات موجود در علت و چرایی وقوع این حادثه است.

در حالی که شرکت آب و فاضلاب روستایی بر سلامت منابع آبی و کلرزنی به موقع به آب مصرفی روستای ابرده تاکید و اصرار دارد برخی دیگر از مسئولان، احتمال تخلیه فاضلاب انسانی توسط یکی از رستورانها در رودخانه و یا نشست مخازن فاضلاب رستورانها و آلودگی باکتریایی آب مصرفی را عامل این مسمومیت فراگیر در اهالی این روستا می دانند.

آزمایشات گویای سلامت منابع آبی است

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلابت روستایی استان خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:آب خام در هر جا ممکن است آلودگی داشته باشد و مبنای عملکرد این شرکت در این است که آب دارای این آلودگیها نباشد.

حمید سهرابی افزود: آبی که به شبکه مصرف روستای ابرده شامل مخزن و شبکه توزیع منتقل شده است طبق آزمایشهای تخصصی با توجه به کلرزنی انجام شده فاقد آلودگی بوده است.

وی ادامه داد:هم اکنون مطلوبیت میکروبی آب در منابع آب و فاضلاب روستای ابرده ۹۹ درصد است.

او با اشاره به اینکه از نظر ما آبی که به شبکه وارد شده است با کلرزنی مرتب فاقد هر گونه آلودگی بوده است افزود:این ادعا نتیجه حاصله از چندین آزمایش در آزمایشگاههای متعدد است.

مسمومیت منابع فرعی آب

فرماندار بینالود (طرقبه شاندیز) هم گفت: بر اساس اعلام مرکز بهداشت علت مسمویت ۶۰۰ نفر در یکی از محلات روستای ابرده این شهرستان وجود نوعی باکتری به نام "کلی فرم مدفوعی" در یکی از منابع فرعی آب بوده است.

سید حسن حسینی افزود: میزان "کلی فرم مدفوعی" در آب آشامیدنی در حالت استاندارد باید صفر باشد اما بر اساس اعلام مرکز بهداشت در ۱۰۰ میلی لیتر نمونه آزمایشگاهی۷.۲ واحد از این عامل باکتریایی دیده شده است.

وی بر روند تامین آب شرب روستای ابرده و هفت روستای دیگر منطقه از منابع آبی پاکیزه و کاملا سالم دشت سوران تاکید و بیان کرد: رستورانهای واقع در این محدوده که به مخازن سپتیک مجهز هستند باید در ساعاتی مشخص فاضلاب خود را با تانکر از مخازن خارج کرده و در نقاط ایمن تخلیه کنند.
فرماندار بینالود گفت: احتمال دارد در این میان یک رستوران مرتکب تخلف شده و فاضلاب خود را در رودخانه تخلیه کرده باشد که به نشست آلودگی در زمینهای اطراف منجر شده و شاید هم نشست یکی از مخازن سپتیک یاد شده در زمینهای شنی منطقه و نیز اطراف چاه آب نیمه عمیق مخزن "قلندر" که برای تامین فشار آب روستا استفاده می شود موجب آلودگی شده باشد.
حسینی افزود: در زمان مواجهه با کاهش فشار آب در شبکه لوله کشی منطقه، کمبود آن از حوزه و منابع آبی "قلندر" شامل یک چاه نیمه عمیق و یک چشمه تامین می شود و احتمالا آلودگیهای نشت کرده در زمینهای شنی و متخلل اطراف منابع ذکر شده آنها را آلوده کرده است و البته تاکید می شود بلافاصله این منبع آبی فرعی از مدار خارج شد.

ورود دادستانی به ماجرا

فرماندار بینالود گفت: تقصیر بروز این آلودگیها بین بخشهای مختلف از جمله رستورانهای آلوده کننده منابع آبی، آب و فاضلاب روستایی، آب منطقه ای و مرکز بهداشت تقسیم می شود اما میزان کوتاهیها با پیگیری دادستان مشخص خواهد شد و تحقیقات تکمیلی همچنان ادامه دارد.

حسینی افزود: آب منطقه ای باید نسبت به حفاظت از حریم رودخانه و مرکز بهداشت برعملکرد رستورانهای رودخانه ابرده توجه بیشتری داشته باشند. همچنین حفاظت و ایجاد حریم مناسب توسط آبفار بینالود برای چاه نیمه عمیق منطقه به خوبی انجام نشده و همچنین نتایج تعدادی از نمونه برداری های صورت گرفته از این آب از عدم وجود کلر در آب منابع قلندر حکایت دارد.

وی ادامه داد: دادستانی بینالود در راستای انجام وظایف خود به عنوان مدعی العموم با قاطعیت وارد موضوع شده و تحقیقات و بررسی های تخصصی در این زمینه ادامه دارد.

آزمایشات تکمیلی در حال انجام است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بینالود نیز با اشاره به اینکه در خصوص علت واقعی بروز این مسمومیت گسترده هنوز سردرگمی وجود دارد افزود: بررسی ها نشان داده است منابع آبی مورد مصرف روستا در بالادست قرار دارد و رستورانها در پایین دست هستند.

مرتضی شیرزور گفت: واحدهایی که به صورت رستورانی و خدماتی فعالیت می کنند و دارای فاضلاب انسانی و آلی هستند ملزم به استفاده از مخزن سپتیک و مخزن فاضلاب هستند که از رهاسازی و نشست فاضلاب در چاه های آب شرب و رودخانه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان داده است که رستورانهای اطراف رودخانه حتی اگر مدیریت درست فاضلاب نداشته باشند که دارند چاه ها و مخازن سپتیک این واحدها روی آب شرب روستا تاثیر چندانی ندارد.

او با اشاره به برگزاری کمیته بررسی موضوع با حضور اعضای مختلف و دستگاه های متولی افزود: بررسی ها نشان داد ضرورت انجام آزمایشات تکمیلی از آب و افراد دچار مسمومیت برای روشن شدن ماجرا ضروری است.

وی تاکید کرد: هر ماده ای که بیش از حد مجاز در مکان یا منبعی باشد آلودگی محسوب می شود بنا بر این انجام آزمایشات تکمیلی برای رفع ابهامات ضروری است.

او با اشاره به الزام قانونی مبنی بر کلرزنی آب شرب توسط آب و فاضلاب روستایی افزود: آزمایشات نشان داده است کلر موجود در نمونه ها در حد استاندارد وجود داشته و طبیعتا کلر باید باکتری احتمالی موجود در آب را از بین ببرد بنابراین احتمال آلودگی باکتریایی آب با توجه به وجود کلر کاهش می یابد.

رئیس اداره محیط زیست بینالود گفت: هم اکنون در خصوص علت ایجاد مسمومیت اهالی ابرده سردرگمی وجود دارد و پیش بینی می شود طی دو تا سه روز آینده نتیجه آزمایشات تکمیلی اعلام و موضوع مسمومیت ناشی از مصرف آب آلوده به طور قطع مشخص شود.

روستای ییلاقی ابرده بالا با سه هزار نفر جمعیت در فاصله دو کیلومتری شاندیز در شمال غرب مشهد قرار دارد. شهرستان ۷۰ هزار نفری بینالود علاوه بر ۲۰ روستای ییلاقی، دو شهر گردشگر پذیر طرقبه و شاندیز را به ترتیب با ۲۲ هزار و ۱۸ هزار نفر جمعیت در خود جای داده است.

کلی‌فرمها (Coliform bacteria) باکتریهایی هستند که به عنوان شاخص کیفیت بهداشتی بودن غذا و آب مورد سنجش قرار می‌گیرند.

این نوع باکتری که در دمای ۲۵ تا ۳۷ درجه با تولید اسید و گاز "قند لاکتوز" را تخمیر می‌کند در محیط آبی، خاک و پوشش گیاهی پیدا می‌ شوند.

کلی فرمها که در سراسر جهان به تعداد زیاد در مدفوع جانوران خونگرم وجود دارند به طور معمول خود عامل ایجاد بیماری جدی نیستند لذا از حضور آنها به عنوان شاخصی برای تعیین دیگر ارگانیسمهای بیماری زایی استفاده می‌شود که ممکن است منشأ آنها مدفوع باشد.

۷۴۹۶/۳۲۲۱/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!