عکس یادگاری با ندانستن سهامدار؟


عکس یادگاری با ندانستن سهامدار؟

کافی است متولیان امر، بحث فرهنگ سازی و آموزش سهامداران را جدی تر پیگیری کنند. آموزش در بازار سرمایه رو به توسعه کشور ما، اقدامی ضروری است.

عکس یادگاری با ندانستن سهامدار؟

به گزارش بورس نیوز، لابلای گلایه های سهامداران بازار پایه در مورد تغییر مقررات و وضع برخی محدودیت ها، اظهار کم اطلاعی از وضعیت شرکت های این بازار بیش از هر چیز نگران کننده است.

رشد چشمگیر صدور کدهای معاملاتی جدید در یکسال اخیر حاکی از ورود تعداد زیادی سرمایه گذار جدید به این بازار است که احتمالا بسیاری از آنها، هیچ تجربه و دانشی در مورد تحلیل شرکت ها ندارند و فقط بر اساس جو بازار و به صورت توده ای اقدام به معامله می کنند.

تغییر مقررات بازار پایه انتقادات برخی سهامداران را در پی داشته است.

سهامداران گرفتار در سهم های این بازار معتقدند اگر این بازار نقص و ایرادی داشته، چرا پی در پی کد معاملاتی صادر شده و اجازه معامله به سهامداران داده شده است؟ چرا در روزهایی که سهم های این بازار مرتبا رشد ۱۰ درصدی داشتند کسی اعتراض نکرد؟ اگر شرکت های این بازار شفافیت کافی نداشته و بسیاری از آنها در باتلاق زیان دست و پا می زنند، چرا اطلاع رسانی کافی خصوصا به تازه واردها که بوی کباب بورس بازی، هوش از سرشان برده بود صورت نگرفت؟ اصولا متولی فرهنگ سازی و آموزش سهامداران کیست؟ آیا شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با آن همه دبدبه و کبکبه، توان برگزاری حداقل یک جلسه توجیهی رایگان برای سهامداران تازه وارد را ندارد؟

این در شرایطی است که مهم‌ترین هدف شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی است؛ اما در عمل فقط سهامداران جدید جذب کرده ایم و گویا افرادی را که برای اولین بار دریا را از نزدیک می بینند به حال خود رها کنیم تا شاید میان هیاهوی موج های خروشان دریا ، شنا بیاموزند.

سید روح اله حسینی مقدم کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با در نظر گرفتن پیچیدگی های بازار سرمایه ضروری است سرمایه گذاران در این بازار، به مهارت و دانش لازم دست یابند. «نوسان» همواره در این بازار وجود دارد و شاید در این ایام سرمایه گذاران روی مثبت این بازار را دیده اند؛ ولی فعالان قدیمی تر این بازار، روزهای منفی بازار را هم دیده اند.

وی افزود: تحلیل و روش‌های بررسی وضعیت و پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها نیازمند مهارت خاص خود بوده و کسب مهارت ها در گرو آموزش است. بازار سرمایه کشور ما بازاری مستعد و رو به رشد بوده و ضریب نفوذ آن به تدریج در حال افزایش است. تمامی نهادهای مالی در کنار رسالت اصلی خود، می توانند در امر آموزش نقش داشته باشه باشند؛ اما متولی اصلی فرهنگ سازی و آموزش سهامداران در کشور ما ، بورس ها هستند. رسالت اصلی تالارهای منطقه ای در نقاط مختلف کشور که توسط بورس ها راه اندازی شده، فرهنگ سازی و آموزش بوده و همیشه آماده ارایه خدمت به علاقمندان به آموزش سرمایه گذاری در بورس ها هستند. معرفی ابزارها و نهادهای جدید مانند سبدگردان ها و صندوق های سرمایه گذاری و... در ارتقای دانش سرمایه گذاران موثر است.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که «آیا در راستای آموزش سهامداران و فرهنگ سازی ضعیف عمل نشده؟» گفت: نمی توان برای فرهنگ سازی واحد اندازه گیری تعریف کرد. به هر حال در دوران رکود بازار سرمایه، آموزش و فرهنگ سازی چندان تاثیری در جذب سرمایه گذاران به این بازار نخواهد داشت؛ ولی روند آموزش مثبت و رو به رشد بوده و با گذشت زمان روش های جدیدی برای آموزش ارایه می گردد و کم کم، تعداد اشخاصی که علاوه بر کسب مهارت لازم، صلاحیت آموزش هم کسب می کنند، افزایش می یابد. در دهه های قبل، حتی تعداد کتاب های مرتبط به آموزش سرمایه گذاری در بازار سرمایه کمتر از انگشتان یک دست بود؛ اما در حال حاضر علاوه بر کتب و مقالات آموزشی متعدد، روش های جدید آموزش مانند ابزارهای فضای مجازی هم به مدد سرمایه گذاران آمده است.

وی اضافه کرد: کافی است متولیان امر، بحث فرهنگ سازی و آموزش سهامداران را جدی تر پیگیری کنند. آموزش در بازار سرمایه رو به توسعه کشور ما، اقدامی ضروری است.

ضعف فرهنگ سازی و تعمیق تحلیل، چالش بازار سرمایه

حسین خسرونژاد کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: موافق تغییر مقررات بازار پایه هستم و معتقدم تغییر مقررات می بایست در سال های قبل رخ می داد و تغییرات، با تاخیر انجام شد.

وی افزود: منطقا باید دامنه نوسان در سهم شرکت هایی که از شفافیت کمتر برخوردار هستند، کمتر باشد؛ اما در بازار پایه دامنه نوسان سهم های کوچکی که بسیاری از آنها زیان های انباشته سنگینی هم دارند، از دامنه نوسان بالاتری نسبت به سایر بازارها برخوردار بودند و این موضوع، بزرگترین چالش بازار پایه محسوب می شود. شورای عالی بورس و سازمان بورس و فرابورس به عنوان نهادهای متولی نظارت بر بازار سرمایه، نخستین مقصران بروز مشکلات در بازار پایه هستند. سهامداران بازار پایه هم که بدون هیچ تحلیلی اقدام به سرمایه گذاری در سهم های این بازار کرده اند، بی تقصیر نیستند. چرا نهاد ناظر باید اجازه رشد چند صد درصدی به سهم شرکت های بی بنیاد بدهد و سهامداران هم بدون توجه به وضعیت شرکت، سرمایه خود را وارد چنین سهم هایی کنند؟

این فعال بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضعف فرهنگ سازی در بازار سرمایه گفت: در شرایطی که بازار سرمایه به عنوان مناسب ترین بازار جهت سرمایه گذاری و جذب نقدینگی معرفی می شود، شاید اعمال فیلترها و محدودیت هایی برای سهامداران مانند ضرورت طی کردن دوره آموزشی و آزمون و... قبل از صدور کد معاملاتی جدید، خوشایند نباشد؛ اما سازمان بورس و سایر نهادهای مالی می توانستند با صرف اندکی هزینه، اقدام به فرهنگ سازی در این مورد کنند و از رسانه ملی و سایر رسانه های خبری و تخصصی در راستای آموزش مستقیم و غیر مستقیم سرمایه گذاران بهره مند شوند. متاسفانه با وجود روند صعودی درآمد سازمان بورس و کارگزاری ها بابت کارمزد معاملات، در این سال ها در زمینه فرهنگ سازی و تعمیق فضای تحلیلی بازار سرمایه بسیار ضعیف عمل شده است.

خسرونژاد در خاتمه تصریح کرد: قیمت بسیاری از سهم های بازار، اعم از بورس و فرابورس، در ماه های اخیر رشد زیادی داشته و دچار حباب قیمتی هستند. ریزش قیمت در این سهم ها محتمل است و امیدواریم سرمایه گذاران لابلای خرید و فروش های خود، کمی هم به تحلیل بنیادی شرکت ها توجه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه