فریز زخم دهانه رحم، مراقبت‌های بعد از آن


فریز زخم دهانه رحم، مراقبت‌های بعد از آن

زخم دهانه رحم در خانم ها به خصوص در طول دوره باروری بسیار شایع است.

زخم دهانه رحم در خانم ها به خصوص در طول دوره باروری بسیار شایع است. زخم دهانه رحم اغلب هنگام معاینات دوره ای تشخیص داده می شود. زخم دهانه رحم می تواند در اثر ضربه، مواد شیمیایی، عفونت یا سرطان دهانه رحم ایجاد شود. زایمان های متعدد، استفاده از تامپون، استفاده طولانی مدت از آی یو دی از جمله دلایل زخم دهانه رحم هستند. عفونت های طولانی مدت نیز یکی دیگر از علت های شایع زخم دهانه رحم هستند.
علائم زخم دهانه رحم
زخم دهانه رحم بیشتر اوقات بدون علامت است. اما گاهی علائمی مانند ترشحات واژن، درد، احساس ناراحتی هنگام خروج ادرار و خونریزی بعد از رابطه جنسی ایجاد می کند. تست پاپ اسمیر زخم دهانه رحم ضروری اما نتیجه آن اغلب نرمال است.
نگرانی اصلی در مورد زخم دهانه رحم این است که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. سرطان دهانه رحم بیماری خطرناکی است؛ اما اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است. درمان سرطان دهانه رحم در اولین مراحل بسیار ساده است و با فریز کردن سلول های غیرطبیعی دهانه رحم به راحتی انجام می شود. با فریز کردن زخم دهانه رحم از ابتلا به سرطان جلوگیری می شود. مشکلات و علائم شخص نیز بعد از فریز کردن بهبود پیدا می کند. در روش فریز کردن، با استفاده از سرما زخم دهانه رحم فریز می شود. فریز زخم، سلول های غیرطبیعی را تخریب می کند. سرما دادن به سلول ها در طی دو مرحله و به فاصله پنج دقیقه انجام می شود. فریز کردن اغلب زمانی انجام می شود که تست پاپ اسمیر مثبت شده باشد.
فریز زخم دهانه رحم، مراقبت‌های بعد از آندر این موارد فریز زخم دهانه رحم پیشنهاد نمی شود
- در زمان بارداری
- در صورت ابتلا به التهاب اندام های لگنی
- در هنگام قاعدگی (اگر خونریزی شدید باشد)
بعد از فریز زخم دهانه رحم
فریز زخم دهانه رحم اغلب موفقیت آمیز است؛ اما اگر بعد از فریز نتیجه دلخواه حاصل نشود، ممکن است پزشک روش دیگری را به بیمار توصیه کند. گاهی نیز لازم است که شخص بعد از سه تا شش ماه دوباره تست پاپ انجام دهد.
شخص بعد از فریز می تواند فعالیت های طبیعی خود را انجام دهد؛ اما از او خواسته می شود بین دو تا چهار هفته از مصرف تامپون و برقراری رابطه جنسی خودداری کند تا دهانه رحم بهبودی پیدا کند. در صورت برقراری رابطه جنسی لازم است از کاندوم استفاده شود.
ممکن است شخص بعد از فریز زخم دهانه رحم احساس گرفتگی عضلات (مانند قاعدگی) داشته باشد.
آیا فریز کردن زخم دهانه رحم عوارضی دارد؟
عوارض بسیار نادر هستند. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
- تب
- دردهای لگنی شدید
- داشتن خونریزی شدید بیش از دو روز
- بوی بد ترشحات واژن
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
فریز کردن دهانه رحم ، یک روش درمانی جهت از بین بردن یک لایه از بافت دهانه ی رحم است. در مواردی استفاده می شود که لازم باشد یک یا چند لایه از بافت دهانه ی رحم بطور کامل تخریب شود . در این روش با استفاده از گاز ، با ایجاد دمای بسیار پایین ، سولهای سطحی از بین رفته و پس از مدتی انتظار رشد سلوهای طبیعی را داریم. استفاده ی اصلی کرایو ، در تغییرات پیش سرطانی دهانه ی رحم است . اما خب ، مورد استفاده ی فرعی ِ کرایو ، همین زخم دهانه ی رحم می باشد .
فریز کردن دهانه رحم ، معمولا در مطب و بدون بیهوشی و …انجام می شود و در کل بیش از ۲-۳ دقیقه طول نمی کشد. در روز انجام کرایو ، نیاز است که یک همراه داشته باشید .ممکن است تا ۱ هفته بعد از کزایو ، ترشحات زیاد و خونابه ای داشته باشید . معمولا پانسمانی در محل تعبیه می شود و به شما توصیه می شود نهایتا تا ۲-۳ هفته نزدیکی واژینال نداشته باشید .

دهانه ی رحم کجاست؟
انتهای واژن ، توسط گردن رحم (دهانه ی رحم ،یا سرویکس ) به جسم رحم راه دارد . در نتیجه در معاینات زنان با اسپکلوم ، بخش بیرونی آن کاملا قابل مشاهده و ارزیابی است . هم چنین هنگام نزدیکی ، آلت با قسمت بیرونی دهانه رحم برخورد میکند.

زخم دهانه ی رحم چیست ؟
این اصطلاحِ زخم ، نشان دهنده ی هر گونه تغییر شکل دهانه رحم ، از مخاط صورتی به بافت مخملی و قرمز می باشد. غالبا، این قرمزی زمانی رخ میدهد که لایه داخلی دهانه رحم ، تا بیرون آن کشیده شود
زخم دهانه رحم یا دیسپلازی دهانه رحم به رشد غیر طبیعی سلولهای پیش سرطانی در سطح دهانه رحم یا سرویکس گفته می شود. درجه شدت این بیماری زخم دهانه ی رحم بستگی به میزان رشد سلولهای غیر طبیعی دارد.

انواع زخم دهانه رحم
دیسپلازی یا زخم دهانه رحم بسته به شدت به دو دسته تقسیم بندی می شود:
زخم دهانه رحم با درجه شدت پایین : این نوع از زخم دهانه ی رحم به کندی پیشرفت کرده و غالبا بهبود می یابند.
زخم دهانه رحم با شدت بالا : ای نوع از زخم دهانه ی رحم می تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود.
زخم های دهانه رحم با شدت بالا، اگر بدون درمان رها شوند، در ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد پیشرفت کرده و به سرطان دهانه رحم تبدیل می شوند. خطر سرطان برای زخم های دهانه رحم با شدت ملایم پایینتر می باشد.
فریز زخم دهانه رحم، مراقبت‌های بعد از آنتشخیص زخم دهانه ی رحم با تست پاپ اسمیر
زخم دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، نوعی ویروس منتقله آمیزشی، همراه می باشد. برای محافظت در برابر ابتلای به این ویروس انجام واکسیناسیون توصیه می شود و تست پاپ اسمیر منظم نیز می تواند زخم دهانه رحم را تشخیص داده و بنابراین می توان این مشکل را در مراحل اولیه درمان نمود. در واقع تست پاپ اسمیر یک ابزار پیشگیرانه با درجه موفقیت بالاست که غیر طبیعی بودن سلول های دهانه رحم را در زنان نشان می دهد.

فریز زخم دهانه رحم و پیشگیری از سرطان
نگرانی اصلی در مورد زخم دهانه رحم این است که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. سرطان دهانه رحم بیماری خطرناکی است؛ اما اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است. درمان سرطان دهانه رحم در اولین مراحل بسیار ساده است و با فریز کردن سلول های غیرطبیعی دهانه رحم به راحتی انجام می شود. با فریز کردن زخم دهانه رحم از ابتلا به سرطان جلوگیری می شود. مشکلات و علائم شخص نیز بعد از فریز کردن بهبود پیدا می کند. در روش فریز کردن، با استفاده از سرما زخم دهانه رحم فریز می شود. فریز زخم، سلول های غیرطبیعی را تخریب می کند. سرما دادن به سلول ها در طی دو مرحله و به فاصله پنج دقیقه انجام می شود. فریز کردن اغلب زمانی انجام می شود که تست سرکه یا تست پاپ اسمیر مثبت شده باشد.
در این موارد فریز زخم دهانه رحم پیشنهاد نمی شود:
- بارداری
- در صورت ابتلا به التهاب اندام های لگنی
- هنگام قاعدگی (اگر خونریزی شدید باشد)

فریز کردن رحم چه زمانی انجام می‌شود ؟
- خانم‌هایی که مخاط رَحِم‌شان به بیرون برگشت پیدا می‌کند.
- خانم‌هایی ترشحات واژینال بیش از حد دارند.
- خانم‌هایی که گاهی اوقات بعد از نزدیکی دچار خونریزی می‌شوند.
- زمانی که دهانه‌ی رَحِم ملتهب (اِوِرژن) باشد.
- در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، زخم‌های بد و بیرون‌زدگی مخاط رَحِمی به‌طوری که با پماد و درمان‌های دارویی بهبود نیابد، این عمل انجام می‌شود.

توصیه های قبل از انجام فریز زخم رحم
اینکه فریز زخم رحم در دوره پریود نباید انجام گیرد بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی کنند که فریز زخم رحم، یک یا دو هفته پیش از عادت ماهیانه انجام شود.
شب قبل از فریز زخم رحم، استراحت کافی داشته باشند.
حتما قبل از اقدام به این کار، میان‌وعده سالم (ماست میوه یا آبمیوه و آجیل) بخورند.
با توجه به اینکه هنگام فریز زخم رحم، احساس گرفتگی عضلات ایجاد می‌شود، با مصرف قرص ایبوپروفن یک ساعت قبل از فریز این حالت قابل کنترل است.
فریز دهانه زخم رحم ۲۰ دقیقه طول می‌کشد اما برخی بیماران مدتی بعد از پایان فریز به استراحت کوتاهی نیاز دارند به همین دلیل برای انجام فریز زخم رحم باید یک ساعت را در نظر گرفت.

بیرون‌زدگی مخاط رحمی
خانم‌هایی که زایمان طبیعی داشته‌اند،‌تا حدی بیرون‌زدگی مخاط رَحِمی در آنها طبیعی است. اما آنها که ترشحات بیش از حد دهانه‌رَحِم دارند نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف هستند چون محیط رَحِم‌شان برای ایجاد آن مناسب است. بنابر‌این آنها باید فورا به پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند. همچنین این خانم‌ها باید هر 6 ماه یک‌بار برای چک‌ آپ به پزشک مراجعه کنند تا مشخص شود که دچار بیماری‌های دهانه‌ی رَحِم و یا سرطان نباشند.

قبل از فریز کردن زخم دهانه رحم چه مواردی باید بررسی شوند ؟
خانم‌ها باید قبل از انجام عمل کرایوتراپی تست پاپ‌اسمیر بدهند تا بررسی شود که مشکلی از نظر بدخیم بودن التهاب نداشته باشند. همچنین این خانم‌ها از نظر ابتلا به سرطان معاینه می‌شوند و اگر عفونتی هم داشته باشند باید آن را درمان کنند. اگر نتیجه‌ی تست پاپ‌اسمیر مشکوک بود باید از ناحیه‌ی ملتهب رَحِم نمونه‌برداری شود تا در صورت تشخیص عارضه‌ای در این ناحیه، عمل کرایوتراپی انجام نشود.

بعد از فریز زخم دهانه رحم
فریز زخم دهانه رحم اغلب موفقیت آمیز است؛ اما اگر بعد از فریز نتیجه دلخواه حاصل نشود، ممکن است پزشک روش دیگری را به بیمار توصیه کند. گاهی نیز لازم است که شخص بعد از سه تا شش ماه دوباره تست پاپ انجام دهد.
شخص بعد از فریز می تواند فعالیت های طبیعی خود را انجام دهد؛ اما از او خواسته می شود بین دو تا چهار هفته از مصرف تامپون و برقراری رابطه جنسی خودداری کند تا دهانه رحم بهبودی پیدا کند. در صورت برقراری رابطه جنسی لازم است از کاندوم استفاده شود.
ممکن است شخص بعد از فریز زخم دهانه رحم احساس گرفتگی عضلات (مانند قاعدگی) داشته باشد.

بهبودی رَحِم پس از کرایوتراپی (فریز کردن زخم دهانه رحم)
درباره‌ی محل عمل کرایوتراپی دو هفته طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند. بنابر‌این بهتر است که خانم‌ ها بعد از انجام فریز رحم به مدت دو هفته نزدیکی نداشته باشند تا رَحِم‌شان کاملا بهبود پیدا کند. البته این خانم‌ها تا دو هفته ترشحاتی مانند خون‌آبه دارند که جای نگرانی نیست چون بدن در حال ترمیم آن قسمت است. برای مراقبت از رَحِم بعد از کرایوتراپی گاهی پماد واژینال تجویز می‌شود.
فریز زخم دهانه رحم، مراقبت‌های بعد از آنعوارض (فریز کردن زخم دهانه رحم ) کرایوتراپی
روش کرایوتراپی معمولا عارضه‌ای در خانم‌ها ایجاد نمی‌کند و بروز عارضه پس از انجام این روش نادر و پرداختن به آن بسیار تخصصی است.
یکی از شایعترین عارضه های فریز ، بد شکل شدن دهانه ی رحم و هم چنین تداخل در نتایج پاپ اسمیر خواهد بود . چون سلولهای طبیعی از بین می رند و سلولهای جدید که جایگزین می شوند هیچ گاه مثل اول نخواهند شد . بنابراین با نمونه برداری از این ناحیه ی و تهیه پاپ اسمیر ، در نتایج پاپ اسمیر ، تداخل ایجاد خواهد شد .
علاوه بر آثار روحی روانی حاصل از این کار ، اگر این حرکت ، بدرستی انجام نشود ، یا بیش از حد انجام شود ، می تواند باعث تنگی دهانه ی رحم ومشکلات بعدی ناشی از آن شود . ضمن اینکه رابطه ی زناشویی فرد نیز تحت تاثیر این قضیه ، رو به سردی می رود و اعتماد بنفس خانم در برابر همسرش از بین می رود .
در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
- تب
- دردهای لگنی شدید
- داشتن خونریزی شدید بیش از دو روز
- بوی بد ترشحات واژن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو