افزایش 2 برابری تولید برق در نیروگاه سد مهاباد


افزایش 2 برابری تولید برق در نیروگاه سد مهاباد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره امور آب مهاباد گفت: تولید برق در نیروگاه سد این شهرستان در سالجاری با 2 برابر افزایش نسبت بهپارسال به 15 هزار و 89 مگاوات رسید.

خالد رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان افزایش تولید برق با توجه به به بارش‌های مناسب در سال زراعی جاری و رهاسازی آب براساس ظرفیت مخزن سد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته در همین مدت بیش از هفت هزار مگاوات برق از نیروگاه سد مهاباد با رهاسازی ۴۵ میلیون مترمکعب آب تولید و وارد مدار مصرف برق سراسری شده بود.

وی از تداوم افزایش تولید برق در نیروگاه سد مهاباد در سال جاری خبر داد و ادامه داد: امسال با توجه به پرشدن مخزن سد پیش‌بینی می‌شود میزان تولید برق از نیروگاه سد مهاباد به مرز ۱۶ هزار مگاوات برسد.

رحمانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۰۱ میلیون و ۵۴ مترمکعب آب در پشت دریاچه سد مهاباد ذخیره شده است، اضافه کرد: این میزان نسبت به سال گذشته در همین مدت تغییری نکرده است.

وی دبی ورودی آب به مخزن سد مهاباد را در زمان کنونی صفر دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون مرحله آخر سهمیه بخش کشاورزی با دبی خروجی متغییر و براساس نیاز کشاورزان در حال رهاسازی است که تا ۲۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

در سال زراعی جاری بیش از 270 میلیون مترمکعب از آب سد مهاباد همچنین برای احیای دریاچه ارومیه در چندین مرحله رهاسازی شد.

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون مترمکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

سد مهاباد در قسمت غرب مهاباد و در فاصله پنج کیلومتری این شهر واقع است و یکی از نزدیکترین سدهای جهان به مناطق مسکونی به شمار می‌رود.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !