احتمال خروج غول نفتی آمریکایی از ونزوئلا


احتمال خروج غول نفتی آمریکایی از ونزوئلا

به نظر می‌رسد شرکت شورون در حال چیدن مقدمات ترک ونزوئلا در صورت عدم تمدید معافیت از سوی دولت آمریکا برای ادامه فعالیت در این کشور آمریکای جنوبی است.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: طی یک سال گذشته شورون برخی از قراردادهایش با شرکای خود در ونزوئلا را اصلاح کرده که به این شرکت آمریکایی اجازه می‌دهد به قراردادها زودتر از موعد خاتمه دهد. تحت شرایط جدید، شرکت شورون برای خاتمه زودهنگام قراردادهایش جریمه نخواهد شد.

تمهیدات جدید در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا تحریمها علیه ونزوئلا را با هدف براندازی دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور این کشور تشدید کرده است. شورون آخرین شرکت آمریکایی تولیدکننده نفت در ونزوئلا است که با اتمام مهلت معافیت از تحریمها در ۲۵ اکتبر روبروست. برخی از قراردادهای بلندمدت شورون در اواخر سال ۲۰۱۸ به‌روز شدند در حالی که سایر قراردادها پس از دریافت معافیت از تحریمها توسط این شرکت در ژوییه به‌روزرسانی شدند.

سخنگوی شورون ابراز امیدواری کرد که مجوز فعالیت این شرکت در اکتبر تمدید شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر دولت آمریکا حاضر نشود معافیت شورون را تمدید کند، تصمیم مذکور به ۱۰۰ سالت سابقه فعالیت این شرکت در ونزوئلا پایان خواهد شد. شورون در اوت هشدار داده بود که تحولات در کشور بحران زده ونزوئلا ممکن است به درآمدهایش آسیب بزند.

به گفته یک منبع آگاه، شورون حدود ۳۳۰ کارمند مستقیم در ونزوئلا دارد و ونزوئلا یک درصد از تولید جهانی نفت شورون در سال ۲۰۱۸ یا معادل ۴۲ هزار بشکه در روز را تشکیل داد.

سقوط صادرات نفت ونزوئلا

در این بین بر اساس آمار رفینیتیو آیکان، صادرات نفت ونزوئلا به دلیل توقف خرید از سوی شرکت ملی نفت چین در پی تشدید تحریمهای آمریکا، در اوت به پایین‌ترین سطح در سال ۲۰۱۹ سقوط کرده است.

بر مبنای آمار بازبینی شده، مجموع صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی شرکت PDVSA و جوینت ونچرهای این شرکت ماه گذشته به ۷۷۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۹۹۲ هزار و ۵۶۵ بشکه در روز در ژوییه و ۱.۱۳ میلیون بشکه در روز در ژوئن کاهش پیدا کرد.

ماه گذشته پس از این که واشنگتن با صدور یک فرمان اجرایی، اموال متعلق به دولت ونزوئلا در خاک آمریکا را بلوک کرد و به شرکتهای خارجی درباره خطر تحریم به دلیل همکاری با شرکت PDVSA هشدار داد، شرکت ملی نفت چین (CNPC) بارگیری نفت ونزوئلا را که برای اوت برنامه ریزی شده بود، لغو کرد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت PDVSA برای بازپرداخت میلیاردها دلار وامی که ونزوئلا از چین دریافت کرده است، مسئول تحویل نفت خام به شرکتهای چینی است. در عوض خرید نفت ونزوئلا از سوی شرکت روس‌نفت افزایش پیدا کرده و روس‌نفت ۶۵ درصد از صادرات نفت ونزوئلا را در اوت در مقایسه با ۴۹ درصد در ژوییه دریافت کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403