11 اثر صنایع دستی کردستان نشان ملی مرغوبیت کالا گرفت


11 اثر صنایع دستی کردستان نشان ملی مرغوبیت کالا گرفت

سنندج - ایرنا - 11 اثر صنایع دستی از آثار هنرمندان کردستانی پس از داوری منطقه‌ای نشان ملی مرغوبیت کالا را دریافت کردند.

سرپرست معاونت صنایع دستی کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه داوری برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از سال ۱۳۸۶ شروع شد و تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است اظهار داشت: در دوره‌های اول تا چهارم ۱۲۸ اثر موفق به کسب این نشان شده بودند و در دوره پنجم نیز ۱۱ اثر موفق به دریافت این نشان شدند.

اسماعیل مریوانی اظهار داشت: این ۱۱ اثر از میان ۸۱ اثری که امسال در استان جهت دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا معرفی شده بودند انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه این آثار در ۲ مرحله استانی و کشوری داوری می شوند اضافه کرد: در مرحله داوری استانی ۴۱ مورد از این آثار انتخاب و به مرحله داوری منطقه ای فرستاده شد که از این تعداد ۱۱ اثر موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا شدند.

وی افزود: این آثار شامل سینی هشت گوشه، کمانچه ۱۴۰ ترکه، شکلات خوری مشبک، قلمدان مدور، قلمدان دوات دار، قلمدان قاشق دار، سینی مستطیل، ست میوه خوری، قلمتراش شاخ گوزنی، گلیم کناره و ست آشپزخانه است.

مریوانی با بیان اینکه این آثار حاصل تلاش صنعتگران کردستانی در رشته های نازک‌کاری، ساز سازی، خراطی، چاقوسازی و گلیم بافی است گفت: این نشان زمینه معرفی این آثار جهت دریافت مهر اصالت یونسکو بوده که تاکنون ۱۳۹ اثر از آثار صنعتگران کردستانی نشان ملی مرغوبیت کالا را دریافت کرده است.

سرپرست معاونت صنایع دستی کردستان اضافه کرد: اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی اولین مهر اصالت یونسکو توسط خانم زارعی در رشته گلیم بافی برای صنایع دستی کردستان کسب شده است.

وی افزود: داوران این دبیرخانه، آثار هنرمندان را از لحاظ مرغوبیت، اصالت، نوآوری در طرح و اجرا، قابلیت حضور در بازارهای ملی و بین المللی، سازگاری با محیط زیست و قوانین جاری کشور مورد بررسی و داوری قرار دادند و دارا بودن این شرایط دال بر منحصربفرد بودن این آثار ارزشمند دارد.

مریوانی ضمن دعوت هنرمندان برای حضور در دوره های بعدی این داوری ها تاکید کرد: آثار هنرمندانی که موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی می شوند پس از بررسی به یک کمیته داوری جهت دریافت نشان بین المللی یونسکو (مهر اصالت) ارسال می شود که امیدواریم این ۱۱ اثر نیز بتوانند علاوه بر نشان ملی، نشان بین المللی نیز دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه هشت اثر صنایع دستی این استان تاکنون موفق به کسب دریافت مهر اصالت یونسکو شدند افزود: این نشان مهر اصالت در داوری سال های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به آثار هنرمندان استان اعطا شده است.

وی اضافه کرد: آثار سوسن سفاحی و شهلا زارعی در رشته گلیم بافی، اثار کافیه اخگر و محمد محمدی نورهدر رشته کلاش بافی، آثار محمد فرید اسماعیلی با ۲ اثر و حسام حیدری در رشته نازک کاری و صلاح الدین منبری در رشته شالبافی آثاری هستند که توانسته مهر اصالت یونسکو را دریافت کنند.

هم اکنون هنرمندان استان کردستان در نزدیک به ۵۰ رشته فعالیت دارند که ۲۱ مورد از این رشته ها صنایع دستی بومی فعال استان است.

بیش از ۴۰ هزار نفر از هنرمندان کردستان در ۴۵ رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند که ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و ۶۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید