مبارزه با آفت ملخ در مزارع نیشکر خوزستان وارد مرحله جدیدی شد


مبارزه با آفت ملخ در مزارع نیشکر خوزستان وارد مرحله جدیدی شد

اهواز - ایرنا - معاون بهره برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: مبارزه با آفت ملخ در مزارع نیشکر خوزستان با بهره گیری از پهپاد و هواپیمای سمپاش وارد مرحله جدیدی شد.

قاسم آل کثیر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:حدود ۲ ماه پیش مزارع شرکت توسعه نیشکر مورد حمله ملخ قرار گرفت و از همان ابتدا، برنامه‌ریزی پایش مزارع توسط موسسه تحقیقات نیشکر و مدیریت حفظ نباتات استان و با کمک مدیریت‌های مطالعات کاربردی کشت و صنعت‌های نیشکری انجام شد.
وی گفت: پس از مشخص شدن کانون‌های استقرار ملخ، بلافاصله عملیات کانون کوبی با پهپاد صورت گرفت اما با گسترش آلودگی عملیات مبارزه ابتدا با یک هواپیما و سپس با ۲ هواپیما ادامه یافت که طی عملیات شبانه‌روزی موج اول حمله ملخ مهار شد.
آل کثیر افزود:اما پس از تولید نسل بعدی آفت، موج دوم که گسترده‌تر بود شروع شد و با آمادگی در مجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ، عملیات سمپاشی با سرعت و شتاب بیشتری ادامه یافت و هم‌اکنون نیز با بکارگیری تجهیزات زمینی، پهباد و هواپیما این مبارزه به طور جدی ادامه دارد.
معاون بهره‌برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه افزود: براساس برآوردهای انجام شده آلودگی در حدود ۱۰ هزار هکتار از کشت و صنعت‌های هفت گانه این شرکت گزارش شده و با بکارگیری مجموعه تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری ، عملیات مبارزه مدیریت خواهد شد.
آل‌کثیر خاطرنشان کرد:البته با وجود مبارزه مستمر، به دلیل تخم‌ریزی صورت گرفته توسط آفت، امکان هجوم مجدد تا پایان مهرماه وجود دارد و کشت وصنعت‌های نیشکری تا آن زمان در آماده‌باش کامل قرار دارند و سازمان جهاد کشاورزی نیز به حمایت خود در مبارزه با این آفت خطرناک ادامه می‌دهد.
وی گفت:تاکنون نشست های مکرری برای هماهنگی و پشتیبانی عملیات سمپاشی هوایی با جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شده و تلاش می‌شود در هماهنگی مستمر، نسبت به مبارزه و کانون کوبی و مدیریت آفت مذکور اقدام شود.
آل‌کثیر بیان کرد گفت: مجموعه مجتمع کشت و صنعت حکیم فارابی به عنوان پایگاه پشتیبانی عملیات، الگوی خوبی از مبارزه با آفت را پیش می‌برد و مدیریت و پرسنل این مجتمع تلاش های زیادی در این زمینه متحمل شده‌اند و در سایر کشت و صنعت‌ها نیز این مبارزه و مدیریت آفت، در هماهنگی کامل با هم در حال انجام است.
به گزارش ایرنا ورود آفت ملخ (دریایی) برای نخستین بار در ماه های اخیر در بهمن ماه پارسال در هندیجان گزارش شد و متعاقب آن عملیات پایش و مبارزه با این آفت مهلک در سطح بیش از ۶۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی از جمله اراضی نیشکری خوزستان شروع شد.
طرح های هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ۸۴هزار هکتار زمین در شمال و جنوب اهواز شامل کشت و صنعت دهخدا ، امیرکبیر ، امام خمینی(ره) ، حکیم فارابی ، دعبل خراعی و حکیم فارابی و سلمان فارسی در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶حدود ۶۳۰هزار تن شکر تولید کردند.
عملیات احداث واحدهای هفت گانه نیشکری خوزستان از اوایل دهه ۷۰ با ظرفیت تولیدی اسمی سالانه هر کدام ۱۰۰هزار تن شروع شد و از اوایل دهه ۸۰ به تدریج وارد چرخه تولید شدند.
استان خوزستان با احتساب کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کارون در شوش و شوشتر به تنهایی حدود ۴۰درصد نیاز کشور به شکر را تامین می کند.
سالانه حدود ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی در خوزستان تولید می شود که حدود ۶ تا هفت میلیون تن آن نیشکر است.
۶۰۶۵/۶۰۶۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی