جاده ماهیرود به فراه قطعه ترانزیتی شرق کشور می‌شود


جاده ماهیرود به فراه قطعه ترانزیتی شرق کشور می‌شود

بیرجند- ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: با اتمام جاده ماهیرود به فراه این مسیر به یک قطعه ترانزیتی شرق کشور تبدیل می‌شود.

محمد صادق معتمدیان شامگاه چهارشنبه در جمع مردم شهر درح سربیشه اظهار داشت: تلاش بسیار زیادی شده و دولت هم به دنبال کمک است تا در روزهای آتی قطعه ۳۰ کیلومتری از جاده ماهیرود به فراه به مناقصه گذاشته شود.

وی افزود: امید است با اتمام این پروژه ۴۰۰ کیلومتر جاده‌های ترانزیتی استان به آسیای میانه، شاهراه ارتباطی، افغانستان و ۱۱ کشور آسیای میانه نزدیک‌تر شود.

استاندار خراسان جنوبی از این اتفاق به عنوان تحول ترانزیتی در استان یاد کرد و گفت: برای همه خودروهای ترانزیتی که از چابهار و بندر عباس به مرز می‌روند نزدیکترین مسیر این جاده خواهد بود.

وی با اشاره به سفر شهرستانی خود به سربیشه و شهر درح بیان کرد: این سفر باعت شود بخشی از مشکلات مردم رفع شود و یکی از اهدافی که در سفرهای شهرستانی داریم در وهله اول دیدار مردم مناطق مختلف است که بدون واسطه در جریان مشکلات قرار گرفته و با ظرفیت‌های هر منطقه آشنا شویم.

معتمدیان به پتانسیل‌های خوب استان اشاره کرد و گفت: این استان برخوردار از نعمت‌ها است و شناسایی و آشنایی بیشتر این ظرفیت‌ها از اولویت‌هاست که از پیشنهادات مردم هم بهره‌مند می‌شویم.

وی ادامه داد: بیشتر از هر کسی مردم نسبت به مشکلات منطقه شناخت و انگیزه لازم برای حل مشکلات دارند لذا یکی از رویکردها این است که از مردم محلی به عنوان مشاوران خود استفاده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: نظرات کاربردی مردم حاصل تجریه است که راهکارهای خوبی ارائه می‌کنند و در کنار مطالعات کارشناسی از نظرات و تجربه گرانبهای مردمی هم بهره‌مند می‌شویم.

وی با بیان اینکه هرجا از نظرات مردمی استفاده کردیم موفقیت بیشتری داشتیم گفت: اگر قرار است کار عمرانی در منطقه انجام شود خروجی باید رضایتمندی مردم باشد.

معتمدیان با بیان اینکه مردم به نوع مدیریت اعمال شده از یک سال گذشته تاکنون پاسخ مثبت داده‌اند افزود: یک طرفه نمی‌توان طرح داده و اقدام عمرانی انجام دهیم که نتیجه آن نارضایتی مردم باشد.

وی با اشاره به اولین و آخرین سفر در دور اول سفرهای شهرستانی خود به شهر درح بیان کرد: امید است این سفرها برای مردم شهر درح مایه خیر و برکت باشد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بازخوردی که در کمتر از یک سال گذشته مردم به ما دادند در ارزیابی دولت از شاخص رضایتمندی مردم خراسان جنوبی بین ۳۱ استان در کشور برتر شده است.

وی با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی شهر درح گفت: خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان داریم که مهمترین بخش آن در درح و مرز ماهیرود است.

معتمدیان اضافه کرد: مرز ماهیرود مرز صادراتی است و هر روز نگاه کشور به این مرز بیشتر می‌شود که در شرایط فعلی وضعیت خوبی داریم.

وی عنوان کرد: سال ۹۶ بیش از ۳۵ درصد صادرات کشور از این مرز انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تعطیلی بازارچه مرزی در سال گذشته و محدویت افغانستان برای صادرات گفت: پارسال حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات کشور بوده هرچند سهم خراسان جنوبی از این میزان صادرات قابل قبول نیست و باید تلاش کنیم این سهم را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود افزایش صادرات در درآمد و ثروت مردم اثر گذار باشد ادامه داد: خراسان جنوبی سومین استان از نظر درآمدی است لذا یکی از جهت‌گیری‌های اصلی این است که درآمد مردم را در منطقه افزایش دهیم.

معتمدیان تاکید کرد: مرز ملی و بین المللی است و همه در حال انتفاع از آن هستند و اگر سربیشه و درح استفاده نکند قابل قبول نیست لذا باید بازنگری کنیم که مردم از عواید بازارچه‌ها و منطقه ویژه استفاده کنند.

وی اظهار داشت: اگر اولویت استخدام، سرمایه گذاری و مرکز خدماتی است باید به عنوان دولت تلاش کنیم شرایطی فراهم شود تا مردم متضرر نشوند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید انگیزه سرمایه‌گذاری مردم افزایش یابد گفت: شرایط سرمایه گذاری بیشتر هم باید در منطقه ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه آینده بسیار روشنی برای منطقه دیده می‌شود افزود: تلاش کردیم در دولت جایگاه ویژه برای استان و مرزها قائل شویم.

معتمدیان با بیان اینکه مراودات با افغانستان در حال افزایش است گفت: باید رفت و آمدها تسهیل پیدا کند و مرز ماهیرود نباید روزانه ۵۰ نفر تردد کند در حالی که میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در ماهیرود انجام شده است.

وی بیان کرد: باید شرایطی فرهنگی تلطیف و فراهم شود تا مردم هر دو سوی مرز با توجه به اشتراکات با کشور افغانستان رفت و آمد کنند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه زمانی در این استان به دنبال واردات دام از کشورهای آفریقایی بوده‌اند گفت: این در حالی که کشور افغانستان در همسایگی و پاکستان در مجاورت استان ما است که باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دام‌هایی در این کشورهاست که سازگاری کامل با منطقه ما دارند لذا نگاه ما توجه به فرصت های مرز است که شرایط ورود دام از کشورهای همسایه فراهم شده است.

معتمدیان با تاکید بر ایجاد روان‌سازی در مرز اظهار داشت: مردم نباید معطل و اذیت شود و به بازرسی استانداری ماموریت داده شده که اگر گیری هست حتما گزارش و نظارت شود تا طرح‌هایی که در راستای کمک مردم تصویب شده در مراحل اجرایی متوقف نشود.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تسهیلاتی برای ورود دام مولد اعطا شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در برنامه دو ساله ۲۵ هزار دام مولد وارد استان خواهد شد که بخش عمده آن به مناطق مرزی بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه فاصله عقب افتادگی در مناطق کمتر برخوردار باید کم شود افزود: خدمات ارزشمندی از ابتدای انقلاب تاکنون در مناطق روستایی و محروم انجام گرفته است.

معتمدیان با اشاره به برنامه دولت برای آبرسانی به روستاهای استان بیان کرد: امید است با مدل‌های جدید مالی زحمات مسئولان در خدمات رسانی به مردم به ثمر بنشیند.

وی با اشاره به نهضت گازرسانی در استان گفت: همه شهرهای استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا هفته دولت سال آینده گازدار می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این اقدامات نشان از نگاه ویژه حاکمیت به مناطق مرزی و کمتر برخودار است ادامه داد: یکی از روش‌ها این است که وقتی به منطقه ای وورد پیدا می‌کنیم مصوبات باید قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی اظهار داشت: این مصوبات توسط تیم‌های کارشناسی بررسی و با جمع نظرات مردم و پشتوانه تامین اعتبار اعلام می‌شود.

معتمدیان از وجود ۵۰۰ مصوبه در سفرهای شهرستانی یاد کرد و گفت: تاکنون درصد پیشرفت پروژه‌ها قابل قبول بوده است.

وی عنوان کرد: با توجه به تغییر وضعیت شهر درح انتظار مردم این است که از امکانات شهر برخوردار باشند نه اینکه فقط تابلو یک مکان از روستا به شهر تغییر کند لذا باید شاخص‌های شهرنشینی با روستا متفاوت شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا بتوانیم بر اساس امکانات از اعتبارات ملی در راستای توسعه استان جذب کنیم گفت: اولین مصوبه یک میلیارد تومان کمک به شهرداری درح است تا با استفاده حداکثری زیرساخت‌های شهری در درج فراهم شود که اگر تغییرات را در این شهر

احساس کنیم قطعا کمک‌ها ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم استان افزایش ضریب نفوذ دیجیتال است و مردم انتظار دارند که از شبکه های صدا و سیما بتوانند استفاده کنند.

معتمدیان افزود: با وجود اینکه جزو استان‌های ردیف آخر هستیم ولی در یک سال گذشته با کمک استانداری و صدا و سیما با ساخت ابنیه و استقرار فرستنده‌ها و تجهیزات درصد محرومیت از بحث دیجیتال به سرعت تغییر پیدا می‌کند.

وی گفت: مقدمات کار ۱۱ فرستنده فراهم شده و تا سه ماه آینده شاهد راه اندازی آن خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی اتصال ۱۰۱ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطات ملی تا پایان سال را یادآور شد و افزود: امید است پیرو جلسه‌ای که با وزیر ارتباطات داشتیم شاهد انقلابی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی در استان باشیم.

وی با اشاره به کلنگ زنی مدرسه ۶ کلاسه درح گفت : امید است با ساخت این مدرسه نیاز شهر را بتوان رفع کرد.

معتمدیان افزود: در بافت تاریخی شهر درح نیز کمک‌هایی انجام می‌گیرد تا زمینه برای فعالیت‌های اشتغالزا و ثبت پرنده بافت تاریخی شهر سرعت گرفته و زمینه بوم‌گردی فراهم شود.

وی به شروع نهضت آبخیزداری در استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار ملی جذب شده است.

استاندار خراسان جنوبی استفاده از ظرفیت نهادهای حاکمتی در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: همدلی خوبی در بخش‌های مختلف وجود دارد و همه علاقه به کار توسعه در استان هستند به طوری که یکی از تاکید های نماینده ولی فقیه در استان همواره کمک به توسعه مناطق محروم بوده است.

آغاز عملیات سد خاکی در منطقه لانو ، شروع ساخت چمن مصنوعی شهر درح تا یک ماه آینده ، احداث سالن ورزشی در شهر درح و روستای لانو ، احداث ۱.۵ کیلومتر شبکه آب شهر درح ، باندهای دوم مسیر درح به سربیشه که ۲۲ کیلومتر تا پایان مهرماه عملیات آن آغاز خواهد شد از جمله مصوبات سفر استاندار به شهر درح بود که در این دیدار اعلام شد.

وی با تاکید بر ساخت یادمان شهدا در شهر درح و پیگیری جدی اعتبار برای این موضوع برای راه اندازی مجتمع اداری در شهر درح نیز قول مساعد داد.

استاندار همچنین بر توسعه گلخانه ها ، مدیریت منابع آب و روان آب ها و استفاده از فرصت پرورش ماهی تیلاپیلا در شهر درح تاکید کرد.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال ۶ سفر به ۶ استان همجوار خراسان جنوبی افزایش می شود به دستاوردهای اولین سفر به استان یزد اشاره کرد و گفت: امروز اولین محموله ماهی تیلا پیلا از استان یزد رسید و رایگان توزیع شد.

وی همچنین بر توجه بیشتر به استفاده از سیستم های آبیاری نوین تاکید کرد و افزود: ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای این مهم در نر گرفته شده که اگر توان اجرایی باشد کمک‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

استاندار خراسان جنوبی روز چهارشنبه وارد شهرستان مرزی سربیشه شد.

محمدصادق معتمدیان بدو ورود به سربیشه مورد استقبال فرماندار و مسئولان این شهرستان قرار گرفت و با حضور در گلزار شهدا به شهیدان والامقام این دیار ادای احترام کرد.

عملیات اجرایی بازارچه صنایع دستی سربیشه روز چهارشنبه با حضور معتمدیان در این شهرستان مرزی آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی همچنین از راه معادن گرانیت درح و تعریض و بهسازی محور درح با حضور جمعی از مسئولان استان بازدید و چند طرح را افتتاح کرد.

وی دی ماه سال گذشته در نخستین سفر شهرستانی خود به نهبندان سفر کرد و تاکنون به تمامی ۱۱ شهرستان‌ استان سفر کرده است.

معتمدیان آذرماه سال گذشته نخستین بار برای بازدید از ظرفیت‌های مرز ماهیرود به سربیشه سفر کرد و ۲۴ مرداد امسال به همراه وزیر نیرو برای افتتاح چند طرح برق‌رسانی و نهم شهریور ماه جاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت به این شهرستان مرزی در ۶۶ کیلومتری بیرجند رفت.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

۹۸۹۳* ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق