توسعه پایدار 31 شهرستان نیازمند همکاری بین بخشی است


توسعه پایدار 31 شهرستان نیازمند همکاری بین بخشی است

اصفهان - ایرنا - مشاور وزیر کشور گفت: برای اینکه اهداف تعیین شده در طرح توسعه پایدار 31 شهرستان کشور سریع‌تر به نتیجه برسد نیازمند هماهنگی بین بخشی و درون سازمانی دولت هستیم.

۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته و محروم از همه استان‌های کشور در سال ۹۶ برای تدوین و اجرای طرح توسعه پایدار انتخاب شدند.

محمد مهدی مروج الشریعه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در مرحله بعد نیز با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌ها، نیازمند هماهنگی سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه برای توسعه پایدار ۳۱ شهرستان محروم کشور هستیم تا این طرح به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه طرح توسعه پایدار ۳۱ شهرستان از سال ۹۶ شروع و مرحله تدوین آن طولانی شد، اظهار داشت: استان‌ها شرایط مشابهی در اجرای این طرح دارند هرچند برخی مانند اصفهان در تدوین سند قوی‌تر عمل کردند.

مروج الشریعه با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح در ماه‌های اخیر آغاز شد، تصریح کرد: این که مسئولان برای توسعه پایدار این مناطق وادار شدند مقداری از اقتصاد متکی بر نفت فاصله بگیرند و نقش و مشارکت مردم را جدی بگیرند در طرح تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: لازم است نقطه‌هایی به عنوان کمتر توسعه یافته در کشور، انتخاب و همه مفاهیم برنامه‌ریزی بر مبنای قوانین موجود و حداکثر اختیار مدیریتی منطقه‌ای در آن اجرا شود تا نقاط ضعف و کاستی‌های آن مشخص و الگوی برنامه ریزی کارآمد منطقه‌ای در آن استحصال شود.

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه طرح توسعه ۳۱ شهرستان بر مبنای نظامنامه ۲۱ماده ای به استانداران ابلاغ شد، اضافه کرد: مدیران استان‌ها موظفند حداکثر امکانات خود را برای ایجاد تحولات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن شهرستان‌ها پیاده سازی کنند و اگر در آن مسیر نیازمند تقویت اختیارات مدیریت منطقه‌ای یا گرفتن امتیاز خاص در دولت هستند اعلام کنند تا این کار به صورت بسته نرم افزاری کامل اجرا شود تا قابل تسری به نقاط مشابه باشد.

به گفته وی، اقدامات خوبی در این طرح شروع شده اما کافی نیست و اقدامات مکمل باید به آنها اضافه و از مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی استفاده بیشتری شود.

اسناد توسعه ۳۱ شهرستان اسفند سال گذشته با هدف برنامه‌ریزی راهبردی عملیاتی برای توسعه پایدار اقتصادی با تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (برای هر استان یک شهرستان) و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی رونمایی شد.

این شهرستان‌ها شامل بستان آباد از استان آذربایجان شرقی، تکاب از استان آذربایجان غربی، مغان از استان اردبیل، خور و بیابانک از اصفهان، اشتهارد از البرز، ملکشاهی از ایلام، گناوه بوشهر، بهارستان از تهران، لردگان از چهارمحال و بختیاری، نهبندان از خراسان جنوبی، زاوه از خراسان رضوی، راز و جرگلان از خراسان شمالی، اندیکا از خوزستان، ایجرود از زنجان، میامی از سمنان، دلگان از سیستان و بلوچستان، خرامه از فارس، آوج از قزوین، شهرستان قم از استان قم، سروآباد از کردستان، ریگان از کرمان، هرسین از کرمانشاه، شهرستان بهمنی از کهگیلویه و بویراحمد، گمیشان از گلستان، شفت از گیلان، کوهدشت از لرستان، فریدون‌کنار از مازندران، خنداب از استان مرکزی، بشاگرد از هرمزگان، فامنین از همدان و بهاباد از استان یزد است.

۶۰۲۲/ ۳۰۱۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!