هوک: هیچ معافیتی برای خط اعتباری مدنظر پاریس صادر نمی‌کنیم


هوک: هیچ معافیتی برای خط اعتباری مدنظر پاریس صادر نمی‌کنیم

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران امروز چهارشنبه اعطای معافیت‌های تحریمی به خریداران نفت ایران را رد کرد.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه اعطای معافیت‌های تحریمی به خریداران نفت ایران را رد کرد.
هوک گفت که کشورش مایل به استفاده از قدرت نظامی در خاورمیانه نیست، اما به اعمال فشار علیه ایران ادامه خواهد داد.
به نوشته رویترز، برایان هوک تصریح کرد که ایالات متحده برای تثبیت پیشنهاد فرانسه مبنی بر ارائه خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به ایران، هیچ‌‌گونه معافیت تحریمی صادر نخواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که پیشنهاد مشخصی در این خصوص دریافت نشده است.
رسانه‌ها اخیرا از پیشنهاد فرانسه برای حفظ برجام با یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری سخن گفته‌اند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اما دیروز تاکید کرده بود که تحقق چنین خط اعتباری با اجازه واشنگتن ممکن است.
وی که با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: ما امروز تحریم‌هایی اعمال کردیم و تحریم‌های بیشتری نیز درراهند. بیش از این لازم نیست شفاف کنیم که ما به کارزار فشار حداکثری علیه ایران پایبندیم و قرار نیست استثنایی قایل شده یا معافیتی اعطا کنیم.
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با این حال بار دیگر به تکرار این ادعا پرداخت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آماده دیدار با مقامات ایرانی است.
برایان هوک همچنین از جایزه تا سقف 15 میلیون دلار برای هرگونه اطلاعاتی خبر داده که منجر به اختلال در مکانیسم‌های مالی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شود.
تحریم‌های جدید واشنگتن در حالی اعلام می‌شود که تنها یک روز تا پایان مهلت 60 روزه دوم سه کشور اروپایی برای اجرای تعهدات برجامی مانده و ممکن است ایران فردا سومین گام در کاهش تعهدات برجامی خود را طبق بند 36 برجام اعلام کند.
شب گذشته نیز واشنگتن دست به تحریم سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه وابسته به آن زد.
آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را بازاعمال کرد و گسترش داد. ایران در واکنش به این اقدام به مدت یک‌سال به کشورهای اروپایی فرصت داد تا فراتر از بیانیه‌خوانی سیاسی، در حوزه تجارت با ایران و جبران مضرات ناشی از اقدام آمریکا حرکتی از خود نشان دهند اما جز برخی اقدامات کم‌اثر، هیچ تحرکی از اروپایی‌ها دیده نشد.
ایران پس از یک‌سال از خروج آمریکا از توافق در دو مرحله و طبق بند 26 برجام و مکانیزم بندهای 36 و 37 این توافق، اجرای بخشی از تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را متوقف کرد. اروپا اما همچنان از ایران می‌خواهد که این اقدامات را متوقف کند.
در بند 26 توافق هسته‌ای، ایران تصریح کرده که تحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود بر اساس برجام، تلقی خواهد کرد. در مکانیزم بندهای 36 و 37 نیز بر همین موضوع تاکید شده است. شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2231 خود تمام بندهای توافق از جمله بندهای مذکور را تائید کرده است.

م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس