کاربردهای کپسول و قرص کلسیتریول و آنچه باید درباره این دارو بدانید


کپسول و  قرص کلسیتریول ممکن است به دلایل گوناگونی با توجه به نوع مشکلی که فرد دارد تجویز شود از جمله این دلایل: پوکی استخوان، راشیتیسم، بیماری های استخوانی، استئودیستروفی کلیوی که با مصرف این کپسول منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن می شود و به درمان این بیماری ها کمک می کند. آشنایی با کاربرد های قرص کلسیتریول قرص  کلسیتریول در واقع یک ویتامین D...

کپسول و قرص کلسیتریول ممکن است به دلایل گوناگونی با توجه به نوع مشکلی که فرد دارد تجویز شود از جمله این دلایل: پوکی استخوان، راشیتیسم، بیماری های استخوانی، استئودیستروفی کلیوی که با مصرف این کپسول منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن می شود و به درمان این بیماری ها کمک می کند.

کاربردهای کپسول و قرص کلسیتریول و آنچه باید درباره این دارو بدانید

کاربردهای کپسول و قرص کلسیتریول و آنچه باید درباره این دارو بدانید

آشنایی با کاربرد های قرص کلسیتریول

قرص کلسیتریول در واقع یک ویتامین D است که به عنوان یک داروی افزاینده کلسیم خون شناخته می شود که اگر روزانه مقدار معینی از آن را بدن دریافت کند می تواند از بروز شکستگی های استخوان و دیگر مشکلاتت استخوانی جلوگیری کند.

باید گفت که ما می توانیم از راه های مختلفی ویتامین D را به بدنمان برسانیم که البته این ویتامین باید توسط کلیه ها فعال شود، نکته که در مورد قرص و کپسول کلسیتریول وجود دارد این است که نیازی به طی کردن این فرایند توسط کلیه ها را ندارد به همین دلیل مصرف آن برای کسلانی که مشکلات کلیوی دارند بسیار مفید و مناسب است.

کاربردهای کپسول و قرص کلسیتریول و آنچه باید درباره این دارو بدانید

مقدار و نحوه و موارد مصرف این قرص

موارد مصرف⇐ درمان کمبود کلسیم در خون در بیمارانی که به مدت طولانی دیالیز می‌شوند، درمان کم کاری غده پاراتیروئید که موجب به وجود آمدن مشکلات استخوانی می شود.
در ابتدای شروع به مصرف باید گفت که به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه به مصرف داروی کلسیتریول پرداخت، و دوز مصرفی هم حتما باید توسط پزشک تعیین شود، شما باید قبل از شروع به مصرف این قرص بروشور اطلاعات دارویی آن را به خوبی مشاهده کنید تا اطلاعات کافی را در مورد این دارو داشته باشید.

میزان مصرف این دارو برای هر فردی متفاوت است، از این رو باید طبق گفته پزشک به مصرف آن بپردازید. اگر از کپسول و قرص کلسیتریول برای درمان پوکی استخوان استفاده می کنید مصرف آن به طور معمول ۲ مرتبه در روز با اندازه ۲۵۰ میلی گرمی است. نحوه استفاده از این دارو ابتدا با دوز کم شروع می شود سپس با صلاح دید پزشک این دوز را افزایش می دهد. استفاده از این قرص در سر ساعتش بسیار مهم است پس سعی کنید به صورت منظم به استفاده از آن بپردازید. اگر مصرف دارو را در طول روز فراموش کردید بعد از به خاطر آوردن آن را مصرف کنید البته اگر به زمان بعدی استفاده نزدیک بودید از مصرف آن خودداری کنید و تنها دوز مصرفی جدید را استفاده کنید. به طور معمول دوز مصرفی برای بزرگسالان ۲ قرص ۲۵ گرمی در طول روز است. قرص همراه با یک لیوان آب کامل خورده شود.

در مورد مصرف قرص کلسیتریول در بین بیمارانی که دچار راشیتیسم هستند و قادر به استفاده از دارو هایی همچون ولهکلیسفرول یا ارگوکلیسفرول نیستند بسیار مناسب است. و همچنین استفاده از این کپسول برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی باعث کاهش ضعف عضلات، کاهش درد، و همچنین کاهش غلظت پاراتیروئید شود.

کاربردهای کپسول و قرص کلسیتریول و آنچه باید درباره این دارو بدانید

مکانیسم اثر

قرص کلسیتریول می تواند به راحتی در روده کوچک جذب شود و سپس بعد از آن در سرتاسر بدن به صورت گسترده پخش و با پروتئین پیوند پیدا می کند، نیمه عمر این دارو از طریق مصرف خوراکی ۶ الی ۲ ساعت است و همچنین مدت زمانی که لازم است به اوج غلظت خود برسد ۳ تا ۶ ساعت است، اثر کپسول کلسیتریول ۳ تا ۵ روز طول می کشد. سپس بعد از آن کبد و کلیه متابولیز می شود و سپس از طریق صفرا و کلیه دفع می شود.

موارد احتیاط در مصرف قرص کلسیتریول

قبل از استفاده از این دارو در صورت داشتن شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید

در صورت باردار بودن ( می تواند اثرات مخربی بر روی جنین بگذارد) به سر بردن در زمان شیردهی استفاده از دیگر دارو ها( دارو های گیاهی، مکمل ها، دارو های بدون تجویز) بالا بودن میزان کلسیم در ادرار حساسیت داشتن به مشتقات این دارو

موارد منع مصرف⇐ بالا بودن کلسیم خون/ بالا بودن فسفات در خون/ استئودیستروفی کلیوی/ هیپرویتامینوز D

کاربردهای کپسول و قرص کلسیتریول و آنچه باید درباره این دارو بدانید

توصیه های مهم داروی

کلسیتریول از دسته دارو هایی قوی می باشد که باعث بالا رفتن سطح کلسیم در خون هیپرکلسیمی و بالا رفتن سطح هیپرکلسیوری در ادرار شود که این وضعیت می تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورد به همین دلیل زمانی که شروع به استفاده از این دارو می کنید باید هر هفته غلظت کلسیم در خونتان توسط پزشک چک شود. در صورت بالا رفتن غلطت کلسیم باید فورا مصرف این دارو را قطع کنید. مصرف این کپسول برای بیمارانی که مشکلات کلیوی و دارند حتما باید میزان غلظت کلسیم را تعیین کنند. در اثر استفاده یک دوره طولانی از قرص کلسیتریول خطر مسمومیت با این ویتامین وجود دارد. اگر دچار مشکلات قلبی و یا تصلب شرایین هستید ممکن است بالا بودن فسفات موجب به وجود آمدن حساسیت شود که باید با احتیاط استفاده شود. به هیچ عنوان نباید بیشتر از دوز تعیین شده در طول روز استفاده کنید.

کاربردهای کپسول و قرص کلسیتریول و آنچه باید درباره این دارو بدانید

تداخلات دارویی

تداخلات داروی می توانند عوارض جدی را برای فرد به وجود بیاورد و همچنین نوع تاثیر گذاری قرص را تغییر دهد به همین دلیل باید قبل از شروع به مصرف این دارو لیستی از تمامی دارو هایی مصرفی تهیه کنید

استفاده هم زمان داروی آنتی اسید حاوی منیزیم
استفاده هم زمان از دارو هایی که حاوی مقادیر زیادی از از کلسیم هستند استفاده همزمان دارو های ضد اسید حاوی منیزیم استفاده همزمان سایر مشتقات ویتامین D گلیکوزیدهای قلبی به عنوان مثال، دیگوکسین کورتیکواستروئیدها به عنوان مثال، هیدروکورتیزون، پردنیزون داروهای حاوی منیزیم به عنوان مثال، آنتی‌ اسیدها، شیر منیزی متصل شونده‌های به فسفات قرص‌های آب به عنوان مثال، دیورتیک‌های تیازیدی مانند هیدروکلروتیازید ویتامین ها کتوکونازول فنوباربیتال فنی توئین دیژیتال

کاربردهای کپسول و قرص کلسیتریول و آنچه باید درباره این دارو بدانید

عوارض جانبی قرص های کلسیتریول

سردرد احساس بیماری و درد شکمی عرق کردن سردرد راش پوستی سردرد تکرر ادرار از دست دادن اشتها کاهش وزن عفونت ادراری احساس تشنگی طعم فلزی در دهان

نوع عرضه این دارو در ایران به شکل کپسول Capsule:0.25 mcg و با نام تجاری ZAVITROL O.25MCG CAPSULE (SOFT GEL) و CALCITRIOL PH T Injection 1 mcg/ml,1 ml وجود دارد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان