ملایر برای برگزاری جشن جهانی شدن انگور آماده می‌شود


اینجا ملایر است؛ شهرستانی در غرب کشور، با تاکستان‌های سر سبز انگور و مهد تولید خوشه‌های زرینی که کام مردم این دیار را از دیرباز شیرین کرده و شیره انگور و حبه‌های کشمش آن سوغات همیشگی باغداران زحمتکش این دیار برای سایر ساکنان ایران زمین بوده است.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، داشته‌های فراوان، قالبیت، پتانسیل و ظرفیت بالای ملایر تا جایی پیش رفت که در بازدیدها و بررسی‌های کارشناسان سازمان جهانی فائو سال گذشته انگور دره جوزان ملایر به ثبت جهانی رسید و مدال افتخار را بر سینه سترگ باغداران آفتاب سوخته، ساده دل و زحمتکش این منطقه آویخت.

اکنون ملایری‌ها در فصل برداشت انگور به پاس شکرگزاری بر این همه نعمتی که خداوند به آنها ارزانی داشته و به پاس کسب این موفقیت بزرگ، خود را برای برگزاری "جشن جهانی شدن انگور" آماده می‌کنند تا همه گردشگران و مسافران بدانند از کنار انگور ملایر و مشتقات آن نمی‌شود ساده و بی‌تفاوت رد شد!

باید به سمت تولید محصولات صادرات محور برویم

معاون استاندار و فرماندار ویِژه شهرستان ملایر با اشاره به جهانی شدن انگور ملایر، گفت: با توجه به اختصاص این برند جهانی به ملایر ما اکنون دارای شرایط خاصی هستیم و باید به سمت تویلد محصولات صادرات محور و بازارپسند با کیفیت بالا برویم.

قدرت‌اله ولدی با بیان اینکه طی بازدیدهایی که از برخی کارخانجات تولید کشمش داشتم، مشاهده شد محصولات خریداری شده از باغداران ناخالصی دارد، ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های لازم، داربستی کردن باغات انگور و اجرای طرح فراز، فرآوری محصولات تولیدی در این زمینه، استفاده از گونی‌ها و سبدهای مخصوص حمل و حرکت کردن از تولید سنتی به سمت تولید استاندارد انگور و کشمش یکی از اولویت‌های مهم بخش جهاد کشاورزی ملایر محسوب می‌شود.

ولدی با بیان اینکه باید به دید صادرات فرامرزی به تولید انگور و کشمش نگاه کنیم، افزود: ما به عنوان دولت از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم، از سوی دیگر باغداران نیز باید محصولی تولید کنند که یکبار مصرف نباشد و بازارهای جهانی را در دست بگیرد.

داربستی کردن باغات انگور، محصولات را 3 برابر می‌کند

ولدی با تأکید بر ضرورت داربستی کردن باغات انگور شهرستان، افزود: 10 هزار هکتار باغ بارور انگور در سطح شهرستان وحود دارد که اگر داربستی بشوند میزان محصولات تولیدی آنها تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

معاون استاندار همدان یادآورشد: در برنامه 3 ساله توسعه ملایر مقرر شده است 650 هکتار از باغات ملایر داربستی شود، البته این امر نیازمند صرف هزینه سنگینی است و تلاش می‌شود با تخصیص اعتبارات دولتی کمک حال کشاورزان و باغداران باشیم.

آبان ماه؛ موعد برگزاری جشن بزرگ جهانی شدن انگور ملایر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با بیان اینکه سال گذشته افتخار برزگ ثبت" شهر جهانی انگور" به نام ملایر در سازمان جهانی فائو رقم خورد، گفت: آبان ماه جشن بزرگ جهانی شدن انگور ملایر را با حضور مقامات کشوری برگزار می کنیم.

علی مروت امیری در گفت‌و گو با اسنا، با بیان اینکه بحث جهانی شدن انگور ملایر تغییر و تحول عظیمی در رونق تولید و فروش محصولات انگور و کشمش ملایر ایجاد کرد، افزود: اکنون انگور ملایر و دره جوزان در سایت جهانی خواروبار به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین تولید سالانه انگور ملایر 250 هزار تن است، اظهارکرد: برداشت انگور از باغات ملایر آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

امیری خاطرنشان کرد: مقدمات پخش زنده آئین برگزاری جشن جهانی شدن انگور ملایر از شبکه‌های سراسری صدا و سیما فراهم شده است، همچنین امکان دارد این جشن با جشن‌های دیگری چون جشنواره سنتی شیره‌پزی مانیزان و جشنواره ملی خوشه برتر به طور همزمان برگزار شود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر در بخش دیگری از سخنان خود، یادآورشد: میانگین تولید شهرستان در هر هکتار 22 تن است اما باغدار نمونه ما چون "محمد غفاری" در روستای افسریه ملایر توانست با اجرای طرح داربستی کردن باغ و رعایت اصول باغداری به تولید 110 تن در هر هکتار دست یابد و در سطح کشور به عنوان باغدار نمونه معرفی شود.

امیری با بیان اینکه ملایر قابلیت تولید انگور فراوان با کیفیت مرغوب و جهانی را دارد، تصریح کرد: باید با افزایش کیفیت و کار اصولی و آموزش کشاورزان و فرهنگ‌سازی در این زمینه میزان تولید انگور در باغات را به 2 برابر میانگین کشوری برسانیم.

وی به اجرای طرح بهداشتی کردن تولید محصول انگور و کشمش توسط گونی‌های چتایی برای خشک کردن اصولی انگور و استفاده از سبد مخصوص برای نگهداری بهداشتی کشمش در ملایر اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر گفت: یکی از عاملان اصلی پایین آمدن میزان صادرات کشمش ملایر کیفیت محصول نهایی بود، بنابراین برای افزایش کیفیت و مرغوبیت محصول این طرح درحال اجراست و درهمین رابطه پیشنهاد شد تعداد 2 میلیون سبد برای 2 سال خریداری شود.

وی باغداران و کشاورزان را جهادگران بخش اقتصاد معرفی کرد و ادامه داد: اگر تلاش فعالان این عرصه نباشد هرگز به مرحله خودکفایی نمی‌رسیم.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری