شور عزاداری های حسینی در تعزیه راز اشک


شور عزاداری های حسینی در تعزیه راز اشک

گچساران – ایرنا – شور عزاداری های حسینی گچساران در آئین تعزیه راز اشک به اوج خود رسید.

به گزارش ایرنا، در این آئین که جمعه شب گذشته در تالار فرهنگیان شهر دوگنبدان برگزار شد،مردم با دیدن گوشه ای از حوادث عاشورای سال ۶۱ اشک عزا و ماتم ریختند.

مدیر گروه تئاتر سفیر در حاشیه این برگزاری تعزیه راز اشک به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایش با شرکت ۱۵ نفر از هنرمندان گچسارانی برای محرم امسال تولید شده است.

اورنگ نارکی افزود: نمایش راز اشک از لحظه ورود اسرا تا زمان شهادت حضرت رقیه (س) دختر سه ساله امام امام حسین (ع) را توصیف می کند.

وی بیان کرد: این نمایش با هنرمندی حسنعلی فاتحی،عباس حسامیان،امین فخرآور،مهدی موسوی،امیدباقری،ساناز الماسی پور،زهراکرمی،پرستو علیزاده،فاطمه رضاپور،پردیس آریایی راد،تیام اسدی،سمانه کرمی،الهه السادات حجازی،نازنین مریم پایگان و ثمین حسینی پور و به سفارش هیات ذاکرین اهل بیت (ع) گچساران تولید شده است.

مدیر گروه تائتر سفیر تصریح کرد:مسلم نارکی،مهشید موسوی،علی حسینی ،عبدالرحمان اکبری،کبری رحمتی،سلمان مصلح و نیلوفر حسینی نیز به عنوان عوامل فنی در کنار بازیگران این نمایش مشارکت کردند.

وی توضیح داد: این نمایش تا سه شنبه نوزدهم شهریور هر شب ساعت ۲۲ در تالار فرهنگیان شهر دوگنبدان برروی صحنه می رود.

نارکی عنوان کرد: در این مجالس ، سرگذشت حضرت امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) در کربلا با حضور ۱۵ هنرمند روایت می شود.

طراح و کارگردان نمایش راز اشک می گوید:تعزیه یک درام موسیقیایی است که با آمیختن این عنصر،نمایش به جامعیت مطلوب خود دست می یابد.

اورنگ نارکی افزود:اهمیت موسبقی دربافت تعزیه را از دید زیبا شناختی نباید نادیده گرفت زیرا تعزیه بدون موسیقی به طور حتم از بار عاطفی کمتری برخورداراست.

نارکی توضیح داد:با موسیقی تماشگر مفاهیمی از قبیل رزم،میدان جنگ،حزن خوانی،عوض شدن صحنه ها ،رجزخوانی و حریف خوانی را حس می کند.

وی بیان کرد:نکته مهم در آئین های تعزیه این است که تعزیه خوانان باید موسیقی را به شکل اصولی بدانند چون آنان باید در دستگاه های آواز ایرانی بخوانند تا بتوانند آن احساس ناب را در ذهن مخاطب به وجود آورد.

کارگردان نمایش تعزیه راز اشک ادامه داد:نماد و نشانه های تعزیه در لباس و ابزار متجلی می شود و شخصیت ها بر مبنای جایگاه و اعتبار ازآنها استفاده می کنند در نتیجه به صورت یک علامت غیر گفتاری در بیان تفهیم بیشتر اجراها به کار می رود.

نارکی عنوان کرد:رنگ ها معرف روحیات و کردارشخصیت های تعزیه هستند و این ترکیب پر معنی رنگ، از علم گرفته تا خیمه گاه ولباس ها وجود دارد.

وی گفت:در برگزاری مراسم تعزیه هر گروه رنگ و لباس خاصی دارد و براساس این کلیت است که شخصیت های منتسب به هر گروه (اولیا واشقیا)از رنگ و لباس خاصی استفاده می کنند.

نارکی معتقد است:تعزیه گردان یا معین البکاء ضمن اینکه نقش کارگردان را به تعابیر امروزی به عهده دارد وظیفه ای فراتر ازآن را نیز بدوش می کشد او پخته ترین و آگاه ترین فرد در تعزیه است،به همه زیروبم ها نه تنها اجرایی بلکه روحی و معنوی اثر و شرایط مکانی آن آگاه است.

۱۶۰هیات مذهبی فعال سوگواری های ماه محرم را در شهرستان گچساران انجام می دهند.۲۰۰ مداح و شاعر آئینی ایام محرم در مساجد و هیات های مذهبی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

۵۰ روحانی و مبلغ به‌منظور ترویج فرهنگ عاشورائی در ایام محرم در مساجد این شهرستان فعالیت دارند.

شهرستان گچساران ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در نزدیکی استان خوزستان قرار دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا