در تنها آزمایشگاه اشیای تاریخی آذربایجان‌غربی چه گذشته؟


در تنها آزمایشگاه اشیای تاریخی آذربایجان‌غربی چه گذشته؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌ غربی از مرمت 50 قلم شی تاریخی استان خبر داد.

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ۵۰ قلم شی تاریخی و فرهنگی مربوط به موزه های خوی و ارومیه در آزمایشگاه مرمت اشیا این اداره کل توسط متخصصان مرمت شد اظهار کرد: این اشیا شامل نسخه‌های خطی، سفال، اشیا فلزی و مفرغی بوده که قرار است به زودی جهت نمایش به موزه‌های مربوطه برگشت داده شود.

وی افزود: در کنار مرمت و حفاظت از بناها و مکان‌های تاریخی غیر منقول، مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی منقول نیز همواره در دستور کار این اداره کل قرار دارد و هر ساله بر اساس نیازها و بررسی‌های کارشناسی، تعدادی از این اشیا ترمیم می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: سال گذشته ۹۳ قلم شیء تاریخی متعلق به موزه‌های ارومیه، خوی و مهاباد در آزمایشگاه حفاظت و مرمت شد.

جباری ادامه داد: آزمایشگاه حفاظت و مرمت اداره کل از ۲۰ سال پیش راه اندازی شده است و ۲ سال قبل با تجهیز شدن به دستگاه‌های پیشرفته، تنها آزمایشگاه مرمت آثار تاریخی استان به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: این آزمایشگاه نیاز به یک سری اقدامات تعمیری داشت که با تخصیص اعتبار اجرای لوله کشی آب، کف سازی و تهویه و قفسه بندی، ساماندهی و آماده فعالیت مجدد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: آزمایشگاه مرمت اشیا اداره کل میراث فرهنگی استان ۲ سال پیش بازسازی و تجهیز شد و از آن موقع تاکنون نزدیک به ۳۰۰ قلم شیء تاریخی از موزه‌های مختلف استان مرمت شده است.

به گزارش ایسنا، آذربایجان غربی دارای 1600 اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه، کاخ موزه و عمارت کلاه فرنگی ماکو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان پذیرای علاقه مندان بوده است؛ افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان نگهداری می‌شود.



انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!