اوضاع بر وفق مراد جمهوری‌خواهان نیست


اوضاع بر وفق مراد جمهوری‌خواهان نیست

تهران - ایرنا - تحولات کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا همچنان به سمت و سویی می‌رود که «دونالد ترامپ» و هم‌حزبی‌هایش فکر نمی‌کردند شرایط به گونه‌ای پیش رود که فضای منفی علیه او با شدت بیشتری ادامه یابد؛ زیرا بار دیگر رقبای ترامپ اقدام به بازگشایی پرونده‌های تخلف‌ رئیس کاخ سفید کرده‌اند.

بررسی تحولات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در هفته اخیر نشان می‌دهد ترامپ با مشکلات متعددی روبرو شده به گونه‌ای که ناظران سیاسی،‌ دلیل اصلی آنها را در نتیجه تزلزل فکری و تصمیم‌های شخصی او می‌دانند. بازگشایی پرونده حق‌السکوت‌ها و افشاگری بانک آلمانی از اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ،‌ دو جبهه جدید اضافه شده به درگیری‌های دیگر رئیس جمهوری آمریکاست.
البته در ماه‌های اخیر پیام‌های ضد و نقیضی در مسائل مالیات، اصلاحات قانون حمل سلاح، اقدامات تلافی جویانه علیه متحدان اروپایی، انتقاد از دموکرات‌های یهودی و متهم کردن آنها به «وفادار نبودن»، انتقاد شدید از عملکرد رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، پیشنهاد برگزاری نشست آتی گروه ۷ در زمین گلف شخصی خود در فلوریدا و...سبب شده تا صدای اطرافیانش را به دلیل این رفتارها درآورد. نگرانی جمهوری‌خواهان از این است که آثار این اقدامات با اعلام نظرسنجی‌ها مشهود بوده و ترامپ هر روز محبوبیت خود را از دست می‌دهد و در مقابل به طرفداران دموکرات ها اضافه می‌شود.


رویگردانی حاشیه‌نشینان از ترامپ
جمهوری‌خواهان با توجه به کاهش حمایت حاشیه‌نشینان این کشور از آنها در انتخابات میان دوره‌ای گذشته، از پیامد آرای این گروه از رای‌دهندگان برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نگرانند. آرای گروه‌های مختلف از اقوام و طیف‌های مختلف در این کشور همیشه نقش مهمی در انتخابات مختلف آمریکا داشته است،‌ حتی حاشیه‌نشینان.
طبق اعلام تارنمای هیل، این جماعت از گروه‌های مهم رای‌دهندگان هستند که از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، رویگردانی این قشر از رئیس جمهوری کنونی بیشتر شده است. حاشیه‌نشینان در ایالت‌هایی همچون کلرادو، مِین، کارولینای شمالی و آریزونا تهدیدی جدی برای کسب دوباره آرا به نفع جمهروی‌خواهان در این مناطق هستند.
نگرانی جمهوری‌خواهان از نگاه حمایتی و مراقبت‌های بهداشت همگانی و مالیات دموکرات‌هاست که نظر حاشیه‌نشینان را تغییر خواهد داد.


اوضاع بر وفق مراد جمهوری‌خواهان نیست


بازگشایی پرونده‌های حق‌السکوت‌
تخلفات ترامپ در بخش‌های متعددی بود که برای هر کدام از آنها پرونده‌های مختلفی تشکیل شده است.رئیس کاخ سفید بارها از راه‌های مختلف تلاش کرده که این پرونده‌ها را مسکوت گذاشته یا به شیوه دیگری به نفع خود تمام کند.
از جمله این تخلفات که سبب شده دموکرات‌های کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا دوباره آن را به جریان بیاندازند، آغاز تحقیقات درباره دخالت احتمالی ترامپ در پرداخت حق‌السکوت به دو زن که با آنها رابطه نامشروع داشته است.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این کمیته قضایی می‌خواهد با برگزاری جلسه‌های شهادت‌دهی، از افرادی که در ماجرای پرداخت حق‌السکوت به «کارن مک دوگل» مدل و «استورمی دنیلز» بازیگر سابق فیلم‌های مستهجن نقش داشته‌اند، دعوت کند.
از نگاه دموکرات‌ها، شواهد کافی وجود دارد که نام ترامپ به عنوان یکی از افراد همدست در ماجرایی که به اعتراف «مایکل کوهن» وکیل سابق او منجر شد، ذکر شود. کوهن به اتهامات خود در تخلف در منابع مالی پویش‌های انتخاباتی اعتراف کرده است و اکنون دوران سه ساله حبس خود را به دلیل این اتهامات و دیگر جرایم می‌گذراند. او گفته، پول‌هایی که ترامپ داده سبب شده او اکنون پشت میله‌های زندان باشد.
بازگشایی این پرونده، فصل تازه‌ای برای ادامه تلاش‌های مجلس نمایندگان آمریکا در دستیابی به ادله‌ای قوی در زمینه طرح استیضاح علیه ترامپ خواهد گشود.

زنان علیه ترامپ
هرچند پویش‌ها و کارزارهای تبلیغاتی جمهوری‌خواهان تلاش دارد جایگاه از دست رفته خود نزد زنان را تقویت کند و حتی هفته گذشته با گردهم آوردن شماری از زنان رای‌دهنده در دست کم ۱۳ ایالت، آنها را تشویق به حمایت از ترامپ و دیگر نامزدهای جمهوری خواه در انتخابات آتی کرد اما نظرسنجی‌ دو هفته اخیر «ان بی سی نیوز» و «وال استریت ژورنال» نشان داده ۶۳ درصد از زنان سفیدپوستِ دارای تحصیلات دانشگاهی، به طور قطع یا احتمالا به یک نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ رای می‌دهند در حالی که فقط ۳۰ درصد از آنها از ترامپ حمایت می‌کنند.


هشدار به مصونیت موقت ترامپ
رویکردهای رئیس جمهوری آمریکا علیه شخصیت‌ها و مقام‌های این کشور بویژه آنهایی که به مخالفت با سیاست‌های کاخ سفید پرداخته و تاوان آن را با اخراج و برکناری از سوی ترامپ داده‌اند، به چنان وضعیتی رسیده که آنها به ترامپ هشدار داده‌اند روزی مصونیتش به پایان خواهد رسید و آنگاه باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
مخالفان ترامپ که روزی منصوب او در پست‌های مختلف بودند،‌ اکنون که کارزارهای تبلیغات انتخاباتی شدت بیشتری دارد، به پاسخگوی در برابر اتهام‌زنی‌های رئیس کاخ سفید پرداخته‌ و هشدار داده‌اند آن روز دیر نیست که باید در برابر اقدامات و عملکرد خود پاسخ دهد. در همین رابطه «جان برنان» رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به «دونالد ترامپ» هشدار داده که مصونیتش موقتی است.
به نوشته تارنمای آمریکایی «واشنگتن اگزماینر»، در واکنش به توئیت هفته گذشته ترامپ علیه«جیمز کومی» رئیس اخراج شده اف.بی.آی در دو سال گذشته که او را «بی‌مقدار و ناروا» توصیف کرده، برنان از کومی دفاع کرد و مصونیت ترامپ را شبیه «پیله محافظ» دانست که بطور موقت او را احاطه کرده است.


اوضاع بر وفق مراد جمهوری‌خواهان نیست

در انتظار افشاگری مالیاتی
مخفی‌کاری‌های ترامپ از شفاف‌سازی اظهارنامه‌های مالیاتی‌اش که از دوران کارزارهای تبلیغات انتخاباتی دوره ریاست جمهوری 2016 شروع شده و همچنان ادامه دارد، به یکی از پاشنه‌های آشیل کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان تبدیل شده است؛ بویژه آنکه در این روزها «دویچه بانک آلمان» اعلام کرده برخی از اظهارنامه‌های مالیاتی مربوط به «دونالد ترامپ» را در اختیار دارد که احتمال شفافیت درباره اسناد مالی رئیس کاخ سفید را قوت بخشیده است.
تارنمای آمریکایی هیل در این رابطه نوشت: این افشاگری اقدامی غیرمنتظره در بحبوحه اختلافات بر سر اسناد مالی ترامپ و تلاش دموکرات‌ها برای کسب اطلاعاتی در این زمینه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.
این بانک آلمانی سال‌ها یکی از منابع تامین وام برای فعالیت‌های تجاری ترامپ بوده است؛ حتی زمانی که دیگر بانک‌ها این کار را انجام نمی‌دادند.
در سه سال اخیر چند پرونده دادگاهی متعدد برای بررسی اظهارنامه مالیاتی ترامپ تشکیل شده که تاکنون به دلیل اقدامات تیم کاخ سفید بویژه در وزارت دادگستری، به نتیجه نرسیده است.
به گفته ناظران سیاسی، این اسناد همان چیزی است که دموکرات‌ها از مدت‌ها پبش به دنبال آن بوده و فرصت خوبی برای شفاف‌سازی تخلفات مالی رقیب انتخاباتی آنهاست. با این حال کاخ سفید بارها اعلام کرده که دموکرات‌ها هرگز نمی‌توانند اظهارنامه‌های ترامپ را ببینند.


هزینه‌های سر به فلک کشیده انتخابات
آنچه تاکنون درباره آن کمتر مطلبی منتشر شده، هزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. آنگونه که تارنمای «اینوستوپیدیا» نوشته، هزینه انتخابات هر دوره ریاست جمهوری آمریکا نسبت به دوره پیشین روند افزایشی دارد به گونه‌ای که میان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ میزان هزینه نامزدهای برنده انتخابات ریاست جمهوری، نزدیک به چهار برابر شده است.
طبق این گزارش، ترامپ و هیلاری کلینتون نامزدهای انتخابات ۲۰۱۶در مجموع یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار و به همراه دیگر نامزدها 2 میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه کردند.
طبق روال انتخابات ایالات متحده، نامزدی که بیشترین مبلغ را هزینه می‌کند، پیروز می‌شود؛ هرچند این قضیه در سال ۲۰۱۶ درست از آب در نیامد و کلینتون با وجود هزینه ۷۶۸ میلیون دلاری یعنی تقریباً ۲ برابر مبلغ ۳۹۸ میلیون دلار ترامپ، از رقیب خود عقب ماند.
به نوشته این رسانه آمریکایی، مجموع هزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ (یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار) کمتر از هزینه یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلاری انتخابات ۲۰۱۲ بود و این رویه برای نخستین بار در ده‌ها سال اخیر رخ داده است.
هزینه 2.4 میلیارد دلاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، بیشتر از اقتصاد چند کشور جهان همچون لسوتو و بوتان بوده است. البته اگر هزینه نامزدهای عضویت در دیگر نهادها و سازمان‌های فدرال شامل مجلس نمایندگان و سنا به این مبلغ اضافه شود، به رقم حدود ۶.5 میلیارد دلاری می‌رسد.
طبق اعلام ستاد انتخاباتی ترامپ، برای هزینه مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰، بودجه یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است. این ستاد اعلام کرده که در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ مبلغ ۳۰ میلیون دلار تهیه کرده و کل بودجه مبارزات وی را به ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسانده است.


اوضاع بر وفق مراد جمهوری‌خواهان نیست

اوضاع انتخاباتی در جبهه دموکرات‌ها
شرایط پیش رفته در کارزار انتخابات ریاست جمهوری در بخش دموکرات‌ها نیز همچنان ادامه دارد؛ هرچند که اقدامات ترامپ سبب شده تا فعالیت‌ها و اقداماتش در سیاست داخلی و خارجی، مورد توجه بیشتر رسانه‌های این کشور باشد.
با این حال اخبار منتشر شده از نامزدهای دموکرات نشان می‌دهد در رقابت درون حزبی میان آنها بویژه با انتشار نظرسنجی‌های جدید، «جو بایدن» همچنان پیشتاز است هرچند که حمایت رای‌دهندگان از «الیزابت وارن» رقیب هم حزبی او تا حدودی افزایش یافته است.
طبق نظرسنجی مشترک روزنامه «آی بی دی» (IBD) و موسسه آمریکایی «تی آی پی پی» (TIPP)، حمایت از الیزابت وارن سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست بین رای دهندگان ثبت‌نام شده دموکرات و رای‌دهندگان مستقل دارای گرایش به حزب دموکرات، به ۲۴ درصد رسیده که در مقایسه با نظرسنجی انجام شده در ماه آگوست (مرداد) افزایشی هفت درصدی را نشان می‌دهد. در مقابل بایدن با کاهش 2 درصدی در حمایت از او نزد رای‌دهندگان مواجه شده که میزان حمایت از او را به ۲۸ درصد رسانده است.
همچنین طبق این نظرسنجی، «برنی سندرز» سناتور مستقل از ایالت ورمونت در جایگاه سوم قرار دارد و ۱۲ درصد حمایت از رای دهندگان را به خود اختصاص داده است. در عین حال حمایت از «کامالا هریس» سناتور دموکرات از کالیفرنیا پنج درصد کاهش داشته و از ۱۶ به ۱۱ درصد رسیده است.

تاکنون ۹ سیاستمدار و مقام برجسته حزب دموکرات شامل سناتورها و فرمانداران ایالت‌ها آمادگی خود را برای نامزدی حزبشان در انتخابات آتی اعلام کرده و چند سیاستمدار دیگر این حزب نیز احتمال نامزدی خود را مطرح کرده‌اند. قرار است سومین دور مناظره های این ۹ نفر بزودی برگزار شود.
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۳ آبان سال ۱۳۹۹ (سوم نوامبر سال ۲۰۲۰) برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج