تدابیر امنیتی مانع از تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه نشد


تدابیر امنیتی مانع از تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه نشد

تهران - ایرنا - معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه موسوم به «جلیقه زردها» امروز(شنبه) چهل وسومین هفته اعتراضی خود را در شهرهای مختلف بویژه مونپلیه برگزار کردند.

به گزارش رسانه های فرانسوی، بدنبال فراخوانی که هفته های گذشته برای راه اندازی یک اعتراض ملی در هفتم سپتامبر(16 شهریور) اعلام شده بود، معترضان از شهرهای مختلف فرانسه اعم از روئن، دیژون، پرپینیان، منپلیه و لیون امروز شنبه برای چهل و سومین هفته متوالی در خیابان های فرانسه حاضر شده اند.

تظاهرات امروز در فرانسه در حالی برگزار می شود که پلیس این کشور همچنان تدابیر امنیتی خود را برای کنترل اعتراض ها پیش گرفته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی 3 فرانسه، جلیقه زردها پس از یک آتش بس که در تعطیلات تابستانی مشاهده شد، سعی در سازماندهی مجدد خود دارد. این رویدادها از امروز شنبه شهریور در سراسر کشور برگزار می شود.

معترضان امیدوارند که دو هزار نفر را در شهر دیژون در جریان اعتراض های امروز ساماندهی کنند.


تدابیر امنیتی مانع از تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه نشد


به نوشته "تاندانس اوئست" فرانسه، "پایان دنیا و پایان ماه ، همان مبارزه !" این یکی از شعارهایی بود که توسط معترضان در روز شنبه و در همان ساعت های ابتدایی صبح توسط معترضان در شهر روئن سر داده می شد.

در این شهر هم حدود یکهزار نفر از معترضان در تظاهرات و تجمع ها شرکت کرده اند.

اعتراض ملی برای ساعت 14 به وقت محلی در فرانسه برنامه ریزی شده است.

در شهر مونژلیه نیز تجمع ها در همان ساعت در میدان "پلس دو لا کمدی" با حضور چهار هزار نفر پیش بینی شده است.

در این شهر 400 نیروی پلیس برای کنترل اعتراض ها به همراه خودروهای آب پاش بسیج شده اند.

تدابیر امنیتی مانع از تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه نشد


لیون، دیگر شهر فرانسه است که در چهل و سومین هفته اعتراض ها، جلیقه زردها را به خیابان ها کشانده است.

بیش از ۹ ماه است که از آغاز اعتراض های ضد نظام سرمایه داری و سیاست های اقتصادی دولت که با ۳۰۰ هزار نفر آغاز شد می گذرد.

۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۶ آبان ۹۷) نقطه آغاز این حرکت بود.

طبق آخرین آمارهایی که «کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه هفته گذشته اعلام کرد، ۲۴۴۸ نفر از تظاهرکننده‌ها و ۱۷۱۷ نفر از بین نیروهای پلیس در جریان درگیری‌ها تاکنون زخمی شده اند.

به گفته او، در مجموع، بازرسی کل پلیس ملی فرانسه به جرم استفاده غیرقانونی از پلیس، ۲۶۵ پرونده دریافت کرده که از این تعداد ۱۰۵ مورد به دادستانی ارجاع شده است.

اعتراضات جلیقه زردها از زمانی آغاز شد که دولت مکرون طرح افزایش مالیات بر سوخت شامل بنزین و گازوئیل را در بودجه سال ۲۰۱۹ ارائه کرد.


تدابیر امنیتی مانع از تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه نشد


جلیقه زردها با اشاره به شرایط سخت معیشتی خود افزایش مالیات سوخت را موجب افزایش قیمت ها و فشار بیشتر بر خود تلقی می کنند و از همان زمان در روزهای شنبه هر هفته با حضور در خیابان های شهرهای مختلف علیه اقدامات دولت مکرون و سیاست های اقتصادی وی اعتراض می کنند.

پیشتر، دفتر سازمان حقوق بشر در فرانسه و اتحادیه کارگری این کشور در بیانیه هایی خواستار خودداری پلیس فرانسه و منع استفاده از گلوله های فلش بال علیه معترضان شده بودند اما با این حال، شورای دولتی فرانسه، وجود خشونت‌ بسیار در تظاهرات جلیقه زردها را توجیهی برای استفاده از این اسلحه ها و گلوله ها دانسته و اعلام کرده که این سلاح «ابزار مناسبی» برای مقابله با تظاهرات کنندگان و «مجاز» است.

این نخستین بار نیست که استفاده از چنین سلاح هایی برای مقابله با معترضان از سوی مقامات فرانسه مورد حمایت قرار می گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر