تکیه بزرگ تجریش؛ از تعزیه‌های معروف تا رزقی که با عزاداری به سفره کسبه می‌آید


تکیه بزرگ تجریش یکی از قدیمی‌ترین تکایای تهران با قدمت 200 ساله است که در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. همسایگی با امام‌زاده صالح(ع) و مساجد بزرگ منطقه بر معنویت این تکیه افزوده ، ضمن آنکه تعزیه‌های آن نیز شهرتی ملی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، این روزها به هر جا که نگاه کنیم رنگ و بوی محرم را می‌بینیم و احساس می‌کنیم، کوچه‌ها، خانه‌ها، مغازه‌ها، خیابان‌ها.حسینیه ها، مساجد و تکایا این روزها حال و هوای دیگری دارند و با نصب بیرق ها و پرچم های عزا میزبان عزاداران حسینی هستند.

تکیه تجریش که تا قبل از محرم محلی برای کسب و کار بود، این روزها همانند مساجد و حسینیه ها سیاهپوش شده و مردم برای عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) در این تکیه حضور می یابند. از زمان برپایی این تکیه بنا بر این گذاشته شد که در یک ماه محرم در این تکیه کسب و کاری صورت نگیرد و فقط مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) در آن انجام شود.

تکیه تجریش را می توان یکی از قدیمی ترین تکیه های تهران با قدمت ۲۰۰ ساله دانست، در سال ۱۳۸۳ این تکیه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اگرچه به دلیل سیل مهیب تجریش در سال ۱۳۶۶ بخش هایی از تجریش و همین طور تکیه بزرگ این منطقه از تهران از بین رفت اما به همت مردم، این تکیه دوباره برپا شد و تا به امروز یکی از مراکز مهم و مشهور برگزاری عزاداری امام حسین(ع) در پایتخت به شمار می رود.

تکیه بزرگ تجریش؛ از تعزیه‌های معروف تا رزقی که با عزاداری به سفره کسبه می‌آید

بیش از دو قرن از زمان ساخت تکیه تجریش در جوار مرقد امامزاده صالح(ع) می‌گذرد و عزاداران حسینی برای اقامه عزا از همه محله‌های اطراف به این تکیه می‌آیند. از زمان قاجار تاکنون این تکیه در دهه دوم محرم محلی برای برپایی تعزیه و شبیه‌خوانی بوده است. این تکیه همچون اغلب تکایا در دو طبقه ساخته شده و طبقه دوم آن بالکن‌هایی مشرف بر صحن طبقه اول است. سقف تکیه بزرگ تجریش در قدیم توسط ستون های بزرگ چوبی نگه داشته می شد که امروزه ستون های فلزی جایگزین آن شده اند.

مرکز تجریش امامزاده صالح(ع) است و پیرامون آن هم مساجدی همچون همت، جامع تجریش، فاطمیه و گیاهی واقع شده اند که بر معنویت تکیه می افزایند، همسایگی تکیه تجریش با امامزاده صالح(ع) و مساجد متعدد به پایداری و ماندگاری آن کمک بسزایی کرده‌است.

«مجتبی سامعی» در گفت و گو با خبرگزاری شبستان با اشاره به قدمت 200 ساله این تکیه اظهار کرد: کسبه های تکیه بزرگ تجریش که اغلب بومی هستند، 11 ماه سال را در این تکیه به کسب و کار می پردازند و همه ساله در یک ماه محرم کسب و کارشان را تعطیل و با تغییر کاربری تکیه، ۲۰ روز به عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) در تکیه بزرگ تجریش می پردازند. در واقع باید گفت اجاره مغازه های تکیه 11 ماه است و طبق قرارداد یک ماه در اختیار تکیه قرار می گیرد و 5 روز به محرم باقی مانده، مغازه داران فضای تکیه را تخلیه و برای عزاداری محرم آماده می کنند.

این عضو هیئت امنای تکیه بزرگ تجریش با اشاره به خدمات ارایه شده در این تکیه به شرکت کنندگان در مراسم عزاداری حسینی، تصریح کرد: با توجه به اینکه تکیه توسط مردم بومی اینجا ساخته شده، به شکل مردمی نیز مدیریت می شود و برنامه های تکیه از ساعت 6 صبح با برنامه قرائت قرآن آغاز شده و از ساعت 9 صبح تا ظهر که نماز جماعت در تکیه برپا می شود، پذیرای زائرین هستیم.

سامعی افزود: برنامه اصلی تکیه از نماز مغرب و عشاء آغاز می شود و بیش از سه هزار نفر برای عزاداری شب های دهه اول در آن حضور می یابند و برای عزاداران اطعام غذا نیز در نظر گرفته شده است. همچنین، در دهه اول محرم دسته جات عزاداری از دیگر نقاط شهر در تکیه برای عزاداری حضور می یابند.

این خادم تکیه بزرگ تجریش افزود: در 20 روز عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) بیشتر کارهای تکیه توسط جوانان انجام می شود.

این گزارش می افزاید: بسیاری از کسبه های تکیه بزرگ تجریش معتقد هستند، که در دو دهه محرم، رزق یکساله‌ شان را از امام‌حسین(ع) می‌گیرند.

تعزیه های تکیه تجریش آن قدر شهرت و قدمت دارد که در ششمین اجلاس شورای عالی ثبت کشور، مراسم تعزیه خوانی در تکیه بزرگ تجریش به عنوان میراث معنوی به ثبت رسید.

تکیه بزرگ تجریش؛ از تعزیه‌های معروف تا رزقی که با عزاداری به سفره کسبه می‌آید

سامعی با اشاره به برپایی مراسم تعزیه در دهه دوم محرم در تکیه تجریش گفت: تعزیه در تکیه بزرگ تجریش در دهه دوم در دو نوبت صبح و عصر اجرا می شود و با استقبال گسترده ای هم مواجه است.

این عضور هیئت امنای تکیه بزرگ تجریش به برنامه سخنرانی های تکیه در دهه اول و دوم محرم نیز اشاره کرد و گفت: سخنران دهه اول محرم حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده و در دهه دوم حجج اسلام پناهیان و ادیب یزدی هستند؛ شعرخوانی و مرثیه خوانی صابر خراسانی و قرائت قرآن توسط کریم منصوری از قاریان بین المللی نیز از دیگر برنامه های این تکیه ویژه دو دهه اول محرم است.

تکیه تجریش ظرفیت پذیرش دو هزار نفر را دارد که به گفته سامعی هر شب پس از عزاداری، عزاداران در طبقه زیرین تکیه پذیرایی می شوند. در روزهای منتهی به عاشورای حسینی که تعداد عزادران بیشتر می شود، پنج هزار پرس غذا توزیع می شود.

تکیه بزرگ تجریش؛ از تعزیه‌های معروف تا رزقی که با عزاداری به سفره کسبه می‌آید

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش