تدارک مفصل کانون‌های مساجد اردبیل برای محرم/ از برگزاری محافل قرآنی تا حضور فعال در فضای مجازی


تدارک مفصل کانون‌های مساجد اردبیل برای محرم/ از برگزاری محافل قرآنی تا حضور فعال در فضای مجازی

سقاء گفت: برگزاری مسابقه وبلاگ‌نویسی و چهل حدیث از امام حسین(ع)، آئین‌های تعزیه‌خوانی و نقالی، برپایی نمایشگاه وقایع عاشورا و ایستگاه‌های صلواتی و تجلیل از پیرغلامان حسینی ازجمله برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، ویژه محرم است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور، برنامه های متنوعی را با محوریت عزاداری های حسینی و تبیین واقعه عاشورا اجرا می کنند، به منظور معرفی برنامه های کانون های مساجد استان اردبیل در این ایام گفت و گویی با «نادر سقاء»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد این استان انجام داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

رویکرد و مهمترین فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در ماه محرم چیست؟

همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برنامه های گسترده ای در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل اجرا می شود. تلاش ما بر آن است که برنامه های کانون های مساجد در این ایام در محورهای قرآنی، فعالیت مجازی، کتابخانه ای، هنری، فرهنگی و آموزشی اجرا شود.

در حوزه قرآنی چه برنامه هایی در کانون های مساجد اردبیل برای ایام محرم حسینی پیش بینی شده است؟

برگزاری محافل انس با قرآن و ادعیه خوانی در شب عاشورا با عنوان «من نماز و قرآن خواندن را دوست دارم»، اجرای طرح «تلاوت نور» به نیت هدیه به ساحت مقدس امام حسین(ع) و یاران باوفایشان، شروع برنامه های عزاداری با تلاوت بچه های مسجد، ختم قرآن و صلوات با نیت هدیه به شهدای کربلا، برگزاری جلسات تفسیر قرآن (بویژه با محوریت سوره مبارکه فجر)، تداوم برنامه‌های آموزشی قرآنی و برگزاری مسابقات قرآنی از برنامه های پیش بینی شده با رویکرد قرآنی برای ایام محرم در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل است.

رویکرد و فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل در ایام محرم در فضای مجازی چه کیفتی دارد؟

بارگذاری پیام ها، احادیث و روایات امام حسین(ع) در کانال مسجد، اجرای برنامه های ترویج فرهنگ قرآن و نماز، ترویج درس ها و پیام های فرهنگ عاشورایی، ترویج سبک زندگی حسینی و معرفی کتب عاشورایی در کانال، عضو گیری شرکت کنندگان در مراسم های عزاداری در کانال مسجد، معرفی آیین ها و مراسمات سنتی محله، منطقه و شهر، اطلاع رسانی از برنامه های عزاداری مسجد و محله، پاسخ به شبهات و انحراف ها و ... در این بخش انجام می شود.

علاوه بر این، برگزاری مسابقات وبلاگ نویسی و چهل حدیث از امام حسین(ع)، انعکاس تصاویر مراسم عزاداری در شبکه های مجازی و رسانه ها و انعکاس نظرات اندیشمندان داخلی و خارجی در خصوص شخصیت امام حسین(ع)، بارگذاری تصاویر عاشورایی در پروفایل ها، ارسال احادیث امام حسین(ع) از طریق پیامک به اعضای کانون های استان و معرفی کتب عاشورایی در طرح «شنبه های کتاب»، جمع خوانی کتب عاشورایی، قصه گویی عاشورایی، برگزاری نمایشگاه کتب عاشورایی،ایجاد باشگاه های کتابخوانی با موضوع عاشورا و مسابقه کتابخوانی از دیگر برنامه هایی است که به همت کانون های مساجد استان اردبیل در ایام محرم حسینی در فضای مجازی دنبال می شود.

ِآیا در حوزه هنری، فرهنگی و آموزشی هم برنامه هایی برای ایام محرم در کانون های فرهنگی هنری مساجد پیش بینی شده است؟ برنامه های در نظر گرفته شده در چه محورهایی است؟

برگزاری مسابقه نقاشی کودکان با موضوع محرم، تولید روزنامه و نشریات، برگزاری مسابقه عکس عاشورا (گوشی و دوربین)، ارائه اقلام فرهنگی و هنری، طراحی و چاپ احادیث و روایات و نصب آن در مساجد، پخش فیلم، برگزاری شب شعر عاشورایی، برگزاری آئین های تعزیه خوانی و نقالی و سرود، برپایی نمایشگاه ماکت وقایع عاشورا، فیلمبرداری و مستندسازی مراسم های عزاداری مساجد و محله از برنامه های هنری کانون های مسجاد در ایام محرم است.

ضمن اینکه ما در حوزه فرهنگی و آموزشی نیز تلاش کرده ایم برنامه های متنوعی در کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار کنیم که از جمله این برنامه ها تشکیل هیئت اندیشه ورز و اتاق فکر و هماهنگی برنامه های این ایام در مساجد، فضاسازی فرهنگی و آموزشی در داخل و بیرون مساجد با موضوع محرم، ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و ترویج فرهنگ اقامه نماز اول وقت و ترویج حجاب و عفاف و ایثار و شهادت، مشارکت در برگزاری همایش های شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل، برپایی ایستگاه های فرهنگی و صلواتی، دعوت از استادان جهت سخنرانی با موضوع سبک زندگی حسینی و تبیین قیام حضرت سیدالشهدا(ع) است.

مشارکت در برگزاری آئین های عزاداری مساجد و محلات، سمت و سو دادن فرهنگی به نذورات مردمی، قرائت ادعیه و زیارت ها از جمله زیارت عاشورا و وارث، عضوگیری در کانون با استفاده از ظرفیت محرم، تجلیل از پیرغلامان حسینی و تلاش گران عزاداری های محرم، کمک به نیازمندان، سخنرانی امام جماعت در بین نمازها با موضوع الگوهای رفتاری امام حسین(ع)، ترغیب و تشویق عزاداران جهت شرکت در نماز ظهر عاشورا و تهیه و توزیع بروشور های «آنچه عزادار حسینی باید بداند»، بخش دیگری از برنامه هایی است که در ایام سوگواری دهه اول محرم در کانون های مساجد استان اردبیل اجرا می شود.

آیا برنامه ای برای معرفی کتب عاشورایی ویژه جوانان و نوجوانان و با هدف معرفت افزایی پیش بینی کرده اید؟

بله، ما تلاش کردیم در طرح «شنبه های کتاب» اقدام به معرفی کتب عاشورایی به فعالان مسجدی کنیم، ضمن اینکه جمع‌خوانی کتب عاشورایی، قصه‌گویی کتابخانه‌ای با موضوع ایام محرم و برگزاری نمایشگاه کتب عاشورایی از دیگر برنامه هایی است که در حوزه کتابخوانی در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) در کانون های مساجد استان اردبیل دنبال می شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد