شربت پکتورامین چه کاربردها و چه ویژگی هایی دارد؟


نام دیگر شربت پکتورامین، شربت اکسپکتورانت است، این شربت می تواند خلط هایی که در دوران سرما خوردگی راه های تنفسی را مختل و دچار گرفتگی کرده است را رقیق از ریه ها خارج می کند و همچنین در جهت بهبود علائم عمومی سرما خوردگی، آلرژی و احتقان ها هم استفاده می شود، این شربت در واقع تنفس را برایمان سهل تر می کند.   شربت پکتورامین چیست و چه کاربردی...

نام دیگر شربت پکتورامین، شربت اکسپکتورانت است، این شربت می تواند خلط هایی که در دوران سرما خوردگی راه های تنفسی را مختل و دچار گرفتگی کرده است را رقیق از ریه ها خارج می کند و همچنین در جهت بهبود علائم عمومی سرما خوردگی، آلرژی و احتقان ها هم استفاده می شود، این شربت در واقع تنفس را برایمان سهل تر می کند.

شربت پکتورامین چه کاربردها و چه ویژگی هایی دارد؟

شربت پکتورامین چیست و چه کاربردی دارد؟

نامهای تجارتی این شربت: Coufex ،Pectoramin ،Pectorant

شربت پکتورامین چه کاربردها و چه ویژگی هایی دارد؟
شربت پکتورامین چه کاربردها و چه ویژگی هایی دارد؟

رده درمانی: خلط آور، ضد سرفه

اشکال دارویی: شربت

تداخل دارویی: ترکیبات مضعف CNS

این شربت جزء داروی های بدون نسخه است که می توان به راحتی آن را از دارو خانه ها تهیه کرد به همین دلیل باید اطلاعات کامل و جامعی درباره این شربت داشته باشید.

شربت پکتورامین حاوی مواد و ترکیباتی است که باعث می شود تا خروج خلط ها به سادگی انجام شود، ترکیباتی که داخل این شربت وجود دارد شامل:

گایافنزین : کاهش چسبندگی اخلاط کلرفنیرامین : دارا بودن اثر آنتی هیستامینی سودوافدرین : کم کردن ترشحات

شربت پکتورامین چه کاربردها و چه ویژگی هایی دارد؟

باید گفت که داروهایی که در جهت درمان سرفه از آن استفاده می شود به ۲ دسته تقسیم می شود، اولین دسته مانند دکسترومتورفان است که می تواند مستقیما بر روی سیستم عصبی اثر بگذارد و سرفه سرکوب کند. دسته دوم هم مانند شربت پکتورامین و یا همان اکسپکتورانت ساده و کدئین دار است که منجر به رقیق شدن اخلاط و احتقان های تنفسی می شود در این دسته جای می گیرند. باید گفت که این شربت هیچ تاثیری بر روند بهبود بیماری ندارد و فقط می تواند خروج ترشحات را روان تر کند.

نحوه مصرف پکتورامین

میزان دوز مصرفی این شربت باید طبق تجویز پزشک باشد. برای رفع علائم سرما خوردگی در بزرگسالان هر ۶ ساعت به اندازه ۵ الی ۱۰میلی گرم است. میزان استفاده از شربت پکتورامین در بین کودکان و بزرگسالان متفاوت است. در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله هر ۶ ساعت ۵ میلی گرم. در کودکان ۲ تا ۶ ساله هر ۶ ساعت ۵.۱ میلی گرم. مصرف این شربت در کودکان زیر ۲ سال ممنوع است. مصرف این شربت باید به گونه ای باشد که حد مجاز آن در طی روز از ۱۰ میلی گرم عبور نکند.

در صورتی که دچار سرفه های مزمن هستید نباید به صورت خود سرانه از این شربت استفاده کنید زیرا ممکن است این سرفه های ساده نشانگر بیماری های همچون تومور قفسه سینه و عفونت های تنفسی باشد که با مصرف این شربت باعث می شود تا وضع بیماری تان وخیم تر شود. در مورد این نوع از سرفه ها حتما به پزشک مراجعه کنید.

شربت پکتورامین چه کاربردها و چه ویژگی هایی دارد؟

نکات مهم در مورد مصرف

در صورت بهبود نیافتن بعد از گذشت ۱ هفته به پزشکتان مراجعه کنید. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی مصرف این دارو باید بعد از غذا همراه با ۱ لیوان آب کامل باشد. به هیچ وجه بدون تجویز پزشک برای کودکان زیر ۲ سال مصرف نشود. اگر جراحی در پیش دارید پزشک خود را مطلع سازید. این دارو به دلیل داشتن عوارضی همچون خواب آلودگی باید از کارهایی که نیازمند دقت است خودداری کنید. در طی مصرف این دارو از خوددرمانی اجتناب کنید. اگر دچار سرفه های مداوم هستید نشانگر وجود مشکلات جدی است. نوع کدئین دار این شربت ممکن است برای فرد وابستگی ایجاد کند. استفاده از شربت پکتورامین برای بیمارانی که دچار ضعف تنفسی هستند مضر است. استفاده از این شربت در دوران بارداری ممنوع است.

شما می توانید برای درمان سرفه های خشک از روش های خانگی و موثر بهره بگیرید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...