چه کنیم تا لانه گزینی موفقی داشته باشیم؟


چه کنیم تا لانه گزینی موفقی داشته باشیم؟

وقتی تخمک در لوله‌های فالوپ توسط اسپرم بارور می‌شود، بارداری اتفاق می‌افتد.

وقتی تخمک در لوله‌های فالوپ توسط اسپرم بارور می‌شود، بارداری اتفاق می‌افتد. وقتی بارداری اتفاق می‌افتد، سلول‌ها شروع به تکثیر و رشد می‌کنند. زیگوت یا همان تخمک بارور شده به سمت پایین سفرش را آغاز می‌کند تا به رحم برسد و تبدیل به تمشکی مینیاتوری به نام «مورولا» می‌شود. مورولا در رحم تبدیل به بلاستوسیست (توده‌ای با بیش از ۱۰۰ سلول و بیشتر) می‌شود و در نهایت در آستر دیواره رحم، طی فرآیندی به نام «لانه گزینی» جای می‌گیرد.

علائم لانه‌گزینی
علائم لانه گزینی در خانم‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. بعضی خانم‌ها چندین روز بعد از تخمک گذاری دچار دل‌پیچه‌های ملایم لانه گزینی می‌شوند و بعضی دیگر نه.
اما علت این دلپیچه‌ها چیست؟ برای اتفاق افتادن بارداری، تخمک بارور شده باید به دیواره رحم بچسبد. وقتی تخمک به سمت لوله‌های فالوپ پایین می‌رود و به بلاستوسیست تبدیل می‌شود، پروسه لانه گزینی را در رحم آغاز می‌کند. لانه گزینی با قرار دادن فرآورده‌های خونی در اختیار بلاستوسیست، امکان رشد او را فراهم می‌کند تا به جنین تبدیل شود.
در کنار دلپیچه، ممکن است شما دچار خونریزی لانه گزینی یا لکه بینی لانه گزینی شوید. این اتفاق معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از باروری رخ می‌دهد، یعنی حدودا همان زمانی که همیشه پریود می‌شدید. خونریزی لانه گزینی بسیار سبک‌تر از خونریزی‌های ماهانه قاعدگی معمولی شما خواهد بود.

سایر علائم لانه گزینی
علائم دیگری هم وجود دارند که می‌توانید به دنبال‌شان باشید تا متوجه لانه گزینی شوید. بعضی خانم‌ها ممکن است بعد از بارداری تمام این علائم را تجربه کنند و در مقابل بعضی دیگر هیچ علامت خاصی ندارند یا آنقدر علائم‌شان خفیف است که متوجهش نمی‌شوند.
بسیاری از این علائم ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی یا سایر اتفاق‌ها در بدن رخ دهد اما شایع‌ترین علائم اولیه بارداری به این ترتیب است:
تاخیر در پریود: پریود نشدن یکی از از دمِ دستی‌ترین علائم زودرس بارداری است. اگر پریودهایتان همیشه منظم بوده و متوجه تاخیر پریود شدید، احتمالا باردارید.
حساسیت سینه‌ها: با تغییرات هورمونی بدن‌تان، ممکن است متوجه تورم سینه یا حساسیت‌شان شوید.
بدخلقی: اگر تازگی‌ها بیش از همیشه احساساتی شده‌اید، مقصرش احتمالا تغییرات هورمونی بارداری است!
تنفر از غذا: ممکن است به بعضی طعم‌ها یا بوها حساس شوید، به خصوص بو و طعم بعضی غذاها.
نفخ: همانطور که نفخ پیش از پریود کاملا طبیعی است، می‌تواند یکی از علائم بارداری هم باشد. هر نوع تغییرات هورمونی می‌تواند باعث نفخ شود.
گرفتگی بینی: ممکن است هورمون‌ها باعث افزایش مخاط غشای داخلی بینی شده و دچار آبریزش یا گرفتگی بینی شوید. حتی ممکن است خون دماغ شوید.
یبوست: هورمون‌ها می‌توانند سرعت هضم دستگاه گوارش را کاهش دهد.

چه کنیم لانه گزینی خوب انجام شود؟
از جمله سوالاتی که خانم‌های در انتظار بارداری به آن علاقمند هستند، نکته‌هایی است که با کمک آنها می‌تواند احتمال لانه گزینی را افزایش داد. همینطور دانستن اینکه چه غذاها و گیاهان دارویی نباید مصرف کنند. در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهید شد.
۱. غذاهای خون‌ساز با طبع گرم میل کنید
سعی کنید غذاهایی میل کنید که به خون‌سازی بدن کمک کرده و بدن‌تان را گرم کنند و در مقابل، از مصرف غذاهای خام و سرد بپرهیزید. تا می‌توانید اسفناج، کلم پیچ، کلم برگ و سایر سبزیجات برگدرا را میل کنید. شاید مدام هوس کربوهیدرات کنید، ضمن اینکه حالا باید بیشتر سرااغ سبزیجات نارنجی مثل هویج، سیب زمینی شیرین و کدو مسما بروید. بهتر است از غلات کامل بدون گلوتن مثل برنج قهوه‌ای و کینوآ استفاده کنید.
یادتان باشد هرقدر بیشتر پروتئین‌های گیاهی مصرف کنید و منابع پروتئین حیوانی را در طول این دوره محدود کنید، بهتر است؛ درست برعکس دوره‌های ماهانه که پروتئین حیوانی بسیار مفید است.
البته بهتر است رژیم بارداری‌تان را هم در دوره لانه گزینی به طور کامل رعایت کنید و سراغ کافئین، الکل، کربوهیدرات‌های فراوری شده، لبنیات، گلوتن و ... نروید.
۲. طب سوزنی کنید
سوزن‌ها، بادکش گرم و گیاهان دارویی چینی ممکن است به احتمال موفقیت لانه گزینی کمک می‌کنند و باعث بهبود بعضی از بیماری‌هایی می‌شود که ممکن است داشته باشید.
۳. بخندید
زیاد بخندید. کنار همسرتان فیلم‌های خنده‌دار ببینید. مطالعات محقان ثابت کرده است زوج‌های تحت درمان با IVF که در مرحله بعد از انتقال جنین‌ها، به نمایش دلقک‌ها می‌روند یا فیلم‌های کمدی تماشا می‌کنند، احتمال باردار شدن‌شان ۱۵ درصد بیشتر است.
۴. بارداری‌تان را تصور کنید
شاید باورتان نشود اما تصور کنید تخمک بی‌عیب و نقص شما با اسپرم کامل و بی‌نقص همسرتان ملاقات می‌کند و تبدیل به رویان تمام و کمالی می‌شود. تصور کنید رویان داخل لوله‌های فالوپ شده و در رحم جایگزینی می‌کند و حسابی از محیط گرم و نرم رحم خوشش آمده! برخی متخصصان درمان ناباروری از این نوع مدیتیشن و برنامه تصویرسازی که برای سیکل طبیعی یا میکرواینجکشن و IVF طراحی شده، استفاده می‌کنند.
سعی کنید هر روزتان را با یک مانترا یا جمله تایید درباره موفقیت لانه گزینی و بارداری‌تان شروع کنید. حتی می‌توانید بارها و بارها فیلم‌هایی که درباره شکل گیری جنین در شبکه‌های مجازی وجود دارد، تماشا کنید.
۵. هر وقت تمایل دارید، نزدیکی داشته باشید
از آنجا که شما سعی دارید به طور طبیعی باردار شوید، نباید اطمینان‌تان به روش‌های طبعیی پیش‌بینی روزهای تخمک‌گذاری را از دست بدهید. همیشه توصیه می‌شود که در روزهای بعد از تخمک گذاری، هر روز با همسرتان رابطه داشته باشید تا هیچ فرصتی را از دست ندهید. ضمن اینکه مطالعات پژوهشگران نشان داده است وجود سمن در دهانه رحم و خودِ رحم می‌تواند به لانه گزینی کمک کند. اما اخیرا مطالعه کوچک دیگری نشان داده است که رابطه جنسی می‌تواند احتمال لانه گزینی را کاهش دهد! بنابراین هر چیزی که حس می‌کنید برای شما درست است و تمایل دارید، انجام دهید.
۶. مدیتیشن کنید
روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدیتیشن کنید تا از تاثیراتی که آرامش ناشی از آن بر سلامت بدن و روان‌تان می‌گذارد، شگفت زده شوید! اگر یوگا نمی‌کنید، راه‌های زیادی برای مدیتیشن وجود دارد. ضمن اینکه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی برای مدیتیشن و افزایش احتمال بارداری وجود دارد، می‌توانید کتاب‌های مختلفی در این زمینه مطالعه کنید و روش مورد علاقه خودتان را بشناسید.
7. ورزش‌های سبک و یوگا انجام دهید
در این دوره از سیکل شما، فرصت خوبی برای انجام ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، یوگا یا شناست. حتی تمرین‌هایی موسوم به یوگای بارداری وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن‌شان احتمال بارداری‌تان را افزایش دهید.
8. پاهایتان را بالا نگه دارید!
شاید شوخی به نظر برسد اما واقعا تاثیرگذار است. در این روش شما باید نزدیک و روبروی یک دیوار دراز کشیده، پاهای خود را بالا گرفته و باسن‌تان را تا حد امکان به دیوار نزدیک کرده، در همین حالت بمانید. با این کار جریان خون در اطراف اندام‌های تناسلی افزایش می‌یابد و به این ترتیب خون و اکسیژن کافی برایشان در محیط فراهم خواهد بود. می‌توانید در طول دوره لانه گزینی هر شب قبل از رفتن به رختخواب، چند دقیقه‌ای این کار را انجام دهید.
۹. در مصرف آناناس زیاده روی نکنید
شاید شنیده باشید که مصرف آناناس در دوره لانه گزینی می‌تواند احتمال بارداری را افزایش دهد اما یادتان باشد زیاده روی در مصرف آناناس در سایر روزهای سیکل‌تان می‌تواند مضر باشد. بنابراین اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، به این ترتیب عمل کنید: مغز آناناس را به ۵ تکه تقسیم کنید. از روی اول تخمک گذاری‌تان، روزی یک تکه مغز آناناس را در اسموتی‌تان بیندازید و میل کنید. بعد از این ۵ روز دیگر سراغ آناناس نروید.
10. پاهایتان را گرم نگه دارید
داشتن پاهای گرم یعنی گرم ماندن رحم! و گرم ماندن رحم در دوره لانه گزینی بسیار مهم است. ساده‌ترین توضیحش هم این است که بر اساس طب سنتی، پاها به رحم مرتبط هستند و اگر رحم سرد باشد، شما باردار نخواهید شد. سردی رحم به این معنی است که پروژسترون عملکرد درستی ندارد و افرادی که دچار سردی رحم هستند، معمولا دست و پاهای سردی دارند و شب‌ها مجبورند برای ادرار کردن بیدار شوند.
برای گرم نگه داشتن پاها، همیشه کفش روبسته بپوشید، در فصول سرد حتما پاپوش پشمی استفاده کنید و هر روی ۱۵ دقیقه پاهایتان را در آب گرم ماساژ دهید. حتی با جوراب به رختخواب بروید و در صورت نیاز یک کیسه آب گرم روی پاهایتان بگذارید.
11. از دانه‌ها کمک بگیرید
در روزهای قبل از تخمک گذاری می‌توانید با مصرف دانه‌ها سطح استروژن را بالا ببرید و با مصرف این مواد در روزهای بعد از تخمک‌گذاری هم سطح پروژسترون‌تان افزایش خواهد یافت. مثلا می‌توانید مقداری تخمه آفتاب گردان و کنجد در اسموتی یا سالادتان بریزید و میل کنید.
۱۲. مثل باردارها رفتار کنید
در واقع شما باید مثل یک مادر باردار از تمام مواردی که برای دوران بارداری مضر است،‌دور باشید. از داروهای ممنوعه بارداری مثل ایبوپروفن و سایر داروهای بدون نسخه‌ای که در بارداری ممنوع هستند، در دوره لانه گزینی بپرهیزید. حمام داغ نگیرید، گوشت نیم‌پز (استیک آبدار و جگر و ...) نخورید. ضمن اینکه موهایتان را با رنگ‌های شیمیایی رنگ نکنید و دور کاشت ناخن و ترمیم ناخن و ... را هم خط بکشید.
۱۳. از استرس‌تان در جهت مثبت استفاده کنید!
اگر دو هفته صبر کردن تا مشخص شدن موفقیت لانه گزینی برایتان سخت و پر استرس است، نگران اضطراب و استرس‌تان نباشید. آن را نشانه‌ای از قدرت، انرژی و باروری بدانید. ناامیدانه سعی نکنید استرس خود را از بین ببرید. خود را بپذیرید؛ نیازی نیست همیشه ۱۰۰ درصد آرام و ریلکس باشید. به انرژی، قدرت و باروری‌تان ایمان داشته باشید و با عشق روزهای پر استرس را بگذرانید. سعی کنید انرژی ناشی از استرس را برای پیاده‌روی، یوگا و کارهای خلاقانه استفاده کنید. بنویسید، کارهای هنری انجام دهید، آشپزی کنید و از تمام انرژی‌تان استفاده کنید!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403