عزاداری‌ بازار اردبیل در ایستگاه پایانی و آمادگی برای تاسوعا


عزاداری‌ بازار اردبیل در ایستگاه پایانی و آمادگی برای تاسوعا

اردبیل - ایرنا - مراسم عزاداری سنتی و دیرینه بازارا چیخدی یا بازارا چیخماق (رهسپاری به بازار) در اردبیل امروز در هشتمین روز محرم به ایستگاه پایانی رسید و پیروان مکتب حسین (ع) خود را برای برپایی آیین‌های تاسوعا آماده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از گذشته‌های دور شهر اردبیل به شش محله اصلی با شعب تابعه تقسیم شده و عزاداران هر کدام از این محله‌ها از دومین تا هشتمین روز محرم برای عزاداری سنتی رهسپار مجموعه بازار تاریخی این شهر می‌شوند.

روز جمعه این مراسم تعطیل می‌شود و در بقیه روزها عزاداران محله‌های اونچی میدان (گازران)، سرچشمه، عالی قاپو، پیرعبدالملک، اوچدکان و طوی برای عزاداری و برپایی مراسم بازار چیخماق روانه کوچه و بازار می‌شوند.

امروز ساکنان محله طوی با شعب فرعی خود موسوم به خولا شامل مسجد ابوالفضل سبلان، محله قدس، مسجد الزهرا، راه دانشگاه، ججین، کوچه اسلامی، داشچیلار، توپچیلار، نواب صفوی و اهالی چند روستای اطراف اردبیل مانند شام اسبی، نیار و... در این مراسم حضور یافتند.

عزاداران انجمن شعرای آل محمد(ص)، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و ادارات نیز امروز در سوگواری‌های سنتی بازارا چیخماق به همراه محله اصلی طوی راهی بازار شده و ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش نشان دادند.

این عزاداران در هوای بارانی امروز اردبیل از حوالی ظهر در مقابل مساجد محلات خود تجمع کرده و درحالی که ریش سفیدان در پشت پرچم‌ها و بیدق‌های ماتم حسینی پیشاپیش سایر افراد عزادار حرکت می‌کردند با زنجیرزنی، سینه زنی و سر دادن رجزها و شعارهای حماسی مخصوص واقعه عاشورا به سوی هسته اصلی شهر جایی که مجموعه بازار تاریخی اردبیل با راسته‌ها، تیمچه‌ها و سراهای خود در آن واقع است روانه شده‌اند.

به طور معمول اهالی محله طوی به عنوان آخرین مسجد وارد راسته بازار اصلی شهر جایی که مسجد جامع درون آن واقع است می‌شوند و با ورود این محله تمام اصناف و بازاریان اردبیل که بیش از یک هفته از بامداد تا شامگاه پذیرای عزاداران محله‌های ششگانه بوده‌اند به تدریج مغازه‌های خود را بسته و تا پس از سوم شهادت امام همچنان بسته نگه می‌دارند.

با نزدیکی شدن به غروب آفتاب عزاداری‌ها نیز پایان یافته و عزاداران اردبیل در نزدیک‌ترین مسجد برای اقامه نماز مغرب و عشا به صف می‌ایستند.

امروز کوچه‌ها و خیابان‌های واقع در بافت مرکزی و تاریخی شهر اردبیل ساعات پرشور و شلوغی را سپری کردند چرا که دسته‌های عزاداری محله طوی و شعب تابعه اغلب پرجمعیت بوده و اکثر مردم نیز باتوجه به اینکه آخرین روز این عزاداری سنتی هست برای استفاده از آن رهسپار این نقاط شده اند.

امشب نیز رسم رفتن به مساجد دیگر به عنوان میهمان برای زنجیرزنی و سینه زنی در تمام مساجد اردبیل ادامه می‌یابد و این عزاداری ها تا پاسی از نیمه شب و گاهی تا اذان سحرگاه به درازا می کشد.

اکثریت مردم حسینی شهر اردبیل از سپیده دم تاسوعا برای برپایی مراسم پخش شمع و روشن کردن شمع در مساجد این شهر با سردادن بیت " بیجا دگل بو کوچه و بازاری دولاندوق – شمع الده دوتوب طشت قباقینده دایاندوق (بی جهت نیست که کوچه و بازار را اینگونه گشتیم و چرخ زدیم – شمع در دست گرفته مقابل طشت های مقدس ایستادیم ) روانه کوچه و بازار می‌شوند.

از گذشته های دور عزاداران اردبیل بطور معمول نذر روشن کردن یک شمع در ۴۰ مسجد را دارند و خیلی از صاحب نظران بر این باورند که این امر به خاطر آن بوده که در قدیم ۴۰ باب مسجد در این شهر وجود داشته است.

چند سالی است مردم اردبیل پس از اقامه نماز ظهر برای شرکت در اجتماع عظیم حسینیان در میدان تاریخی عالی قاپو و خیابان‌های اطراف آن تجمع می‌کنند و در این مراسم تعدادی از نوحه‌خوانان منطقه با مداحی سوزناک خود حاضران را متاثر می‌کنند.

همچنین بر اساس رسم دیرین ساعاتی مانده به غروب آفتاب تاسوعا عزاداران همه محلات اردبیل در حالی که شمع‌های روشن در دست دارند با سردادن رجزها و شعارهای مذهبی به خصوص در شجاعت و وفاداری بی‌نظیر ماه منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس در دسته‌های منظم رهسپار کوچه و بازار می‌شوند.

در شب عاشورا فقط در تعدادی از مساجد اردبیل مراسم زنجیرزنی و سینه زنی برپا می‌شود و این مراسم به گونه‌ای است که افراد دیگر به عنوان مهمان به مساجد دیگر نمی‌روند و در مساجد محله خود این سوگواری‌ها را برپا می‌کنند.

۶۰۱۹/۶۰۱۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403