هیئتی که آبروی محله اتابک است/ جلوه‌ای زیبا از وحدت مسجد و هیئت در عزاداری‌های محرم


هیئتی که آبروی محله اتابک است/ جلوه‌ای زیبا از وحدت مسجد و هیئت در عزاداری‌های محرم

هیئت چهارده معصوم(ع) محله اتابک از سال 92 در نخستین جمعه از ماه محرم همزمان با سراسر کشور میزبان همایش «شیرخوارگان حسینی» می‌شود، همایشی با حضور چندهزار نفر که در سایه پیوند مسجد و هیئت جو منطقه را معنوی کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: برخی از محله های جنوب تهران از دیرباز پاتوق اصطلاحا داش مشتی ها است و همین افراد که «مجید سوزوکی» اخراجی ها نمادی از آنان است، از عناصر موثر در فراگیری نهضت امام خمینی (ره) در این منطقه از پایتخت کشورمان بودند. همین ها در دفاع از حرم هم سینه سپر کرده و رهسپار سوریه شدند.
محله اتابک (که اکنون شهید ذوالفقاری) نامیده می شود یکی از این‌ محلات نام آشنای جنوب تهران است که اگر چه در گذر زمان، از نظر ظاهر و معماری ساختمان ها، دجار تحولات شده ولی هنوز همان حال و هوای قدیمی را دارد. پرچم دین و انقلاب در کوچه پس کوچه های این محله از پایتخت کشورمان برافراشته است و این روزها و در ایام محرم حسینی، پرچم های سیاه عزای سالار شهیدان(ع) بر در و دیوار این محله آویخته شده است.
هیئت چهارده معصوم (ع) (واقع در تهران، خیابان شهید ذوالفقاری، کوچه شهید زواره محمدی) یکی از قدیمی ترین هیات ها و نهادهای مذهبی است که از حدود ۴۲ سال پیش تاکنون، پرچم دین را در محله اتابک بالا نگه داشته است. البته سابقه این هیات بیشتر از این ها است ولی از سال ۱۳۵۶، از حالت سیار خارج شده و به صورت ثابت در حسینیه وابسته به مسجد حسینی میزبان محبان اهل بیت(ع) است.
همین هیئت از سال ۱۳۹۲ تاکنون همه ساله در اولین جمعه ماه محرم، میزبان مادرانی است که به عشق کوچک ترین سرباز نهضت عاشورا، شیرخوارگان خود را در همایشی به نام حضرت علی اصغر (ع) نذر سربازی امام زمان(عج) می کنند.
حاج «حسن رخشنده» میراثدار هیات چهارده معصوم و نوه بنیانگذار این هیئت درباره همایش شیرخوارگان حسینی در جنوب تهران به شبستان گفت: اکثر همایش های شیرخوارگان حسینی در صبح نخستین جمعه ماه محرم برگزار می شود ولی ما برای اینکه همه بتوانند در زمان مناسب و فراغ بال در این مراسم معنوی شرکت کنند، این همایش معنوی آئینی را در بعدازظهر این روز برگزار می کنیم. رویکرد ما این است که زمینه استفاده حداکثری مردم از همه برنامه های هیات چهارده معصوم (ع) فراهم شود.
این پیرغلام اهل بیت (ع) افزود: در سال اول همایش شیرخوارگان حسینی را با حضور چند صد نفر برگزار کردیم اما امسال چند هزار نفر در این همایش حضور یافتند به طوری که جا برای سوزن انداختن در کوچه شهید زواره محمدی پیدا نمی شد. همه این ها عنایت خود اهل بیت (ع) است و ما صرفا وسیله ای ناچیز هستیم.
به گزارش شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «حسین عبادی»، استاد حوزه علمیه تهران در همایش شیرخوارگان حسینی که جمعه، ۱۵ شهریورماه در این هیئت برگزار شد با بیان اینکه همه باید قدردان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی باشیم، گفت: زمانی نمی توانستیم در زیرزمین های خانه هایمان به راحتی و بدون دغدغه مجلس روضه برگزار کنیم ولی ۴۰ سال است در امنیت کامل می توانیم در هر نقطه ای که می خواهیم مراسم سوگواری را در عزای شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) برگزار کنیم.
این خطیب دینی ادامه داد: مادرانی که امروز فرزندان خود را به همایش شیرخوارگان حسینی آوردند بدانند نامشان حتما در صف عزاداران اهل بیت (ع) ثبت شده است و انشالله فرزندانشان بیمه حضرت علی اصغر(ع) شده اند و جزو سربازان امام زمان (عج) خواهند بود.
بنا بر این گزارش، حسن رخشنده، مدیر هیات قدیمی و باسابقه چهارده معصوم (ع)، در بخش پایانی این مراسم تاکید کرد: مادران شرکت کننده در همایش شیرخوارگان حسینی، حس و حالی را که امروز داشتند در روش تربیت فرزندانشان به کاربندند زیرا گریه بامعرفت بر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و سایر شهدای نهضت کربلا تضمین کننده تربیت درست فرزندان است.
سخن آخر اینکه، هیات چهارده معصوم (ع) در منزل پدری شهید علی زواره محمدی تشکیل شد و مرحومان حاج آقا امام، عباس نادری، تقی مومنی و محمود دیانی از موسسان آن بودند. جلسات این هیات، عمدتا در مسجد و حسینیه حسینی واقع در تهران، خیابان اتابک (شهید ذوالفقاری)، نبش کوچه شهید زواره محمدی برگزار می شود تا به این صورت پیوند هیئی های مذهبی با مساجد جنبه عملیاتی پیدا کند.
پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری