معرفت الحسین مقام ششم ؛ اصحاب الحسین


معرفت الحسین مقام ششم ؛ اصحاب الحسین

شفقنا – استاد هادی سروش  در ادامه سلسه مقالات در باب معرفت الحسین و مقام ششم با عنوان«اصحاب الحسین» آورده است: جایگاه اصحاب الحسین آنچنان والاست که پیامبر در وصف شان فرمود :《 اولئک ساده شهداء امتی ؛ – اصحاب الحسین بر همه شهدا در امت من سیادت و آقایی دارند》 (مثیرالاحزان/9) و خود حضرت امام حسین (ع) با توجه […]

معرفت الحسین مقام ششم ؛ اصحاب الحسین

شفقنا – استاد هادی سروش در ادامه سلسه مقالات در باب معرفت الحسین و مقام ششم با عنوان«اصحاب الحسین» آورده است:

جایگاه اصحاب الحسین آنچنان والاست که پیامبر در وصف شان فرمود :《 اولئک ساده شهداء امتی ؛ – اصحاب الحسین بر همه شهدا در امت من سیادت و آقایی دارند》 (مثیرالاحزان/۹)

و خود حضرت امام حسین (ع) با توجه به علم امامتی که دارد و قبل و بعد عالَم را مشاهده کرده ، فرمود : 《 همانا من از اصحاب خودن بهتر و با وفا تر سراغ ندارم ؛ – انی لااعلم اصحابا خیرا و اوفی من اصحابی》 (الارشاد۲۳۱)

آنان به درجه ای از معرفت و “حق الیقین” رسیدند که بر اساس نقل امام حسین (ع) از رسول الله (ص) :《 در روز عاشورا و روز شهادت شان ، درد نیزه و شمشیر را احساس نمیکردند ؛ – یستشهد معک جماعه من اصحابک لا یجدون الم مس الحدید 》( خرائج ۸۴۸/۲)

در اصحاب امام حسین خصوصیاتی است که درس گرفتنی است ؛۱- آنان واقعا از امام حسین ، معرفت و بالاترین بهره های معنوی را چشیدند و بر ایمان خود در حد شگفت اوری افزودند.
بی مناسبت نبود ، وقتی امام حسین چشمش به اجساد شهیدان از جمله حرّ افتاد گفت:
《این شهیدان همانند پیامبران و خاندان پیامبران هستند》. ( مقتل مقرم)

آنان بنا فرموده زبان وحی ؛ به مرحله ای رسیدند که مقام “امام” است و مقام نادری از خاصانِ از مومنان ، و آن ؛ 《 آرام گرفتن در ساحت قرب امام حسین (ع) بود که به آن رسیدند ؛ – الارواح التی حلت بفنائک و اناخت برحلک 》
و در زیارتشان میگوئیم ؛ 《 انتم خاصهالله اختصکم الله لابی عبدالله》 (کامل الزیارات)

و مهم این است این مقامات اصحاب الحسین که بازگشت به لقاء الله دارد را خود امام حسین در شب عاشورا به آنان اعلام داشت : 《 قد وطنتم انفسکم علی ما وطنت لنفسی علیه》( موسوعه)

باری ؛ معرفت الله ، هویت و جان انسان و سرنوشت او را دگرگون می کند.به مانند حر بن یزید ریاحی چنان از معرفت امام حسین مست شد ، که دیگر نیازی نبود که سال ها چلّه بنشیند و روزگارش را با نماز و روزه و ندبه و شب زنده داری سپری کند. یک دم بس بود.

راهی که زاهدان به هزار اربعین رسند
مست شراب عشق به یک آه می رسد

این معرفت چنان آنان را شب عاشورا از خود بی خود کرده بود که وقتی شب عاشورا حبیب با یزید بن حُصَین مزاح می‌کرد. یزید گفت: حالا چه وقت شوخی و خنده است؟ پاسخ داد که چه وقتی بهتر از اکنون سزاوار خنده و مزاح است. به خدا سوگند دیری نخواهد پایید که نیروهای دشمن با شمشیر به ما حمله خواهند کرد و ما در بهشتیم. (رجال کشی)

۲- خصوصیت مهم دیگر آنان این بود ؛ در تاریکی محض و وقتی که جهل مقدس بیداد میکرد و نفاق اثر شوم خود را در خانه خانه مومنین گذاشته بود و سکه های ابن زیاد هوش از سر مردان و همسرانشان ربوده بود ، و امان نامه های پست سر هم یزیدیان امان را بُریده بود ، اینان یعنی “اصحاب الحسین” که مفاخر یگانه شیعه اند ، راه را گم نکردند و لحظه ای به شک و تردید در حمایت از حق نیافتادند. و این در خور توجه است.

درحالیکه در همان شرائط، چنان روزگاری بود برخی از اعاظم! دچار اشتباه شدند و گوشه ای خسیدند و یا بدتر آنکه ؛ بیعت شکستن نسبت به خلیفه فاسق را “بدعت” دانستند ، در غباری که حق در خفاء بود و باطل جولان میداند ؛ اصحاب الحسین لحظه ای در جهاد با آنان درنگ نداشتند .

نگاه گذاری به اشعار انان در روز عاشورا و رجز خوانی هایشان گواه این مدعاست.

۳- خصوصیت این خاصان خدا در وفاداری و محبت و فدائی بودنشان نسبت به امام شان است.
با شنیدن سخن امام که فرمود : 《 انتم فی حل ؛ شما از این لحظه آزادید که برگردید 》 هر کدام با زبان و اشک و ناله ، وفاداری خود را به امام رساندند.

سوید بن عمرو در حالت مجروحیت شدید و نداشتن سلاح ، با چاقوی کوچکش از امام دفاع میکند .

مسلم بن کثیر با این یک پایش حس ندارد و در جمل جانباز شده ، ولی عاشقانه وفادار به امام است.

جابر بن عروه در نود سالگی امده تا جانش را فدای حسین کند‌.

حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه با چه سختی شبانه حرکت کرده و روزها مخفی بوده تا به کربلا رسیده اند.
و…

این حکایت ، که حکایت از وفاداری اصحاب الحسین به سالار شهیدان است ، هیچ قلمی تاب نوشتن ندارد.

خلاصه ؛
نه تنها امام حسین (ع) ، خاص است ، بلکه اصحاب او هم خاص هستند .
و نه تنها امام حسین (ع) فخر کل کائنات است ، اصحاب او هم چنین هستند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403