اگر باردار نیستم چرا پریود نشدم؟


اگر باردار نیستم چرا پریود نشدم؟

ما معمولا توصیه می کنیم که پریود خانم ها بیش از دو ماه به تاخیر نیفتد تا دچار مشکل و عوارض جانبی بعدی نشوند.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام خسته نباشید. سه ماه است که قصد بارداری دارم ولی این ماه دوازده روز از وقت پریودیم می گذرد و پریود نشدم. درضمن پریودم منظم بوده. هر چه تست بارداری خانگی انجام می دهم منفی می زند. اگر باردار نیستم چرا پریود نشدم؟

پاسخ دکتر کتایون برجیس، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:
دوست گرامی اگر منظورتان از تست، بی بی چک است که ما خیلی روی پاسخ بی بی چک حساب نمی کنیم چون تست دقیق نیست و به خانم هایی که پریودشان به تاخیر میافتد توصیه می کنیم که به آزمایشگاه مراجعه کرده و تست بارداری بدهند. اگر باردار نباشید باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و آزمایش و سونوگرافی بدهید تا از نظر وجود تنبلی تخمدان یا اختلالات غده تیروئید بررسی شده و اقدامات لازم برای شروع خونریزی برای تان انجام شود چون ما معمولا توصیه می کنیم که پریود خانم ها بیش از دو ماه به تاخیر نیفتد تا دچار مشکل و عوارض جانبی بعدی نشوند.
اگر باردار نیستم چرا پریود نشدم؟
مهمترین مطالب در این باره
بارداری تنها علت تاخیر عادت ماهیانه یا همان پریود نمی باشد. در اینجا به 9 دلیل رایج اشاره می کنیم که ممکن است به خاطر یکی از آنها عادت ماهیانه شما به تاخیر افتاده باشد.

استرس
استرس می تواند بر هر چیزی در زندگی تاثیر بگذارد حتی عادت ماهیانه.خیلی وقت ها آنقدر استرس داریم که بدن ما مقدار زیادی از هورمون (GNRH) را از دست می دهد.می توانید با پزشک متخصص مشورت کنید و در زندگی روزمره خود آرامش را جایگزین استرس کنید.
بیماری
یک بیماری ناگهانی می تواند باعث تاخیر در عادت ماهیانه شود.این امر معمولا موقتی می باشد.اگر احساس می کنید که تاخیر در عادت ماهیانه به خاطر بیماری اتان می باشد حتما با پزشک متخصص خود در مورد بازگشت عادت ماهیانه خود صحبت کنید.

تغییر در برنامه زندگی
تغییر در برنامه زندگی می تواند ساعت بدن شما را به هم بزند . مثلا اگر شب را جایگزین روز کرده اید و روز را جایگزین شب ، احتمالا پریود شما به تاخیر افتاده است.

تغییر در درمان بیماری
شاید داروی جدیدی را مصرف کرده اید و تاخیر در عادت ماهیانه به همین علت باشد.حتما با پزشک خود راجع به این موضوع مشورت کنید.

داشتن اضافه وزن
حمل وزن زیاد می تواند هورمون های شما را به هم بریزد و باعث توقف عادت ماهیانه یا پریود شما شود.می توانید یا کاهش وزن، پریود منظمی داشته باشید.

لاغری بیش از حد
اگر بدن شما چربی کافی نداشته باشد، پریود منظمی نخواهید داشت، حتی می تواند باعث توقف آن شود.با کمی افزایش وزن می توانید به منظم شدن پریود خود کمک کنید.

محاسبه اشتباه
چرخه قاعدگی از زنی به زنی دیگر متفاوت می باشد.وقتی می گوییم چرخه قاعدگی 28 روز می باشد ، به این معنی نیست که همه زنان اینطور می باشند. خیلی وقت ها با محاسبه اشتباه فکر می کنیم پریود ما به تاخیر افتاده است. اگر چرخه قاعدگی نا منظمی دارید اما زمان تخمک گذاری خود را می دانید، زمان قاعدگی شما 2 هفته بعد از تخمک گذاری خواهد بود.

اگر باردار نیستم چرا پریود نشدم؟
یائسگی
یائسگی به زمانی گفته می شود که دیگر تخمک گذاری در بدن شما انجام نمی گیرد.یائسگی می تواند یا به طور طبیعی اتفاق بیفتد یا از طریق عمل جراحی و برداشتن رحم شروع شود.

حاملگی
در نهایت تاخیر در پریود شما ممکن است به خاطر حاملگی باشد.یک آزمایش ساده می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا حامله هستید یا نه !
اگر که حامله هستید به شما تبریک می گوئیم . اما اگر آزمایش داده اید و آزمایش منفی بود ، بهتر است یک هفته دیگر هم صبر کنید و دوباره آزمایش دهید.اگر باز هم آزمایش منفی بود بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

تاخیر در پریود: سایر دلایل
اگر پریودتان به تاخیر بیافتد اولین فکری که به ذهن شما می‌رسد این است؛ آیا من باردار هستم؟ اما عقب افتادن یک دوره پریود همیشه به معنای بارداری نیست. در ادامه با مواردی که ممکن است موجب تاخیر در پریود شما ‌شود آشنا خواهید شد.
دکتر وندی گودال مک دونالد، مشاور در زمینه سلامت زنان در شیکاگو می‌گوید:
هر خانمی که دچار تاخیر در پریود می‌شود فکر می‌کند باردار است و می‌خواهد تست خون انجام دهد اما من تستی برای خودتان معرفی می‌کنم. هر تاخیری در پریود به معنای بارداری نیست. اگر منتظر بارداری هستید، دانستن این موضوع می‌تواند کمی ناامیدکننده باشد.
پیش از اینکه به داروخانه بروید تا یک تست بارداری بخرید، بیایید با دیگر دلایل تاخیر در پریود آشنا شوید. این عوامل و شرایط خارجی دلایلی مشترک برای تاخیر در یک دوره پریود است.

۱. قرص‌های ضدبارداری اولین عامل تاخیر در پریود
ممکن است فکر کنید قرص ضدبارداری موجب منظم شدن پریود شما می‌شود اما زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، پریود را در یک دوره معمول ۲۸ روزه تجربه نمی‌کنند.
چون این داروهای ضدبارداری زمان بین دوره‌ها را به تاخیر می‌اندازند. دکتر جرج پاتوناکیس متخصص باروری در فلوریدا می‌گوید:
هنگامی‌که شما قرص‌های فعال!! را بیش از ۲۱ روز مصرف می‌کنید، بافت رحم شما ثابت باقی می‌ماند. وقتی قرص‌های غیرفعال را شروع می‌کنید، سطح هورمون‌ها کاهش می‌یابد و پریود می‌شوید. اما این پریود همانند عادت ماهیانه زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده نمی‌کنند، نیست.
چون این پریود توسط دارو و نه فرآیندهای طبیعی ایجاد می‌شود. از این رو احتمالا شما یک خونریزی معمولی را تجربه نمی‌کنید.
سایر انواع روش‌های ضدبارداری مانند دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) یا آمپول‌های ضدبارداری (Depo-Provera) می‌توانند موجب بی‌نظمی و یا تاخیر در دوره‌های پریود و شوند. دکتر پاتوناکیس هشدار می‌دهد که هیچ روش پیشگیری از بارداری صد در صد موثر نیست.
بنابراین، اگر شما چند روز پس از پایان مصرف قرص‌های فعال پریود نشدید، باید تست بارداری انجام دهید.

۲. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
در طی یک دوره پریود به طور معمول، هر تخمدان تقریبا ۵ فولیکول ایجاد می‌کند، این فولیکول‌ها برای تبدیل شدن به فولیکول غالب که به عنوان تخمک بالغ تخمک‌گذاری آزاد می‌شود، با همدیگر رقابت می‌کنند.
زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب دارای فولیکول‌های اضافی هستند که باعث می‌شود این روند طولانی‌تر از معمول باشد. اگر تخمکی آزاد نشود پریودی هم اتفاق نمی‌افتد.
از دیگر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند افزایش وزن و افزایش سطح تستوسترون همانند هورمون اندروژن است که می‌تواند باعث رشد موهای ضخیم بر روی صورت و سینه‌ها شود.
اما حتی بدون این علائم نیز نمی‌توانید منکر سندرم تخمدان پلی کیستیک شوید. انوجا ویاس متخصص زنان و زایمان می‌گوید:
زنانی هستند که دارای اضافه وزن و موهای زائد نیستند، اما پریودهایشان نامنظم است و سونوگرافی نشان می‌دهد که دارای فولیکول‌های بیش از انداره‌ هستند.

اگر باردار نیستم چرا پریود نشدم؟
۳. استرس
اینکه استرس تا چه حدی بر سیکل قاعدگی تاثیرگذار است، در افراد مختلف متفاوت است، زیرا تاثیر استرس بر بدن زنان متفاوت است.
دکتر مک دونالد بیان می‌کند که استرس از نظر روانی می‌تواند بر دوره قاعدگی تاثیرگذار باشد، چون آنچه که به عنوان عامل استرس‌زا در نظر گرفته می‌شود در هر زنی متفاوت است.
سفر یا سرکار داشتن با یک موقعیت کاری دشوار ممکن است قاعدگی را در یک شخص تا یک هفته به تاخیر بیاندازد یا حتی سبب پریود زودتر از موعد شود، اما بر دیگری تاثیری نداشته باشد.
استرس می‌تواند با هیپوتالاموس تداخل ایجاد کند و اثرات جانبی به همراه داشته باشد. دکتر ویاس توضیح می‌دهد که اضطراب احساسی بر ناحیه‌ای از مغز که کنترل غده هیپوفیز را انجام می‌دهد تاثیر می‌گذارد، و غده هیپوفیز هورمون‌ها را تنظیم و تخمدان‌ها را تحریک می‌کند.

۴. نوسان وزن
کاهش وزن زیاد بیش از افزایش وزن موجب تاخیر در قاعدگی می‌شود، اگرچه افزایش وزن بدن وقتی با سایر شرایط مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط باشد، می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد. دکتر مک دونالد می‌گوید:
شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۲۰ یک حالت گرسنگی در مغز ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که برخی از ورزشکاران لاغر پریود نمی‌شوند. کمبود وزن ممکن است محیطی ضد باروری ایجاد کند.
دکتر ویاس اضافه می‌کند که کاهش وزن شدید و بی‌اشتهایی می‌تواند تولید هورمون‌های هیپوتالاموس، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه کننده (LH) که تنظیم تخمدان‌ها را به عهده دارند، متوقف کند.
بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است نسبت به وزن خود حساس باشند. دکتر مک دونالد توضیح می‌دهد:
تنها ۱۰ درصد کاهش وزن می‌تواند موجب منظم شدن دوره پریود و ۱۰ درصد اضافه وزن می‌تواند باعث تاخیر در پریود شود.

۵. یائسگی
دکتر ویاس مطرح می‌کند:
میانگین سن یائسگی زنان آمریکایی ، ۵۱ سال است اما بسیاری از زنان از اواخر دهه ۴۰ زندگی پریودهای نامنظمی را تجربه می‌کنند. و به جای ۲۸ روز استاندارد بین دوره‌های پریود ممکن است پریود آن‌ها ۳۶ یا ۴۸ روزه باشد.
او اضافه می‌کند:
اگر سن شما کمتر از ۴۵ سال است و پریود شما کاملا متوقف شده است، ممکن است در مراحل اولیه یائسگی باشید یا نارسایی زودرس تخمدان را تجربه می‌کنید.

۶. غده هیپوفیز
اگرچه این مورد نادر است، گاهی اوقات بیماری پرولاکتینوما، سبب می‌شود غده هیپوفیز مقدار بیش از حد پرولاکتین ترشح ‌کند، این هورمون که پیام تولید شیر مادر را می‌فرستد، یکی از دلایل تاخیر در پریوداست. دکتر ویاس می‌گوید:
زنانی که سردرد، تاری دید و ترشح از سینه در زمان‌هایی غیر شیردهی را تجربه می‌کنند و همچنین در دوره‌هایی پریود نمی‌شوند، بهتر است برای بررسی این موضوع به پزشک مراجعه کنند.

۷. دیابت و بیماری تیروئید
جی ام. برمن استاد زنان و زایمان دانشگاه ایالتی وین و رئیس بخش زنان و زایمان در بیمارستان هارپر هتزل دیترویت توضیح می‌دهد:
عواملی مانند بیماری دیابت و تیروئید نیز می‌توانند موجب تاخیر و بی‌نظمی در سیکل پریود شوند. بسیاری از زنان به دلایل مختلفی ممکن است تخمک‌گذاری نداشته باشند و بی‌نظمی در عادت ماهیانه را تجربه کنند.
بسته به تاریخچه پزشکی هر زنی، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری برای تعیین علت بی‌نظمی در قاعدگی نیاز باشد.
در نهایت، مهم است به این موضوع توجه داشته باشید که خونریزی واژینال بعد از یک دوره تاخیر ممکن است همانند خونریزی‌های ماهیانه پیشین نباشد. اگر خونریزی شدید و درد پس از یک دوره پریود نشدن یا مثبت بودن آزمایش حاملگی را تجربه کردید بهتر است برای چکاب به پزشک مراجعه کند.
خونریزی‌ همیشه لزوما نشانه عادت ماهیانه نیست، مخصوصا در موقعیتی که مشکلی وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!