آیین سنتی نخل بندانی و نخل گردانی در گناباد برگزار شد


آیین سنتی نخل بندانی و نخل گردانی در گناباد برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گناباد گفت: نخل بندانی و نخل گردانی به عنوان یک همایش بزرگ اجتماعی، فرهنگی و دینی در گناباد هر ساله برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گناباد گفت: نخل بندانی و نخل گردانی به عنوان یک همایش بزرگ اجتماعی، فرهنگی و دینی در گناباد هر ساله برگزار می‌شود.

به‌گزارش‌خبرنگا ایلنا از گناباد، علیرضا شناسایی در خصوص آئین نخل‌گردانی در این شهرستان گفت: آئین نخل بندانی و نخل گردانی به عنوان یکی از مهمترین آئین های محرمی گناباد در ماه محرم ریشه ای طولانی در تاریخ این مرز و بوم و منطقه دارد.

وی افزود: تشییع نمادین در فرهنگ ایران پیشینه ای طولانی داشته و نمونه برجسته آن آئین سالیانه سوگ سیاوش و حمل تابوت او بوده است و نخل‌ بندی و تزئین نخل، به عنوان تابوت برای مردگان جوان، مشاهیر و یا افراد محبوب سابقه‌ای هزاران ساله در این دیار دارد.

شناسایی در خصوص قدمت این آیین گفت:از دوران صفوی مراسم نخل ‌گردانی همراه با سینه ‌زنی و شبیه ‌سازی به شکل امروز در آئین عاشورا و محرم در گناباد رواج یافته است و نخل، تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر، شمشیر، پارچه های قیمتی و آیینه هایی بسته می شود و آن را در روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین(ع) به حرکت در می آورند.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گناباد ادامه داد: نخل بندانی و نخل گردانی به عنوان یک همایش بزرگ اجتماعی، فرهنگی و دینی مناطق شهری و روستایی شهرستان گناباد با شکوه خاصی برگزار می شود.

وی با اشاره به مفاهیم آیین نخل گردانی گفت: عناصر تشکیل دهنده نخل هر کدام‌ مفهوم خود را دارد پارچه سیاه نخل نماد سوگ و ماتم، چوب نخل نماد پیکر سیدالشهدا(ع) و شمشیر و نیزه نماد تیر و نیزه های وارد شده بر بدن امام، آینه نماد نور وجود حضرت سید الشهدا(ع) و سرو و نخل نماد قامت حضرت علی اکبر (ع) است.

وی گفت: پنجه های فلزی نخل نماد دستان ابوالفضل العباس(ع)، زنگ، نماد زنگ کاروان امام حسین و سیب سرخ نماد سرخی خون سرور و سالار شهیدان(ع) و میوه بهشتی است.

شناسایی در پایان تصریح کرد: پارچه های زینتی نخل نمادی از حجله قاسم بن حسن(ع) و تنوع رنگ این پارچه ها نشانگر تنوع افکار و عقاید، ایده ها و مذاهب گوناگون است که در ایام محرم در قالب یک هدف و اعتقاد به امام حسین(ع) به صورت متمرکز و متحد به عزاداری می پردازند. در‌گناباد 9 آئین عاشورایی ثبت میراث معنوی کشور شده است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی