تحقق «مسجد برقرار» به برکت کانون‌های مزین به نام «سیدالشهداء(ع)»


    تحقق «مسجد برقرار» به برکت کانون‌های مزین به نام «سیدالشهداء(ع)»

مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مزین به نام مبارک امام حسین(ع) در سراسر ایران اسلامی توانسته‌اند با برنامه‌های متنوع فرهنگی، مذهبی و بصیرت‌افزا گامی موفق در رونق خانه‌های خدا و تحقق «مسجد برقرار» بردارند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسین(ع) اقدامات و برنامه های برخی کانون های فرهنگی هنری را که در مساجد مزین به نام نامی حضرت سیدالشهداء(ع) فعال هستند، مرور کرده ایم که در ادامه می آید:

مسجد سیدالشهدا(ع) (میدان انقلاب)

مسجد سیدالشهدا(ع) ، از سال 1376 در میدان انقلاب به منظور ارایه خدمات مذهبی، فرهنگی و ورزشی برای مجاوران اطراف مسجد و میدان انقلاب اسلامی بنا شد. این مسجد دارای بخش هایی همچون کانون فرهنگی هنری، پایگاه بسیج، حسینیه و خیریه است که در تمامی فصول سال به عموم خدمت رسانی می کند.

دست اندرکاران مسجد سیدالشهدا(ع) با هدف جذب کودکان و نوجوانان به این مسجد در تلاش هستند، با برگزاری برنامه های فرهنگی و قرآنی به مخاطبان خدمات ارایه دهند، به گونه ای که روزهای یکشنبه هر هفته در این مسجد کرسی های تلاوت قرآن به صورت مستمر برگزار می شود.

مسجد سیدالشهدا(ع) دارای کانون فرهنگی هنری فعالی نیز است که برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، مذهبی گسترده ای نیز برای جوانان و نوجوانان برگزار می کند. برگزاری نشست های «بصیرت سیاسی» از جمله فعالیت های این کانون در سال های گذشته بوده است. این نشست با حضور کارشناسان سیاسی برگزار می شود، تا از این طریق دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب برای جوانان و نوجوانان تبیین شود.

    تحقق «مسجد برقرار» به برکت کانون‌های مزین به نام «سیدالشهداء(ع)»

علاوه بر این برپایی ایستگاه های صلواتی در مناسبت ها و دعوت از سخنرانان برجسته کشوری از دیگری از اقداماتی است که در کانون انقلاب مورد توجه قرار می گیرد، ضمن اینکه در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی در این کانون برنامه های ویژه ای برای شرکت کنندگان در راهپیمایی 22 بهمن تدارک دیده می شود.

برنامه های این کانون در فصول سال متفاوت است، به طوری که در فصل تابستان و ایام اوقات فراغت برنامه های کانون فرهنگی، آموزشی و ورزشی است و در دیگر فصل ها و در ایام سال تحصیلی سعی می شود، برنامه های مسجد و کانون با مشارکت مدارس اطراف برگزار شود، تا از این طریق دانش آموزان به فعالیت های مساجد جذب شوند.

انتشارات مسجد با همکاری انتشارات های میدان انقلاب در زمینه چاپ و توزیع کتاب همکاری گسترده ای دارد و توانسته در زمینه انتشار کتب دینی و مذهبی خدمات قابل توجه ای ارایه دهد. اعزام روحانی و مبلغ دینی به مدارس اطراف مسجد سید الشهدا(ع) یکی دیگر از اقداماتی است که در این مسجد مورد توجه قرار می گیرد، تا از این طریق برنامه های مذهبی و مناسبتی در مدارس برگزار شود.

مسجد سیدالشهدا(ع) (نازی آباد)

مسجد سیدالشهدا(ع) نازی آباد یکی از مساجد فعال در منطقه جنوب تهران است که در نیم قرن گذشته مردم این محله با آن زندگی کرده و خاطرات حماسه ساز و تلخ و شیرینی داشته اند. چه در دوران قبل از انقلاب که پایگاه مبارزه برای جوانان و نوجوانی تربیت شده در مکتب امام خمینی(ره) بود و چه در دوران هشت سال دفاع مقدس که جوانان مومن از این مسجد به جبهه های جنگ اعزام می شدند مسجد فعال بوده و حماسه آفرینی کرده است.



مسجد سیدالشهدا(ع) در برهه های مختلف همواره آماده جانفشانی برای نظام و انقلاب بوده و در حال حاضر نیز از مساجد موفق شهر تهران به شمار می‌رود که گذشته پرافتخاری در اعزام پرشور جوانان به جبهه‌های جنگ داشته و یکی از همان مدرسه‌های عشقی است که به فرموده امام خمینی(ره) از جوانان و نوجوانان، مردانی کارآمد برای حضور در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی این مرز و بوم مهیا ساخت.

    تحقق «مسجد برقرار» به برکت کانون‌های مزین به نام «سیدالشهداء(ع)»بسیاری از جوانان و نوجوانانی که در دورن دفاع مقدس در این مسجد فعال بودند امروز از فرماندهان و مدیران فرهنگی و برخی از آنها از نخبگان کشور مان به شمار می آیند. شهید داود کریمی، امیر قلعه نوعی و عزت الله ضرغامی و رضا صبور از تهیه کنندگان کشورمان از بچه های همین مسجد بودند که حالا در عرصه سیاست، ورزش و فرهنگ صاحب نامند. پس از دوران جنگ و در برهه های مختلف و در ایام انتخابات این مسجد محفلی برای فعالان و چهره های سیاسی بود به گونه ای که بسیاری از چهره های شاخص سیاسی کشور به کرات در این مسجد حضور یافته و به ایراد دیدگاهها و نظرات خود در زمینه مسائل و مباحث سیاسی پرداخته اند.

فعالیت های مسجد فقط مختص به زمان جنگ و اعزام نیرو به جبهه ها و کمک به رزمندگان اسلام نبود بلکه مسجد از همان زمان تاسیس با توجه به اینکه در منطقه جنوب شهر تهران و منطقه ای محروم واقع بود در کمک به نیازمندان و محرومین محل هم فعالیت های زیادی داشت به طوری که ساماندهی نیازمندان محل و کمک به محرومان از طریق مسجد از بدو تاسیس تاکنون یکی از فعالیت های مهم آن است.مسجد سید الشهدا(ع) یکی از مساجدی است که همیشه با مراجعه و رفت و آمد گسترده مردم در طول روز روبرو است. مردم محل مسجد را مامن و آسایشگاهی برای پیگیری سوالات، مشکلات و اختلافاتشان می دانند و با مراجعه به مسجد پیگیر رفع آنها می شوند. متولیان و امام جماعت مسجد هم با پیگیری مشکلات مردم سعی دارند تا کارکردی اصیل و هم طراز با مسجد اسلامی را در جامعه به منصه ظهور برسانند.

مسجد در اشتغال زایی برای زنان سرپرست خانه وار هم تلاش های مضاعفی داشته است، یکی از اقدامات خوبی که در مسجد صورت گرفته ایجاد کارگاهی در قسمت زیرزمین مسجد است که در این کارگاه که سهام داران آن از فعالان مسجد هستند تهیه و بسته بندی عسل و ارسال آن به فروشگاه ها انجام می شود. این اقدام منجر به اشتغال زایی برای عده ای جویای کار شده است

کانون فرهنگی هنری سیدالشهداء(ع)

کانون سیدالشهداء(ع) مسجد مفتخر بلوار شهید اندرزگو هم یکی از کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال تهران است که توانسته بسیاری از نوجوانان و جوانان را جذب برنامه های فرهنگی و مذهبی کند، به گونه ای که بسیاری از آنها برنامه های این مسجد و کانون را به دیگر مراکز فرهنگی ترجیح می دهند.این کانون فرهنگی هنری با الهام از آموزه های قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) و ارزش های انقلاب اسلامی و با بهره گیری از حضور علماء، استادان، اندیشمندان، فرهیختگان، بسیجیان، کادر مؤمن، شایسته و متدین، درصدد ترویج و تعمیق فرهنگ ناب اسلامی در جامعه، به ویژه جوانان و نوجوانان منطقه شمیران دارد.

مشاوره خانواده، گروه شعائر اسلامی، تربیت بدنی، دارالقرآن، واحد رسانه و واحد خواهران از بخش های فعال در مسجد مفتخر است. مرکز مشاوره در کانون فرهنگی هنری این مسجد از سال ۹۶ با رویکرد اسلامی و با همکاری بنیاد ملی خانواده راه اندازی شده که در زمینه مقدمات ازدواج، مشکلات نوجوانان، برگزاری همایش های خانواده و ... با حضور استادان برجسته دانشگاهی فعالیت می کند.

فعالیت مهد و پیش دبستانی رضوان کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع)، هم یکی از بخش های بسیار فعال این کانون است، این مهدکودک مفاهیم اجتماعی را که ضروری است، کودک زیر ۷ سال بیاموزد با اقتباس و الگو گرفتن از سیره پیامبر(ص) در قالب داستان و نمایش ارائه می دهد، این داستان‌ها مشتمل بر موضوعات عادی در روند زندگی است. همچنین، در مهد رضوان علاوه بر رشد و شکوفایی کودکان، حضور مادران در کلاس ها و هم اندیشی ها (که از قبل طراحی شده) به همراه ارائه بسته محتوایی به مادران ارائه می شود.

رویکرد مهد آموزشِ بازی محور به کودکان است تا مهارت جستجوگری و تفکر را با هدف انتخاب گری درست در کودک ایجاد کند. ضمن اینکه اولویت اول در مهد رضوان آموزش مفاهیم اخلاقی، مهارت های اجتماعی و آداب زندگی با روش بازی است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟