ندای هیهات در قتلگاه بیرجند


ندای هیهات در قتلگاه بیرجند

بیرجند - ایرنا - قتلگاه بیرجند، مقصدی دیرینه که روز عاشورا ندای هیهات من‌الذله عزاداران حسینی عشق به آزادگی، ایستادگی و مقاومت را در دلها زنده می‌کند.

آیین عزاداری روز دهم محرم‌الحرام در محلی به نام قتلگاه بیرجند مرکز خراسان جنوبی برگزار می‌شود که امروز هم قتلگاه شاهد حضور سیل عظیمی از دلدادگان به اباعبدالله و هیات‌های عزاداری است.

هرچه به ظهر نزدیک‌تر می شوی جمعیت بیشتر می‌شود و خیابان‌های منتهی به قتلگاه هنوز هم پر از جمعیت است.

در هرجا که می‌نگری رباب‌هایی می‌آیند و علی اصغرها در دست لبیک یا حسین سر می‌دهند انگار می‌خواهند مرهمی بر دل رباب عاشورا باشند.

علی اکبرها سینه ستبر کرده‌اند و هیهات هیهات‌شان نشان از آزادگی دارد و عزم راسخ‌شان برگرفته از روحیه عاشورایی است.

حضور مردم بیرجند در قتلگاه تصویری از گودال قتلگاه را در ذهن متبلور می‌کند اما این حضور سرشار از یاری و فریاد لبیک یا حسین است در حالی که در گودی قتلگاه کسی به ندای "حل من ناصر ینصرنی" امام حسین(ع) پاسخی نداد.

فوج فوج مردم آمده‌اند تا بگویند ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین را پس از هزار و ۴۰۰ سال با شعار "یا لیتنی کنت معک" لبیک گفته‌اند و درس آزادگی را از علمدار کربلا آموخته‌اند.

قتلگاه دقیقه به دقیقه شلوغ‌تر می‌شود، دقایقی بیشتر به اذان نمانده و همه آماده برای اقامه نمازی دشمن‌شکن می‌شوند همان اقامه‌ای که در ظهر عاشورا هم امام حسین(ع) از آن نگذشت.

صدای اذان بلند شد انگار هنوز عده‌ای نرسیده اند اما نرسیدن مانع از اقامه نماز جماعت نمی‌شود زیرا هرساله روحانیون هیات‌ها در همان مکانی که هستند نماز را اقامه می‌کنند تا اهمیت نماز را در فرهنگ عاشورایی تقویت کنند.

نماز دشمن‌شکن ظهر عاشورا به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در قتلگاه برگزار شد.

برگزاری آیین شبیه‌گردانی، تعزیه‌خوانی، مداحی و مرثیه‌خوانی، کاروان طفلان و جوانان کربلا از جمله برنامه‌هایی بود که در این تجمع بزرگ عاشورایی اجرا شد.

این آیین‌ها هرساله در دیگر نقاط خراسان جنوبی هم برگزار می‌شود که از آن می‌توان به حرکت نمادین کاروان نینوا، آیین سنتی بیل‌زنی در خوسف، شور حسینی و آیین شام غریبان در دیگر نقاط استان یاد کرد.
یکهزار و ۲۷۰ هیات مذهبی در استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان مجوز فعالیت دارند.

۳۲۱۵ * ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...