فدیشه ، قطب مراسم مذهبی شرق کشور


مسئول فرهنگی امام‌زاده عبدالله(ع) روستای فدیشه شهرستان نیشابور گفت: فدیشه هرساله میزبان حدود 70 هزار نفر در تعزیه‌خوانی است؛ این جمعیت سال به سال بیشتر می‌شود؛ بعد از مشهد، فدیشه در شرق کشور بزرگ‌ترین مراسم مذهبی را برگزار می‌کند.

علی بلوکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: در هر سال حدود 20 تعزیه‌خوان در مراسم عاشورایی روستای فدیشه ایفای نقش می‌کنند. مردمی بودن این مراسم عامل اصلی خاص بودن تعزیه‌خوانی در روستای فدیشه است.

وی ادامه داد: مردم مختلف از روستاها، شهرها و استان‌های دیگر که از اهالی فدیشه هستند یا از اجرای این مراسم در این روستا خبر دارند، همگی به سمت فدیشه حرکت می‌کنند تا در مراسم حضور داشته باشند. فدیشه هر ساله میزبان حدود 70 هزار نفر در تعزیه‌خوانی است؛ این جمعیت سال به سال بیشتر می‌شود و بعد از مشهد، فدیشه در شرق کشور بزرگ‌ترین مراسم مذهبی را برگزار می‌کند و دارای پرجمعیت‌ترین مراسم شرق کشور است.

بلوکی افزود: از آیین خاص روستا در ماه محرم می‌توان به «علم برون» اشاره کرد؛ در این مراسم برای کسانی که فوت شده دارند علم برده می‌شود تا آن‌ها را از رخت عزا خارج کنند. همچنین 12 سال است که ورود نمادین کاروان امام رضا(ع) در فدیشه انجام می‌شود و می‌توان گفت که بنیان‌گذار این مراسم روستای فدیشه بوده است. شهادت حضرت زهرا(س) از دیگر مراسمی است که در این روستا برگزار می‌شود.

وی گفت: در مجموع می‌توان گفت که به غیر از آتش‌نشانی و اورژانس دستگاه‌های دولتی کمک شایانی به برگزاری این مراسم در روستای فدیشه نمی‌کنند و مراسم فدیشه کاملا مردمی است.

مسئول فرهنگی امام‌زاده عبدالله(ع) روستای فدیشه نیشابور در پایان توضیح داد: نقل قول‌های مختلفی وجود دارد اما می‌توان گفت که اجرای مراسم مذهبی از 200 تا 400 سال در این روستا قدمت دارند. روستای فدیشه 415 خانوار دارد و در زمان جنگ نیز 250 رزمنده داشته که 50 نفر از آن‌ها جانباز هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی