روستای فدیشه نیشابور میزبان 70 هزار عزادار حسینی شد


روستای فدیشه نیشابور میزبان 70 هزار عزادار حسینی شد

مشهد- ایرنا- بزرگترین تجمع عزاداران حسینی در شمال شرق کشور بعد از حرم مطهر رضوی روز عاشورا با حضور بیش از 70هزار نفر از داخل و خارج کشور در روستای فدیشه شهرستان نیشابور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم که تا غروب عاشورا ادامه می یابد هیات های عزاداری بیش از ۴۰ روستای نیشابور و شهرهای اطراف در فدیشه گرد هم آمده و مراسم علم گردانی و علم خبری برگزار می کنند.

روستای فدیشه نیشابور میزبان 70 هزار عزادار حسینی شد
در مراسم علم خبری هیات عزاداری روستای فدیشه با بزرگترین علم این روستا به استقبال دسته های عزاداران میهمان می رود.
دسته عزاداران روستای میهمان که علم عزاداری آنها در صف مقدم قرار دارد طبق آئین خاصی با ذکر صلوات و خواندن اشعار مناسبتی در اصطلاح سه بار سلام داده و جواب داده می شوند سپس علم ها را به یکدیگر نزدیک می کنند و مراسم با گروه عزاداری بعدی ادامه می یابد.
یکی دیگر از جاذبه های دیدنی این مراسم بازسازی واقعه روز عاشورا توسط حدود ۶۰ شبیه خوان است که از صبح با ورود نمادین کاروان حضرت امام حسین (ع) آغاز و در غروب روز عاشورا با آتش زدن خیمه های کاروان به پایان می رسد.
به همین مناسبت هر سال گردشگرانی از کشورهای آلمان، سوئیس، چین، کویت و پاکستان و شهرهای کرمان، تبریز، جاسک و بندرعباس و سایر شهرهای اطراف نیشابور برای دیدن و ضبط این مراسم به فدیشه سفر می کنند.

روستای فدیشه نیشابور میزبان 70 هزار عزادار حسینی شد
یکی دیگر از رسوم جالب اهالی روستای فدیشه در این روز "حلیم پزان" است که برای این منظور از عصر روز تاسوعا حدود ۷۴ دیگ حلیم به همت اهالی روستا با آتش هیزم برپا می شود و از صبح روز عاشورا تا غروب در خانه های اهالی روستای فدیشه بر روی میهمانان و عزاداران حسینی باز است و با حلیم نیشابوری از آنان پذیرایی می گردد.
یکی از حلیم پزان قدیمی نیشابور به خبرنگار ایرنا گفت: حلیم نیشابور از نظر دستور پخت مشابه و نظیر ندارد به همین خاطر بسیار مورد استقبال قرار می گیرد به طوری که به بک برند تبدیل شده است.
حسین اخوان افزود: پختن حلیم نیشابوری کار بسیار طاقت فرسا و زمان بر است که نیاز به مهارت و قدرت جسمانی بسیار دارد به همین خاطر برای هر دیگ حلیم دستکم ۱۰ نفر مورد نیاز است.
دهیار روستای فدیشه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر سال برای برگزاری هرچه بهتر مراسم روز عاشورا در فدیشه از ماه ها قبل برنامه ریزی و هماهنگی می شود تا بزرگترین تجمع عزاداران حسینی در منطقه به بهترین نحو برگزار و از طریق رسانه ها منعکس شود.
حسن قدسی افزود: همه اهالی روستای فدیشه در برگزاری این مراسم‌ با اهدای گوسفند نذری و مبالغ نقدی مشارکت و همکاری دارند و میهمانان خود را از اقصی نقاط ایران و خارج از کشور برای شرکت در این مراسم‌ دعوت می کنند.
وی گفت: مراسم امسال فدیشه به طور مستقیم از طریق صدا و سیمای خراسان رضوی، شبکه سه و شبکه خبر پخش می شود.

روستای فدیشه نیشابور میزبان 70 هزار عزادار حسینی شد

مسئول ستاد برگزاری مراسم عاشورا در فدیشه نیز گفت: هزینه مراسم امسال هفت‌ میلیارد ریال بود که به طور کامل از محل نذورات مردمی پرداخت شد.
هاشم اخباری افزود: ۵۰ نفر از خادمان حرم‌ مطهر رضوی نیز میهمان ویژه این مراسم هستند و تعداد میهمانان هر سال در حال افزایش است.
وی اظهار داشت: برای برگزاری بهتر این مراسم نیازمند توسعه جایگاه عزاداران و تماشاچیان، ایجاد جایگاه اختصاصی بانوان و سرویس های بهداشتی هستیم.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.
۹۸۶۹/۶۰۵۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید