محققان در تلاش برای ایجاد حس لامسه در اندام مصنوعی و رباتیک


محققان در تلاش برای ایجاد حس لامسه در اندام مصنوعی و رباتیک

گروهی از محققان به رهبری ETH زوریخ که مدتی است برای تولید پای مصنوعی که دارای حس لامسه باشد در تلاش هستند، توانستند از دو بیمار قطع عضو نتایج مثبتی بگیرند.

محققان در تلاش برای ایجاد حس لامسه در اندام مصنوعی و رباتیکبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تاکنون تحقیقات بسیاری در این زمینه که چگونه به عضوهای مصنوعی و ربات‌هایی که به بدن کسانی که دچار نقص عضو هستند اضافه می‌شوند، حس لامسه داد. اما بیشتر این تحقیقات اطراف اندام دست می‌چرخید و کسی تا به حال عضو دیگری مانند پا را مورد آزمایش قرار نداده بود.

در حال حاضر، گروهی از محققان به رهبری ETH زوریخ می‌خواهند بازخورد حسی را برای قطع عضو پا نیز بازیابی کنند. در مقاله‌ای که امروز در Nature Medicine منتشر شده، این گروه تحقیقاتی توضیح می‌دهند که چگونه یک پروتز خارج از قفسه را با سنسورها و الکترودها اصلاح کرده‌اند تا به کسانی که از آن استفاده می‌کنند احساس حرکت زانو و بازخورد از کف پا روی زمین را منتقل کند. در حالی که تعداد نمونه اولیه آنها کوچک و به دو کاربر محدود شده بود نتایج این تحقیقات امیدوار کننده است.

محققان در تلاش برای ایجاد حس لامسه در اندام مصنوعی و رباتیک

بیشتر بخوانید: بازگشت ربات محبوب فضانوردان به زمین

محققان با دو بیمار قطع عضو بالای زانو یا ترانس مورال همکاری داشتند. IEEE Spectrum توضیح می‌دهد که آن‌ها از پای مصنوعی Össur که دارای میکروپردازنده و یک سنسور زاویه در مفصل زانو است، استفاده کرده‌اند. سپس این تیم یک کفی با هفت سنسور به پا اضافه کرد. این سنسورها سیگنال‌ها را در زمان واقعی (RealTime) و از طریق بلوتوث به یک کنترلر بسته شده به مچ پا کاربر منتقل می‌کنند. یک الگوریتم در کنترل کننده‌، بازخورد را در سیگنال‌های عصبی رمزگذاری می‌کند و آن را به یک ایمپلنت کوچک در عصب تیبیای بیمار، در قسمت پشت ران تحویل می‌دهد. سپس مغز می‌تواند آن سیگنال‌ها را به عنوان بازخورد از زانو و پا تفسیر کند.

پروتز اصلاح شده در این آزمایش، به کاربران کمک کرد تا سریع‌تر راه بروند، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و اکسیژن کمتری مصرف کنند (این نشانه‌ای از سخت بودن استفاده پروتزهای سنتی است). این تیم همچنین فعال کردن ایمپلنت عصب تیبیال را برای تسکین درد اندام فانتوم آزمایش کردند. بعد از چند دقیقه تحریک الکتریکی، هر دو بیمار کاهش قابل توجهی در درد را تجربه کردند، اما برای دریافت درمان، مجبور بودند به یک دستگاه در آزمایشگاه متصل شوند. محققان با انجام آزمایشات بیشتر امیدوارند که بتوانند این فناوری‌ها را به افراد بیشتری منتقل کرده و هر دو را در خارج از آزمایشگاه در دسترس قرار دهند.

انتهای پیام/

محققان برای ایجاد حس لامسه در اندام مصنوعی تلاش می‌کنند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور