«آشنایی با غذاهای سنتی استان مرکزی»


«آشنایی با غذاهای سنتی استان مرکزی»

اراک - ایرنا - «آشنایی با غذاهای سنتی استان مرکزی» عنوان کتابی است که به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گردآوری شده است.

این کتاب ۱۹۳ صفحه‌ای با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات کتیبه اراک به چاپ رسیده است.

در این کتاب تغذیه طرز تهیه ۸۲ غذای بومی و سنتی شهرستان‌های مختلف استان به تفکیک خوراک هر منطقه برای خواننده ارایه شده است.

در مقدمه این کتاب غذا به عنوان منبع تامین انرژی و مواد مغذی بدن مهم عنوان شده و نوع رفتارهای تغذیه‌ای اعم از تهیه، پخت و نوع مصرف در کنار باورهای بومی، بخشی از فرهنگ جوامع را شامل می‌شود.

بررسی علمی ترکیب و ارزش غذایی برای هر منطقه حائز اهمیت است و در گردآوری غذاهای بومی علاوه بر ایجاد مجموعه ای ارزشمند از غذاهای سنتی استان، تلاش شده برخی از نواقص در ترکیب و تهیه غذاهای سنتی از قبیل مصرف روغن حیوانی، سرخ کردن زیادمواد غذایی و پخت طولانی که موجب بیماری‌زایی می شود نیز توضیح داده شود.

در این کتاب علاوه بر مواد لازم برای تهیه غذاهای سنتی استان مرکزی، طرز پخت، نظر متخصص تغذیه و نکاتی برای تسهیل در تهیه خوراک مورد نظر نیز عنوان شده است.

«آش قره‌قوروت» و «دمپختک» در آشتیان، «چی‌قاطی»، «کوفته آقابی‌بی» و «پتله‌پلو» در اراک، «آش عطرینه»، «دوغ گرمه»، «گوره‌ماست» در فراهان و تفرش، «کوکوی بادمجان»، «گیپا» و «خورشت‌گرز» در خمین، «دمیتگر»،«ابلاماج» و «سیرابی دم‌دلمه» در زرندیه، «آش اوماج»، «دملمه» و ‌«ایوان یارما» در ساوه، ««اشکنه گردو»،«سوپ‌پدله» و «آش شیر ترخینه» در کمیجان، «آش ترشی»، «کاله‌جوش» و «بلغور ش» در شازند و «آبگوشت کشک و بادمجان»، «سیب‌غوره» و «ماش‌آب» نمونه هایی از غذاهای سنتی عنوان شده در این کتاب است.

۶۰۱۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟