روز پس از واقعه در اسفراین


روز پس از واقعه در اسفراین

بجنورد - ایرنا - آیین ویژه یازدهمین روز محرم، روز چهارشنبه با حضور انبوه عزاداران و سوگواران حسینی در آستانه مبارکه امامزاده کوران شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی برگزار شد.

به گزاش ایرنا، این آیین به عنوان یکی از رسوم دیرین و شاخص مردم اسفراین است که مردم این منطقه اعتقاد زیادی به آن دارند و هر ساله پس از روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش، با حضور پرشور مردم و هیات های مذهبی روستاهای منطقه در محل بقعه موسوم به امامزاده احمد بن موسی الکاظم (ع) در این شهرستان گرد می آیند، که به دلیل مجاورت مدفن امامزاده با روستای کوران، به امامزاده «کوران» معروف شده است.

مردم عزادار از صبح یازدهم محرم، گروه گروه خود را از روستاهای همجوار را به این مکان می رسانند تا شهادت امام حسین (ع) را، یک روز پس از واقعه عاشورا، به این امامزاده تسلیت گفته و خود را در غم وی شریک بدانند.

این حضور پرشور، عظیم و دیدنی که نشان از ارادت مردم این دیار به اهل بیت (ع) دارد تا ظهر روز یازدهم محرم در این مکان ادامه می یابد و پس از دسته روی هیاتهای عزاداری، اجرای آیین تعزیه خوانی از دیگر برنامه های این مراسم است.
هیات های عزادار با سینه زنی و زنجیرزنی در صحن بزرگ امامزاده کوران، نوبت به نوبت با آدابی خاص برای امام حسین (ع) سوگواری می کنند و در این میان حضور چشمگیر نوجوانان و جوانان در این مراسم و هیات عزاداری ویژه بانوان روستاها، که بنا بر رسمی سنتی، نخلی را نیز بر دوش می کشند، قابل توجه است.

روز پس از واقعه در اسفراین


از قدمت این سنت دیرینه، تاریخ دقیقی در دست نیست، ولی یکی از بزرگان و فعالان برپایی آیین یازدهم محرم در امامزاده کوران اسفراین به خبرنگار ایرنا گفت: این آیین سنتی قدمتی کهن دارد و از دیرباز از سوی پدران و اجداد مردم این منطقه در همین مکان برپا می شده است.
حسین مظلوم می افزاید: در گذشته این آیین این گونه بوده که بزرگان روستاهای پیرامون، روز پس از عاشورا با تهیه غذایی در محل بقعه امامزاده کوران، منسوب به برادر بزرگ امام رضا (ع)، حضور یافته و به قرآن خوانی و عزاداری سالار شهیدان و پخش غذای نذری می پرداختند.
وی می گوید: کم کم این مراسم با حضور بیشتر مردم و هیاتهای مذهبی روستاهای اطراف منطقه امامزاده کوران و به راه انداختن دسته های سینه‌زنی و زنجیرزنی، اجرای تعزیه و پخش نذور، رونقی دوچندان یافته و با شور حال خاصی هر سال برگزار می شود.
مظلوم می افزاید: مردم و هیات های مذهبی از حدود ۱۵ روستای اطراف در محل این امامزاده گرد می آیند تا ظهر یازدهم محرم به عزاداری به شیوه مرسوم در روستاهای خود می پردازند که این مراسم پس از اقامه جماعت نماز ظهر به پایین می رسد.

رئیس اداره اوقات و امور خیریه اسفراین نیز با اشاره به قدمت بالای آیین یازدهم محرم در امامزاده کوران این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: حضور در آیین سنتی و مذهبی یازدهم محرم امامزاده کوران که در میان اهالی این منطقه به «روز پس از قتل» نیز معروف است، تنها شامل روستاهای همجوار امامزاده نمی شود و هیات هایی از مناطق جاجرم، شوقان و سنخواست در مجاورت شهرستان اسفراین و نیز شهرستان جوین در خراسان رضوی، در این آیین حضور می یابند.

روز پس از واقعه در اسفراین

علی‌اکبر حسن زاده می افزاید: هیاتها در این آیین مذهبی، با نمادهای مذهبی شاخص و مقدس مناطق خود برای عزاداری سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا حاضر می شوند.
وی می گوید: این آیین ها با استقبال باشکوه مردم همراه است و در این روز حدود ۶ هزار نفر از مناطق اطراف در محل امامزاده کوران اسفراین شرکت می کنند که پیشاپیش هیاتها در این آیین سنتی، نمادهای مذهبی همچون علم، نخل، کُتَل حمل می شود.

به گزارش ایرنا آیین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین در سال ۹۶ به شماره ۱۵۴۴۴ در فهرست آثار معنوی ملی ثبت شده است.

بارگاه امامزاده کوران اسفراین در ۳۵ کیلومتری غرب این شهرستان و ۷ کیلومتری روستای کوران از توابع بخش مرکزی اسفراین قرار دارد.
شهرستان ۱۶۰هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

۵۱۳۲/۷۱۸۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته