مردم هرمزگان بیش از 373 هزار سی سی خون اهدا کردند


مردم هرمزگان بیش از 373 هزار سی سی خون اهدا کردند

بندرعباس- ایرنا-مردم هرمزگان در روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی373 هزار و 50 سی سی خون اهدا کردند.

استان هرمزگان به واسطه وجود بیماران خاص در زمینه های مختلف به طور متوسط روزانه نیازمند ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خون است.

بیشترین مصرف خون در استان هرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و بیماران سخت درمان، عمل های جراحی و مصدومان تصادف های جاده ای است.

هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.

بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقادی خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان با اشاره به اجرای طرح نذر خون در استان ، گفت: اجرای این طرح از اول محرم در هرمزگان آغاز شده و تا پایان صفر ادامه دارد.

دکتر ایمان زارعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال مردم هرمزگان در ایام تاسوعا و عاشورا ۳۷۳ هزار و ۵۰ سی معادل ۸۲۹ واحد خون اهدا کردند.

وی با بیان اینکه یک واحد خون حداقل جان سه بیمار را از مرگ نجات می‌دهد، گفت: در تاسوعا و عاشورای امسال ۹ پایگاه ثابت و سیار خونگیری در شهرهای مختلف هرمزگان از جمله بندرعباس، قشم، میناب و بندرلنگه فعال بود.

زارعی با اشاره به نیاز هرمزگان به تمام گروه های خونی، خاطرنشان کرد: اهداکنندگان می‌توانند برای ثبت نام در طرح نوبت دهی اینترنتی نذر اهدای خون به سامانه hormozgan.ibto.ir مراجعه و با تکمیل فرم و دریافت کد رهگیری بدون صف انتظار به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان با اشاره به مزایان اهدای خون، گفت: انجام این عمل موجب کاهش غلظت خون شده و تا حد زیادی از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راههای پیشگیری از بیماری هایی چون فشار خون ، دیابت ، چربی خون بالا و سکته مغزی و عروقی، اهدای خون است.

زارعی توصیه کرد : اهدا کنندگان ،مصرف مایعات اضافی را یک روز قبل شروع کنند و برای این کار می توانند آب ساده و یا آبمیوه را انتخاب و توجه داشته باشند که از مصرف زیاد چای و قهوه که حاوی کافئین است،اجتناب کنند.

اهدای خون در ایران یک امر بطور کامل داوطلبانه بوده و هر کسی که از نعمت سلامتی برخوردار باشد با شرایط سنی ۱۸ تا ۶۰ سال ، وزن حدود ۷۰ کیلوگرم و فشار خون طبیعی می تواند داوطلب مناسبی برای اهدای خون باشد.

به گفته متخصصان پزشکی خون، یک سیزدهم وزن بدن هر فرد را تشکیل می دهد و بر این اساس شخص بالغ با وزن حدود ۷۰ کیلوگرم به طور متوسط در حدود ۵ لیتر خون دارد و در واقع مقدار خون هر شخص با وزن بدنش تناسب دارد.

اهدای خون برای یک انسان سالم هیچ ضرری ندارد اما برای بیمار، امید دوباره به زندگی است.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی