روزنامه لبنانی: نقشه های اشتباه جنگ، بولتون را زمین زد


روزنامه لبنانی: نقشه های  اشتباه جنگ، بولتون را زمین زد

بیروت- ایرنا- یک روزنامه لبنانی برکناری جان بولتون مشاور تندرو امنیت ملی آمریکا را نشانه ناکامی واشنگتن در جنگ افروزی و امید بیجا به توان رژیم صهیونیستی برای تکرار سناریوی جنگ تابستان 2006 علیه لبنان دانست و نوشت: این ناکامی ها موجب زمین زدن بولتون شد.

روزنامه البناء امروز (پنجشنبه) نوشت: آمریکا امیدوار بود رژیم صهیونیستی بتواند نمونه کوچکی از جنگ تابستان ۲۰۰۶ را علیه لبنان راه بیندازد تا از این طریق بتواند این موضوع را به شورای امنیت بکشاند و در آنجا اوضاع لبنان و ایران و مقاومت و نیز حضور ایران در سوریه را به یکدیگر مرتبط سازد و با استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) در مرزهای لبنان و سوریه، خروج نیروهای خارجی از سوریه را خواستار شود.

بر این اساس آمریکا در نظر داشت روسیه را وسوسه کند که فرصت برای به ثمر رساندن یک دستاورد در سوریه برایش فراهم است به این شرط که امنیت اسرائیل را تضمین کند.

اما سناریوی مشترک بولتون و نتانیاهو مبنی بر شدت مواضع علیه مقاومت با پاسخ قاطع حزب الله لبنان ناکام ماند و در این میان ضعف و سستی رژیم اشغالگر برملا شد و عملیات آویویم شامل حمله حزب الله به یک نفربر زرهی صهیونیستی، علاوه بر رو کردن ضعف این رژیم موجب شد، پشت بولتون نیز به خاک مالیده شود.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی متوجه شد امید بستن به قدرت آمریکا در مقابله با ایران و ونزوئلا بی حاصل است.

** ضعف بیش از پیش نتانیاهو پس از برکناری بولتون

با این توضیحات اکنون نتانیاهو با از دست دادن شریک خود یعنی بولتون، بازنده است و وی دو روز پیش (از عزل) به عنوان کسی که نوید پایان دوران حملات موشکی مقاومت را می داد، در جریان یک سخنرانی تبلیغاتی از بیم موشک های مقاومت، سخنرانی خود را نیمه تمام رها کرده و پا به فرار گذاشت.

این سردرگمی آمریکا و اسرائیل، سفر "دیوید شنکر" معاون وزیر خارجه آمریکا به بیروت را نیز تحت تاثیر قرار داد، تا جایی که وی ناچار شد با عجله سفر خود به لبنان را پایان دهد تا بتواند در واشنگتن تحولات اخیر را پیگیری کند؛ تحولاتی که ترسیم سیاست های جدید را به دنبال خواهد داشت.

شنکر دوشنبه گذشته به منظور پیگیری موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی وارد بیروت شد و روز گذشته لبنان را ترک کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403