تشییع پیکر شهدای کربلا در سومین روز واقعه عاشورا


تشییع پیکر شهدای کربلا در سومین روز واقعه عاشورا

گروه فرهنگی ــ‌ مهم‌ترین رسم زنان قزوینی در محرم مربوط به تشییع نمادین پیکر شهدای کربلا به تأسی از زنان بنی اسد در روز 12 محرم یعنی سومین روز شهادت شهدای کربلاست. این رسم تنها در قزوین صورت می‌گیرد اما در چند سال اخیر در برخی شهرهای کشور نیز اجرا شده است.

تشییع پیکر شهدای کربلا در سومین روز واقعه عاشورابه گزارش ایکنا از قزوین، یکی از اعتقادات زنان قزوینی در آستانه ماه محرم این است که در عید غدیرخم دست‌های خود را حنا گذاشته و خضاب می‌کنند تا برای ورود به ماه محرم آماده شوند.

آرایش ممنوع

زنان قزوینی در ماه محرم به‌هیچ‌وجه برای اصلاح به آرایشگاه نمی‌رفتند و تزئینات به خودشان نمی‌آویختند و آرایش نمی‌کردند و معتقد بودند آراستن خود یا استفاده از زینت‌ها در ماه محرم جایز نیست.

البته این اعتقادات و آداب درگذر زمان رخت بسته و مانند گذشته پابرجا نیست، اما برخی از آداب‌ورسوم زنانه در قزوین همچنان پابرجاست که از جمله آنها می‌توان به برگزاری مراسم‌ روضه‌خوانی، سوگواری‌های زنان در حسینیه‌ها و برپا کردن سفره‌های حضرت عباس(ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت سجاد(ع) اشاره کرد.

سوگواری زنان الموت در غروب عاشورا

سوگواری زنان در غروب عاشورا یکی از آداب زنان قزوینی است که در کشور منحصربه‌فرد است. در برخی از روستاهای الموت پس از شهادت امام حسین(ع)، به یاد تهاجم سپاهیان یزید به خیمه‌ها و آتش زدن خیمه‌ها در غروب عاشورا و اسارت اهل‌بیت، زنان روستاها گرد هم می‌آیند و سوگواری می‌کنند.

زنان الموت در غروب عاشورا با برگزاری سوگواره به مویه و عزاداری می‌پردازند که در هیچ جای ایران این مراسم وجود ندارد. پس از ظهر عاشورا تا غروب زنان تجمع و استراحت را بر خود حرام می‌کنند. این زنان معتقد هستند که استراحت در غروب عاشورا عاقبت شومی دارد و باید به سوگ بنشینند و هرسال تجمع زنانه‌ای مختص زنان از جمله روستای «زناسوج» اتفاق می‌افتد.

مهم‌ترین رسم زنان قزوینی در محرم

مهم‌ترین رسم زنان قزوینی در محرم مربوط به تشییع نمادین پیکر شهدای کربلا به تأسی از زنان بنی‌اسد در روز 12 محرم یعنی سومین روز شهادت شهدای کربلاست. این رسم تنها در قزوین صورت می‌گیرد اما در چند سال اخیر در برخی شهرهای کشور شبیه‌سازی‌ شده است.

در این روز زنان طوایف ایلات و دیگر زنان عزادار قزوینی در مسجد علی‌اکبر(ع) در جنوب شهر قزوین تجمع می‌کنند و درحالی‌که بیل و کلنگ در دست دارند، پیکر نمادین شهدا را بر دوش می‌گیرند و راهی خیابان‌های می‌شوند و در حسینیه آقا سیدجمال رضوی تجمع و عزاداری و سینه‌زنی می‌کنند.

بعد از مراسم عزاداری پیکر نمادین شهدا را به بقعه متبرکه امامزاده حسین(ع) برده و آنجا خاک‌سپاری می‌کنند، این مراسم نیز نشئت گرفته از حادثه کربلاست که پیکر مطهر شهدای واقعه عاشورا بر زمین ماند و هیچ‌کس جرئت نکرد آن‌ها را به خاک بسپارد تا اینکه زنان طایفه بنی‌اسد همت به خرج داد و شهدا را به خاک سپرد.

برخی عزاداری حسینیه آقا سیدجمال را نیز مراسمی زنانه می‌دانند، درحالی‌که این مراسم مختص زنان نیست و مردان نیز در این مراسم شرکت می‌کنند و برگزاری مراسم در این حسینیه سابقه دیرینه‌ای دارند.

یادداشت دریافتی از محمدحسن سلیمانی پژوهشگر تاریخ قزوین

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید