29 شهریورماه زمان همنشینی ماه با «ستاره دبران»


29 شهریورماه زمان همنشینی ماه با «ستاره دبران»
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: آسمان شب، ۲۹ شهریورماه میزبان همنشینی ماه با ستاره دبران خواهد بود.

عمران مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر، اظهار کرد: جمعه، بیست و نهم شهریور در ساعت ۲۳:۰۶ مقارنه "ماه" با ستاره "دبران" قابل رصد است.

وی افزود: رویداد نجومی مقارنه فرصت مناسبی برای رصد اجرام آسمانی است که در آسمان شب به سختی قابل مشاهده هستند. در این تاریخ، علاقه مندان به رصد ستاره دبران می توانند در این زمان این سیاره را در کنار ماه پیدا کنند.

این مدرس و پژوهشگر نجوم در توضیح ستاره دبران گفت: دبران لغت عربی است که معادل فارسی آن پیرو است. ستاره دبران جزء درخشان ترین ستاره‌های آسمان است که از نظر درخشش رتبه ۱۳ را بین ستاره‌ها دارد و به رنگ قرمز است.

وی ادامه داد: رنگ قرمز آن به معنای پیر بودن ستاره است، این ستاره حدود ۲۵ برابر خورشید بزرگتراست و قطر آن ۴۴ برابر قطر خورشید است. یعنی ۶۱ میلیون کیلومتر و ۱۵۰ برابر خورشید درخشان تر است. فاصله این ستاره تا زمین بیش از ۶۵ سال نوری است.

مرادی با بیان اینکه دبران ستاره‌ای معروف در آسمان است و از قدیم آن را با نام ستاره پروکسیما قنطورس می‌شناختند، خاطرنشان کرد: در فرهنگ‌های مختلف داستان‌ها و اسطوره‌های زیادی دارد. کسانی که به شناخت بیشتر این ستاره علاقه‌مند هستند در تاریخ بیست و سوم شهریور می‌توانند به عنوان سوژه‌ عکاسی یا علمی به آن بپردازند.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان در توضیح رویداد نجومی مُقارنه گفت: در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنارهم دیده شوند. اسد یا شیر یکی از صور فلکی معروف است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا