«مصیبت نامه حضرت ابوالفضل(ع)» در انتظار چاپ


«مصیبت نامه حضرت ابوالفضل(ع)» در انتظار چاپ

حجت الاسلام طالبی مازندرانی گفت: بالغ بر 300 هزار عنوان کتاب مذهبی در مورد سیره اهل بیت (ع) چاپ شده است که 80 درصد آنها از نظر کیفی و محتوا قابل قبول است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: روز عاشورا بی نظیر ترین واقعه تاریخی است که دو چهره متفاوت در آن به تصویر کشیده شد؛ یکی حقانیت، عزت و آزادگی و دیگری دروغ ، رذیلت و کوردلی. قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، قیام حق علیه باطل بود. قیام ایشان همه افراد از ادیان مختلف از مسیحی و یهودی گرفته تا هندو و زرتشتی را تحت تاثیر قرار داد. پیروان تمام ادیان در برابر امام حسین(ع) و یاران ایشان سر تعظیم فرود آوردند . پیامهای انسان ساز زیادی در واقعه عاشورا نهفته است که برای همگان قابل استفاده است. گفتگویی با «حجت الاسلام صادق طالبی مازندرانی»، نویسنده، پژوهشگر و مترجم در مورد واقعه عاشورا و کتابهایی که با محوریت امام حسین(ع) و عاشورا نوشته شده است، ترتیب دادیم که بدین شرح است:

واقعه عاشورا چقدر معاصر سازی شده است؟

این کار خوشبختانه صورت گرفته است. کتابهای زیادی در قالب داستان و رمان در مورد امام حسین(ع) و واقعه عاشورا نوشته شده است. متاسفانه این کتابها معرفی نشده است و برای آنها تبلیغاتی صورت نگرفته است. امروزه مردم بیشتر به سمت رمان گرایش دارند و نویسندگان هم رمانهایی خوبی همچون «شقایق کربلا» را نوشتند. شاید بهتر باشد که در قالب رمان که برای اکثر مردم جذاب است در مورد امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بیشتر کتاب نوشته شود.

چه کتابهای خوبی برای مطالعه در زمینه واقعه عاشورا پیشنهاد می کنید؟

بالغ بر 300 هزار عنوان کتاب مذهبی در مورد سیره اهل بیت (ع) چاپ شده است که اکثریت آنها از نظر کیفی و محتواخوب است. می توان گفت 80 درصد این کتابها خوب و به در بخور است. کتابهای خوب بسیاری درباره امام حسین(ع) و قیام ایشان وجود دارد . صحتی سرورودی بسیاری از حقایق عاشورا را در کتاب خود با عنوان «عاشورا پژوهی» دسته بندی کرده است و 500 ، 600 منبع را بررسی کرده و پیام ها و تحریفات عاشورا را تبیین کرده است. این کتاب نتیجه تحقیق و پژوهش 20 ساله است. «حماسه حسینی» شهید دکتر مطهری نیز کتاب خوبی است و حقایقی از عاشورا را بیان کرده است. کتاب «مهیج الاحزان» ، «اسرار شهادت» از علامه مازندرانی و «پیام عاشورا» اثر مرحوم نجفی نیز از جمله کتابهای خوب در این حوزه است.

کتابهایی که برای کودکان و نوجوانان در مورد عاشورا و امام حسین (ع) نوشته شده است را چطور ارزیابی می کنید؟

در زمینه کودک و نوجوان در حوزه عاشورا کارهای خوبی نوشته شده است. متاسفانه ما از کتابهای مذهبی فاصله گرفتیم . بچه ها بیشتر دنبال کتابهای تخیلی هستند و والدین هم این نوع کتابها را برای آنها تهیه می کنند. یکی از مسایلی که مورد تاکید ائمه اطهار(ع) بوده ، این است که از کودکی تربیت دینی کودکان را مدنظر داشته باشیم . امروزه به تربیت دینی بچه ها اهمیت داده نمی شود. والدین دنبال آشنایی بچه ها با فضای مجازی هستند .

چه کتابهایی با محوریت امام حسین (ع) و قیام عاشورا نوشتید؟

صحیفه حسینیه، روضه ها و گریزها، فضایل حضرت عباس(ع) ، فضایل حضرت زینب(س)، مصیبت نامه حضرت علی اصغر از جمله کتابهایی است که در حوزه قیام عاشورا نوشتم . کتابی با عنوان مصیبت نامه حضرت ابوالفضل(ع) نوشتم که در انتظار چاپ است. ترجمه ای از لهوف سید بن طاووس و ترجمه ای هم از خصایص الحسینی شیخ شوشتری داشتم.

کتاب «صحیفه حسینیه» با چه محوریتی نوشته شده است؟

این کتاب دارای سه بخش است: زندگی امام حسین (ع)، ادعیه و کلمات قصار امام حسین (ع) و معجزات و کرامات ایشان. خواننده در این کتاب با زندگی سیاسی و عبادی حضرت سیدالشهدا (ع) آشنا می شود. جوانان با مطالعه این کتاب به ویژگی های امام حسین (ع) و ارتباط ایشان با خدا و مناجات و نوع گفتگوی ایشان با خدا آشنا می شوند. این کتاب در قطع وزیری از سوی انتشارات آوای قرآن به چاپ رسیده است و 270 صفحه دارد. تلاش کردم که خیلی روان و ساده بنویسم تا مخاطب خسته نشود و مطالب برایش قابل هضم باشد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شادی جنجالی رئالی ها مقابل بارسلونا +تصاویر