افزایش شیوع مصرف مواد مخدر؛ سالانه 5 درصد


دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر: در 10 سال گذشته سالانه 5 درصد افزایش شیوع مصرف موادمخدر در کشور گزارش شده است

سردار مومنی در جمع خبرنگاران
قوانین باید به روز شود
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قوانین، باید متناسب با برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر بروز شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سردار اسکندر مومنی در حاشیه نشست طرح یاریگران زندگی در جمع خبرنگاران گفت: قوانین، باید متناسب با برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر بروز شود.
سردار اسکندر مومنی افزود:​ با توجه به ۵۵ برابر شدن کشت مواد مخدر در افغانستان و ورود مواد مخدر جدید به کشور، راهی جزء پیشگیری نداریم و باید در کنار مبارزه، ​ موضوع پیشگیری را در اولویت قرار دهیم و این نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه در این طرح وزارت آموزش و پرورش نقش اصلی را دارد، گفت:​ بعد از آن نیز وزارت علوم قرار دارد که امروز یک توافق کلی با تعیین شاخص‌ها و جزئیات داشتیم و از دهم آذر این توافق اجرایی می‌شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: البته با توجه به شیوع اعتیاد در واحد‌های صنعتی این موضوع نیز در اولویت قرار دارد.
سردار مومنی گفت: گام بعدی ما جامعه هنرمندان است که باید با کمک گروه‌های مرجع برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر را در پیش بگیریم چرا که طی ۱۰ سال گذشته سالانه به طور میانگین ۵ درصد افزایش اعتیاد داشتیم.
وی با اشاره به اصلاح قوانین افزود: قوانین باید روزآمد شود و در این خصوص اجماع کامل وجود دارد به ویژه که بسیاری از کار‌ها نیمه تمام رها می‌شود.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتادان متجاهر طبق قانون سه ماه و در صورت ضرورت ۶ ماه در مراکز و اردوگاه‌ها نگهداری می‌شوند که جوابگو نیست و آن‌ها باید بعد از درمان شغل و فنی را یاد بگیرند و جامعه پذیر شوند.
سردار مومنی افزود: مراکزی راه اندازی کرده ایم تا به معتادان بعد از درمان یک حرفه یاد دهد.
وی با بیان اینکه مهلت ۶ ماهه برای نگهداری و درمان معتادان، کافی نیست، گفت: زمان درمان و بازپروری معتادان یک تا دو سال است و باید ساماندهی صورت گیرد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: معتادان متجاهر و خرده فروشان باید همزمان، جمع آوری و در اردوگاه‌های تخصصی نگهداری و بازپروری شوند.
سردار مومنی گفت:​ در این خصوص پیش نویس‌ها آماده شده است و در میان سه قوه اجماع وجود دارد و امسال این موضوع نهایی می‌شود.

سردار مومنی در جمع خبرنگاران
افزایش شیوع مصرف مواد مخدر؛ سالانه ۵ درصد
اسکندر مومنی در حاشیه همایش دبیران شورا‌های هماهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر استان‌های کشور با عنوان طرح یاریگران زندگی، در جمع خبرنگاران افزود: نشست امروز با موضوع پیشگیری برگزار شد و طرح یاری گران زندگی نیز با همین مضمون اجرایی شده است که اولویت نخست را آموزش و پرورش قرار دادیم و تفاهم نامه‌ای را نیز با وزارت آموزش و پرورش امضا کردیم و این طرح شامل همه دستگاه‌های فرهنگ ساز و مردم می‌شود.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش نقش اصلی را در طرح یاریگران زندگی دارد و امیدواریم اقدامات پیشگیرانه آن‌ها موثر واقع شود و یک دستورالعمل کلی نیز با همکاری وزارت علوم تدوین خواهد شد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: گروه‌های مرجع و تشکل‌های مختلف را نیز در مراحل بعدی در دستور کار داریم تا این افراد با توجه به تاثیری که روی مردم دارند اقدامات آگاه بخشی خود را انجام دهند. از همکاری ورزشکاران و هنرمندان نیز استفاده خواهد شد و ما معتقدیم اگر همه نهاد‌ها وارد عمل شوند موضوع مواد مخدر حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه قوانین مبارزه با مواد مخدر نیاز به اصلاح دارد، گفت: ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان یکی از مواردی است که باید قانون مربوط به آن اصلاح شود و اصلاح قانون نیز تا پایان سال انجام خواهد شد. در خصوص نگهداری معتادان در کمپ‌ها نیز باید قانون اصلاح شود و قطعا ۶ ماه زمان مناسبی برای سم زدایی معتادان نیست و معتقدیم زمان نگهداری معتادان باید به دو سال برسد.
آقای واعظی ادامه داد: موضوع بعدی خرده فروشان هستند که بعد از چند روز دستگیری، رها می‌شوند و ما معتقدیم که خرده فروشان نیز باید مانند معتادان ساماندهی شوند.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره هزینه‌های مبارزه با ترانزیت مواد مخدر نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از دنیا با مواد مخدر مبارزه و با قاچاق مقابله می‌کند و ایران اسلامی امنیت را یکپارچه می‌بیند و اقدامات خود را انجام می‌دهد، اما برخی کشور‌های غربی فقط تشکر می‌کنند و به مسئولیت خود واقف نیستند و باید به وظایف خود در حوزه مبارزه با مواد مخدر عمل کنند.
وی افزود: این مبارزه و مقابله با قاچاق مواد مخدر در شرایطی است که در تحریم هستیم، در حالی که در مرز‌ها و گذرگاه‌ها نیاز به تجهیزات پیشرفته برای مبارزه با مواد مخدر داریم و با کنترل سنتی و دستی نمی‌شود، موثر واقع شد.
سردار مومنی درباره توزیع متادون نیز گفت: در این خصوص با مشورت و نظر خواهی تصمیم گیری می‌شود ضمن اینکه در این کمیته تصمیم گیری دستگاه‌های مختلفی عضو هستند، اما رده تخصصی ما وزارت بهداشت است و این وزارتخانه به هر جمع بندی برسد همان موضوع اجرایی خواهد شد، درمان با مسئولیت وزارت بهداشت است و در جلسه کمیته آتی درمان تصمیم گیری خواهد شد.

واعظی در جمع خبرنگاران
هدف گذاری دشمن در بحث مواد مخدر؛ فروپاشی کانون خانواده
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هدف گذاری دشمن در بحث مواد مخدر فروپاشی کانون خانواده است.
محمود واعظی در حاشیه همایش دبیران شورا‌های هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور با عنوان " طرح یاریگران زندگی " در جمع خبرنگاران افزود: زمانی که مبارزه با مواد مخدر را به گفتمان تبدیل کنیم، موثر واقع می‌شود.
آقای واعظی گفت: فضای مجازی که در اختیار است با همه مزایای مثبتی که برای جامعه و فرد می‌تواند داشته باشد، مخرب نیز است، اگر فضای مجازی نبود و اگر در دنیای امروز اطلاعات این گونه منتقل نمی‌شد امروز در کشور ما بحث مواد صنعتی و شیمیایی آنقدر در دسترس نمی‌بود و دسترسی به مواد مخدر آسان نمی‌شد.
وی افزود: نمی‌توانیم با راه حل‌های سنتی به جنگ شرایط پیچیده امروز برویم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ایران به دلیل موضع گیری و پافشاری بر استقلال خود و تبعیت نکردن از قدرت‌های بزرگ و همچنین اجرای اصول انقلاب؛ طبیعی است که در دنیا دوستان فراوانی دارد، از طرفی نیز دشمنانی دارد که در راس آن‌ها آمریکا و در منطقه رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عربی قرار دارند.
وی افزود: با تجهیزات سنتی نمی‌توان به مبارزه با مواد مخدر رفت و باید تجهیزات مبارزه در حوزه مواد مخدر، نوسازی و بروز شود.
آقای واعظی به کاهش سن اعتیاد اشاره کرد و گفت: سن اعتیاد در حال کاهش و اعتیاد در میان بانوان نیز در حال گسترش است، بانوان مدیر کانون خانواده هستند و اگر به اعتیاد دچار شوند صدمات غیرقابل جبرانی را بر جای می‌گذارند. همچنین باید جوانان و جامعه را با شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم آشنا کنیم.
وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند که چگونه فرزندشان به طور ناخواسته آلوده می‌شوند، اگر این موضوع آگاه سازی شود، چه بسا یاریگران زندگی تمام خانواده‌ها و تمام بخش‌ها باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس