سرگیجه ترامپ از بحران‌های خودساخته


سرگیجه ترامپ از بحران‌های خودساخته

تهران - ایرنا - «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا روزهای بدی را به خاطر «آغاز روند استیضاح از سوی مجلس نمایندگان» و «به جریان افتادن پرونده فساد در یک دادگاه» سپری می‌کند و گمان می‌رود در فرصت حدود 13 ماه به انتخابات ریاست جمهوری 2020 نتواند خود را از پیامدهای بحران‌های پیش‌رو برهاند.

بررسی کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در یک هفته اخیر نشان می‌دهد با توجه به اوضاع کنونی، نه تنها جمهوریخواهان شاهد تشدید فشارهای دموکرات‌ها علیه ترامپ هستند،‌ بلکه در جبهه‌های دیگری باید آماده پذیرش رخدادهایی باشند که ریشه‌ در اقدامات صورت گرفته از سوی رئیس کاخ سفید دارد، که از جمله می‌توان به رکوردزنی کسری بودجه دولت ترامپ و به جریان افتادن پرونده فساد اقتصادی وی اشاره کرد.

البته جدا از این مسائل، ترامپ با اخراج «جان بولتون» مشاور امنیت ملی خود، فضا را به سمتی برده که شاید او را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، به تقابل رودررو با خود وادارد.


اقدام درون حزبی برای کاهش فشار به ترامپ
با توجه به تشدید فشارها به رئیس جمهوری آمریکا،‌ مقام‌های جمهوریخواه در چند ایالت آمریکا به دنبال حذف رقابت‌های مقدماتی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هستند تا از این طریق ضمن حمایت از ترامپ، از فشار درون حذبی علیه او بکاهند.

هرچند که شمار نامزدهای جمهوریخواهی که تاکنون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند، بسیار اندک بوده است.
ترامپ به طور رسمی در دور مقدماتی رقابت نامزدهای جمهوریخواه، باید با رقبایی همچون «بیل ولد» فرماندار سابق ایالت ماساچوست و «جو والش» مبارزه کند.
گفته شده دیگر نامزدهای جمهوریخواه در ایالت‌های کارولینای جنوبی، کانزاس، نوادا و آریزونا نیز ممکن است در دور مقدماتی رقابت خود را لغو کنند.
به گفته «درو مک‌کیسیک» رئیس حزب جمهوریخواه در کارولینای جنوبی، یک سنت قوی در هر دو حزب دایر است مبنی براینکه زمانی که کاخ سفید در کنترل دارند، دور مقدماتی را برگزار نکنند.


سرگیجه ترامپ از بحران‌های خودساخته


پاسخ منفی ۶۰ درصد آمریکایی‌ها به ترامپ
مجموعه نتایج نظرسنجی‌هایی که طی هفته‌های مختلف از سوی موسسه‌ها و رسانه‌های آمریکایی درباره میزان محبوبیت نامزدهای ریاست جمهوری سال آینده انجام می‌شود، عقبگرد شهروندان آمریکا از حمایت‌هایشان نسبت به ترامپ را نشان می‌دهد.
تازه‌ترین نظرسنجی مشترک شبکه «سی‌ ان‌ ان» و موسسه نظرسنجی «اس.اس.آر.اس» (SSRS) نشان می‌دهد که از هر ۱۰ آمریکایی دست‌کم ۶ نفر، ترامپ را شایسته انتخاب دوباره ریاست جمهوری نمی‌دانند.

نتیجه این آمار تفاوت چندانی با نتایج نظرسنجی نوامبر ۲۰۱۷ ندارد.
همچنین ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که ترامپ سبب بدتر شدن وضعیت کشور شده است.

تنگ‌تر شدن حلقه استیضاح ترامپ
نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از زمانی که گزارش پرونده تخلفات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از سوی بازرس مولر منتشر شد، تلاش زیادی را برای آغاز روند استیضاح ترامپ صورت دادند، که هر بار شمار موافقان در حال افزایش بوده است.
با توجه به تاکید دموکرات‌ها به این مساله، کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرده که شامل دستورالعمل‌های لازم برای انجام تحقیقات در زمینه استیضاح ترامپ است.
طبق گزارش تارنمای هیل، هرچند این قطعنامه به منزله آغاز رسمی روند استیضاح ترامپ نیست اما نخستین باری است که کمیته قضایی مجلس نمایندگان مصوبه‌ای ارائه کرده که زمینه را برای آغاز تحقیقات گسترده در مورد تخلفات ترامپ و حرکت به سمت استیضاح وی فراهم می‌کند.
تارنمای «ان.بی.سی نیوز» نیز در این رابطه نوشت: این قطعنامه به «جرالد نادلر» رئیس دموکرات کمیته قضایی نمایندگان آمریکا اجازه می‌دهد تا جلسه‌های استماعی در راستای استیضاح ترامپ برگزار کند. همچنین وکلای این کمیته اجازه دارند با حضور در این جلسه‌ها، فرصت بیشتری برای شاهدان درخواست کنند. علاوه بر این، وکلای رئیس جمهوری نیز می‌توانند به صورت مکتوب به پرسش‌های کمیته قضایی پاسخ دهند.
نخستین جلسه‌ای که کمیته قضایی در این زمینه برنامه‌ریزی کرده، قرار است ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار شود.

«کوری لواندوفسکی» مدیر پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ نخستین نفری است که به عنوان شاهد به جلسه استماع فراخوانده می‌شود.

البته نمایندگان دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در دو هفته اخیر اعلام کردند درباره دخالت احتمالی ترامپ در پرداخت حق‌السکوت به دو زن که با آنها رابطه نامشروع داشته است، تحقیقاتی را آغاز خواهند کرد.

این موضوع، در ادامه تلاش‌های چند ماه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا برای دستیابی به دلایل قوی در زمینه طرح استیضاح ترامپ است.
این اقدام جدید نمایندگان دموکرات مجلس با واکنش ترامپ همراه شده و او با خودستایی، در یک رشته پیام توئیتری نوشت: چگونه می‌توانید رئیس جمهوری را که به ایجاد احتمالا بزرگترین اقتصاد در تاریخ این کشور کمک کرده استیضاح کنید؟ آمار بیکاری به‌ویژه برای سیاهپوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌تبارها و زنان در بهترین وضعیت است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین بازسازی ارتش، خودکفایی در تولید انرژی انتصاب دو قاضی دیوان عالی را از دیگر دستاوردهای خود برشمرد و همه اتهام‌هایی را که در دو سال و نیم ریاست جمهوری علیه او مطرح شده، به دموکرات‌ها نسبت داد.

سرگیجه ترامپ از بحران‌های خودساخته

آوار کسری بودجه بر سر دولت ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا که از ابتدای حضور درکاخ سفید، رونق اقتصادی ایالات متحده را هدف اولیه خود اعلام کرده بود، اکنون به وضعیتی دچار شده که طبق اعلام وزارت خزانه‌داری این کشور، کسری بودجه دولت در ۱۱ ماهه سال جاری مالی به یک تریلیون و ۶۷ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی گذشته، بیش از یکصد میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد.
این افزایش کسری بودجه در حالیست که رئیس جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ میلادی وعده کاهش بدهی دولت فدرال را داده بود.
سال مالی جاری در آمریکا از اول اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهر ۱۳۹۷) شروع شده و ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ (هشتم مهرماه ۱۳۹۸) به پایان می‌رسد.
از پیامدهای افزایش کسری بودجه دولت، بالا رفتن بدهی عمومی و دامن زدن به نگرانی‌ها در مورد سلامت مالی آمریکا است. کاهش مالیات‌ها و برنامه‌هایی مانند بیمه تامین اجتماعی و خدمات بهداشت و درمان که بر دولت هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند، از جمله کاهش درآمدهای دولت و افزایش کسری بودجه آن اعلام شده است.

بازگشایی پرونده فساد اقتصادی ترامپ
پرونده تخلفات مالی ترامپ بویژه اظهارنامه‌های مالیاتی و وام‌های گرفته شده، از جمله تقابل‌های انتخاباتی است که از دوران تبلیغات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مطرح بوده و تیم ترامپ با اعمال نفوذهای متعدد،‌ مانع از شفاف‌سازی در این زمینه‌ شده‌اند.
با این حال یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا پرونده‌ای را که ترامپ را متهم به سود بردن از اسکان مهمانان رسمی خارجی در هتل‌های خود می‌کند، دوباره به جریان انداخته است.
طبق اعلام رویترز، رئیس جمهوری آمریکا در پرونده‌ای متهم شده بود که با اسکان مهمانان دولتی خارجی در هتل‌هایش با نقض قانون اساسی ایالات متحده از مقام ریاست جمهوری برای منافع اقتصادی خود استفاده می‌کند.
ترامپ در این پرونده متهم به نقض بخش‌هایی از قانون اساسی است که رئیس جمهوری آمریکا را از دریافت هدیه و حقوق از دولت‌های خارجی بدون اجازه کنگره منع می‌کند.

این پرونده در یک دادگاه تجدیدنظر منطقه‌ای ایالت نیویورک به دلیل ناتوانی شاکیان از اثبات آسیب ناشی از اقدامات ترامپ، مختومه اعلام شده بود، اما یک دادگاه تجدیدنظر فدرال روز گذشته (جمعه) این پرونده را دوباره به جریان انداخت.
رئیس جمهوری آمریکا که تاجر ثروتمند املاک است، به صورت مرتب از هتل‌ها، املاک شخصی و زمین‌های گلف خود بازدید می‌کند. هرچند وی حساب‌وکتاب روزانه املاک و شرکت‌هایش را به پسران خود واگذار کرده اما مالکیت آنها را همچنان حفظ کرده است.
برخی مقام‌ها و سیاستمداران آمریکایی و مهمانان خارجی برای جلب‌نظر ترامپ ترجیح می‌دهند هنگام سفر به آمریکا در هتل‌های او در واشنگتن و نیویورک اقامت کنند.


سرگیجه ترامپ از بحران‌های خودساخته

آیا بولتون در مقابل ترامپ برمی‌خیزد؟
رابطه نزدیک رئیس جمهوری آمریکا با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی خود آنچنان بود که کسی فکر نمی‌کرد، کمی بیش از یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، جدل و تقابل رئیس کاخ سفید با بولتون به گونه‌ای پیش رود که ترامپ عطای او را به لقایش بخشیده و بولتون را اخراج کند.
اختلاف دیدگاه‌های دو طرف که این روزها دامنه آن شدت یافته و سبب شده تا ترامپ دست مشاور جنگ‌ طلب خود را از کاخ سفید کوتاه کند، دستمایه تحلیل روزنامه گاردین انگلیس شده که از مشاور برکنار شده امنیت ملی آمریکا با عنوان کابوس یاد کرده و بنویسد: دوران کاری وی باید مدت‌ها پیش پایان می‌یافت؛ اما مطمئن باشید یا از فاکس نیوز سر در می‌آورد یا شاید در آینده نامزد ریاست جمهوری شود.
ترامپ اکنون به این موضوع پی برده که سیاست‌های مشاور جنگ طلبش از جمله خروج از برجام، پیامدی جز انزوای سیاسی آمریکا و شکست سیاست‌های خارجی او، چیزی برایش نداشته و مشخص نیست بتواند مسیری را که بولتون تخریب کرده از نو بسازد.
هرچند رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که او با دیگر اعضای دولت با برخی نظرات بولتون به شدت مخالف است، اما اینکه آیا مشاور سابق، وارد عرصه رقابت انتخاباتی با ترامپ می‌شود یا نه،‌ باید منتظر بود که راست‌گرایان افراطی و جنگ‌طلب، بولتون را وارد عرصه رقابت درون حزبی خواهند کرد یا نه.


بادهای موافق به سمت «بایدن»
در دیگر سوی رقبای انتخاباتی ترامپ در حزب رقیب، در حال حاضر فضا آرام بوده و تیر پیکان انتقادها همچنان به سیاست‌های داخلی وخارجی رئیس کاخ سفید نشانه رفته است.
در حالیکه رقبای ترامپ در حزب دموکرات،‌ نسبت به حمایت دست و پا بسته او از نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقادهای زیادی وارد کرده‌اند، اکنون به انتقاد از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» در آستانه انتخابات پارلمانی فلسطین اشغالی پرداخته و اعمال حاکمیت رژیم اشغالگر به بخش جدیدی از فلسطین را نقض دوباره حقوق بین‌الملل دانسته‌اند.

در این رابطه «برنی سندرز» از نامزدهای دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ این کشور، با انتقاد از وعده نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری و شمال بحرالمیت به سرزمین‌های تحت اشغال این رژیم، خواستار مخالفت همگان با چنین اقدامی شد.
«طرح نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری به خاک اسراییل نقض حقوق بین‌الملل است و راه‌ حل دو دولت را تقریبا ناممکن می‌کند. همه کسانی که حامی صلح اسراییل - فلسطین هستند باید با آن مخالفت کنند.»
پیش از این، ترامپ در حمایت از نتانیاهو، جولان اشغالی را جزء قلمرو سرزمینی این رژیم اعلام کرده بود که با مخالفت‌های گسترده کشورها و سازمان ملل متحد مواجه شد.

از دیگر تحولات انتخاباتی در حزب دموکرات، می‌توان به نتایج نظرسنجی جدید روزنامه واشنگتن‌ پست و شبکه «ای.بی.سی نیوز» اشاره کرد که براساس آن «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنان نامزد محبوب دموکرات‌ها و رأی‌دهندگان مستقل متمایل به این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور است.
طبق این نظرسنجی، سناتور «الیزابت وارن» در کارزار انتخاباتی، از جایگاه قبلی‌ خود سبقت گرفته اما «برنی سندرز» و «کاملا هریس» دو نامزد دیگر دموکرات‌ها، میزان حمایت مردمی را از دست داده‌اند.
«۲۷ درصد از دموکرات‌ها و رای‌دهندگان مستقل متمایل به دموکرات‌ها، موافق بایدن هستند؛ سندرز با کاهش چهار درصدی،‌ توانست نظر ۱۹ درصد را کسب کند و وارن نیز با رشد ۶ درصدی در ۲ ماه اخیر، توجه ۱۷ درصد پاسخ‌دهندگان را به خود جلب کرده است.
از دیگر نتایج این نظرسنجی، اعلام نظر ۴۲ درصد پرسش‌شوندگان به برتری بایدن در رقابت با ترامپ است.

۱۹ درصد، وارن را انتخاب کرده‌اند و ۱۶ درصد نیز این عنوان را به سندرز دادند.
طبق آخرین اخبار، ۹ سیاستمدار و مقام برجسته حزب دموکرات شامل سناتورها و فرمانداران ایالت‌ها آمادگی خود را برای نامزدی حزبشان در انتخابات آتی اعلام کرده و چند سیاستمدار دیگر این حزب نیز احتمال نامزدی خود را مطرح کرده‌اند.

قرار است سومین دور مناظره‌های این ۹ نفر بزودی برگزار شود. ۲۰۲۳
پنجاه ونهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۳ آبان سال ۱۳۹۹ (سوم نوامبر سال ۲۰۲۰) برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید