معدن؛ ظرفیت مغفول مانده در توسعه کهگیلویه و بویراحمد


معدن؛ ظرفیت مغفول مانده در توسعه  کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- مدیرعامل ایمیدرو براین باور است استفاده از ظرفیت معادن در کنار کشاورزی و دامداری می تواند به توسعه پایدارکهگیلویه و بویراحمد کمک کند در حالی که این ظرفیت در استان مغفول مانده است.

خداداد غریب پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و تاکنون مطالعات معدنی سه هزار کیلومتر مربع از گستره جغرافیایی آن انجام شده که کمتر از ۳۰ درصد مساحت استان است.

وی ادامه داد: دریک هزار کیلومتر مربع از گستره اکتشافی استان هیچ ماده معدنی پیدا نشده و در مابقی آن ماده معدنی فسفات و بوکسیت با عیار بالا پیدا شده که اداره منابع طبیعی برای برداشت از این منابع مخالفت کرده است.

غریب پور اضافه کرد: سرمایه گذاری معطوف به اکتشاف است اما در این استان تاکنون اکتشاف در گستره کمی انجام شده است.ایمیدرو برای امسال در کل کشور بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع و در این استان بیش از ۹ هزار و۸۰۰ کیلومتر برنامه اکتشافی دارد.

وی ادامه داد: اولویت اول ایمیدرو اکتشاف است و برای چهار استان زاگرس نشین برنامه عظیم اکتشافی تعریف شده که کهگیلویه و بویراحمد نیز جز آنهاست.

غریب پور تاکید کرد:لازمه سرمایه گذاری، شناسایی ذخایر معدنی است تا زمانی که مشخص نشود در کجای استان چه پتانسیلی وجود دارد، مطمئنا سرمایه گذاری هم صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: معادن و صنایع معدنی نقش کلیدی در توسعه استانها دارد. برای استفاده از این ظرفیتها اولویت کشور این است که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری پای کار بیاید.

مدیر عامل ایمیدرو با اشاره نقش صنایع معدنی در توسعه صادرات غیر نفتی گفت: سالانه حدود۵۷ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد دلار صادرات معدنی در کشور انجام می شود که بیش از ۲۰ درصد از ارزش اعتباری و ۵۰ درصد ارزش وزنی صادرات کشور را تشکیل می دهد.

وی یادآوری کرد: این ظرفیت صادراتی مربوط به اکتشافات کم انجام شده در کشور است و اگر پهنه اکتشاف افزایش یابدظرفیت عظیم صادراتی برای این استان و کشور ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل ایمیدرو با بیان اینکه همکاری منابع طبیعی و محیط زیست برای برداشت از این معادن می تواند به توسعه استان کمک کند تاکید کرد: در بخش معدن اولویت ایمیدرو توسعه پایدار مبتنی بر حفظ محیط زیست است و باید همه به توسعه اکتشافات کمک کنند و در سوی دیگر ایمیدرو نیز خود را ملزم به رعایت الزامات زیست محیطی و حفظ عرصه های طبیعی می داند.

غریب پور گفت: در بخش معادن کوچک مقیاس، ۲۰ معدن در استان معرفی شده با این حال ایمیدرو برای سرمایه گذاری، کمک به فعال شدن معادن و حل مشکلات آنها با اولویت مناطق محروم عزم خود را جزم کرده است.

مدیر عامل ایمیدرو گفت: معدن می تواند در کنار ۲۷۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان، در اقتصاد و توسعه کهگیلویه و بویراحمد نقش آفرین باشد.

به گزارش ایرنا، از سال گذشته ایمیدرو عملیات اکتشافی در دو پهنه جنوب و غرب انجام داده است. آنچنان که کارشناسان این شرکت می گویند پهنه غرب استان به مساحت ۲۷۰۰ کیلومتر مربع برای بوکسیت و فسفات هدف گذاری شد و نتایج خوبی داشته است آنچنان که در این پهنه پنج محدوده بوکسیت و فسفات با عیار بالا شناسایی شده است.

دراین منطقه فسفات با عیار ۳۰ درصد و بوکسیت با عیار ۱۳ درصد پیدا شد که کیفیت بالایی دارد و می تواند استان را به عنوان قطب آلومینیوم کشور معرفی کند.

در جنوب استان نیز پهنه ای به مساحت ۱۰۰۶ کیلومتر مربع برای مس رسوبی هدف گذاری شد که خروجی مناسبی نداشت.

۹۹۲۹/۱۶۶۲/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن