سفر بی‌حاصل نتانیاهو به روسیه/ نتانیاهو با دستان خالی از سوچی بازگشت


خرداد؛ سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه و دیدار با «ولادیمیر پوتین»رییس جمهری این کشور اگرچه از سوی بسیاری از تحلیلگران دارای اهداف انتخاباتی ارزیابی شد، اما شواهد حکایت از آن...

خرداد؛ سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه و دیدار با «ولادیمیر پوتین»رییس جمهری این کشور اگرچه از سوی بسیاری از تحلیلگران دارای اهداف انتخاباتی ارزیابی شد، اما شواهد حکایت از آن دارد وی نتوانست به اهداف مورد نظر خود در مورد ایران و سوریه دست پیدا کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه دست و پا زدن های خود برای ماندن در قدرت چند روز مانده به انتخابات پارلمانی سراسری در اراضی اشغالی سفری را به روسیه انجام داد. وی این بار تلاش کرد تا با نشان دادن روابطی نزدیک با کاخ کرملین، آرای روس تبارهای ساکن در اسرائیل را برای خود تضمین کند. اما به نظر می رسید این تیر «بنیامین نتانیاهو» به سنگ خورد و حتی نتایجی عکس داشت.

موقعیت متزلزل نتانیاهو در عرصه داخلی و رقابت شدید احزاب مخالف با حزب لیکود، همچون انتخابات پیشین پیروزی قابل توجه وی در انتخابات را دور از ذهن ساخته است.

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند ضعف حزب لیکود به ویژه سیاست های نتانیاهو و از جمله رسوایی های مالی که موجب تشکیل چند پرونده فساد علیه وی و نزدیکانش شده، بر موقعیت نتانیاهو در انتخابات تاثیرگذار بوده است. در مقابل حزب آبی و سفید به رهبری «بنی گاتس» رقابت تنگاتنگی را با حزب لیکود نتانیاهو دارد. روز گذشته برخی رسانه های جهان از پیشی گرفتن رقیب نخست وزیر در نظرسنجی ها سخن گزارش دادند. تارنمای روزنامه صهیونیستی «هاآرتض» وضعیت نتانیاهو برای پیروزی را دشوار پیش بینی کرد به این نحو که ائتلاف آبی و سفید ۳۳ و لیکود ۳۱ کرسی را در انتخابات کسب خواهد کرد. از نگاه این گزارش هر دو حزب فوق قادر به تشکیل دولت ائتلافی خواهند شد اما در این میان احتمال شکست خوردن نخست وزیر بسیار زیاد است.

سیاست خارجی عرصه مانور نتانیاهو

این تحولات در حالی رخ می دهد که نتانیاهو از همه ابزارها و ترفندها برای کسب پیروزی در انتخابات استفاده می کند. ناتوانی وی در عرصه های داخلی موجب شده است تا وی مدعی توانایی در حوزه سیاست خارجی شود. در این چارچوب وی روی حمایت های رهبران کشورهای پرقدرت جهان به ویژه پشتیبانی بی دریغ «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا حساب ویژه ای باز کرده است.

نتانیاهو حدود ۱۰ روز قبل سفری را به لندن انجام داد و با مقامات بریتانیایی دیدار و گفت وگو کرد. وی در حاشیه این سفر با «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز دیدار کرد و هماهنگی هایی را با وی انجام داد. چند روز پس از این دیدار بود که نتانیاهو وعده انتخاباتی الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اسرائیل را در صورت پیروزی در انتخابات مطرح کرد.

این ادعا باعث واکنش های گسترده جهانی و محکومیت آن از سوی دولت ها شد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای نشان دادن توانایی های خود در عرصه جهانی در اظهارنظری اعلام کرد که به پشتوانه دولت ترامپ در کاخ سفید قادر به انجام این اقدام است و در صورت پیروزی در انتخابات، به سرعت از این فرصت یگانه به نفع رژیم اشغالگر استفاده خواهد کرد.

شکست سفر انتخاباتی نتانیاهو به روسیه

گام بعدی نتانیاهو برای فریب افکارعمومی و جلب نظر یهودیان روس تبار نمایش نزدیکی تل آویو با مسکو بود. وی که سفر دو هفته قبل خود به برزیل را به بهانه نزدیکی به انتخابات لغو کرده بود تنها شش روز مانده به انتخابات برای سومین بار در سال جاری به روسیه سفر کرد تا از طریق رایزنی و تصاویر خود در کنار «ولادیمیر پوتین» به نفع خود و حزب لیکود استفاده کند.

با این حال بنابر تحلیل برخی رسانه های جهان این سفر نتوانست اهداف نخست وزیر رژیم صهیونیستی را محقق سازد. تارنمای خبری تحلیلی «المانیتور» دستاورد این سفر برای نتانیاهو را ناچیز ارزیابی کرد و عنوان داشت نخست وزیر اسرائیل خواستار دیدار مشاوران امنیتی اسرائیل، آمریکا و روسیه در کنار دیدار رهبران آن ها بود که مورد قبول رئیس جمهوری روسیه واقع نشد.

علاوه بر این نتانیاهو در سفر اخیر خود به شدت تلاش داشت تا در دیدار با پوتین مجوز آزادی عمل برای انجام حملات نظامی در سوریه را کسب کند. وی همچنین بر متعهد نبودن ایران به توافق هسته ای برجام تمرکز کرده بود. المانیتور عنوان داشت در رویکردهای کاخ کرملین نسبت به این دو موضوع تغییری ایجاد نشد. مسکو همچون گذشته اعلام کرد که گزارش های آژانس در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را مورد تایید قرار می دهد. علاوه بر این مسکو در بیانیه ای با وعده انتخاباتی نتانیاهو در زمینه الحاق بخش هایی از کرانه باختری هم مخالفت کرد و آن را خطرناک دانست.

برخی رسانه ها هم از هشدار پوتین به نتانیاهو در مورد ادامه حملات هوایی به سوریه خبر دادند. گفته می شود روسیه اعلام کرده است ممکن است در صورت ادامه این روند جنگنده های مهاجم اسرائیلی را ساقط کند. حتی روزنامه «گاردین» که یکی از اهداف این سفر را جلب همکاری نظامی و امنیتی روسیه ارزیابی کرده بود عنوان داشت هفته گذشته جنگنده های سوخو ۳۵ روسیه از ورود هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی به حریم سوریه و حمله هوایی به بخش های جنوبی این کشور جلوگیری کرده بودند. به نوشته این روزنامه بریتانیایی، نتانیاهو تلاش کرد تا در این سفر به پوتین القا کند که افزایش قدرت ایران نه تنها تهدیدی برای اسرائیل است بلکه به نفع روسیه هم نیست.

از طرف دیگر رسانه های صهیونیستی که در دوره رقابت های انتخاباتی به دنبال هر سوژه خبری مهم هستند این سفر را نه تنها بی حاصل بلکه با دستاوردهای منفی برای نخست وزیر این رژیم تحلیل کردند. تارنمای روزنامه «Times of Israel » نوشت نتانیاهو که برای دیدار با رئیس جمهوری به شهر سوچی رفته بود سه ساعت منتظر دیدار با پوتین ماند، تا از مسکو بخواهد مانع اقدامات ایران شود.

برخی چهره های سیاسی صهیونیست ها همچون «جوزف لیبرمن» با انتقاد از این اقدام مسکو، اظهار داشتند که منتظر نگاه داشتن طولانی مدت بنیامین نتانیاهو تصادفی نبوده است.

به اعتقاد لیبرمن که خود در اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری مولداوی متولد شد، در روسیه هیچ اتفاقی به صورت تصادفی رخ نمی دهد و آن ها برای همه جزئیات کوچک هم برنامه ریزی دارند. بنابراین بی دلیل نخست وزیر اسرائیل را به مدت سه ساعت در اتاق منتظر نمی گذارند. وی تاکید کرد: بین اظهارات پوتین و نتانیاهو هم اختلاف نظری کامل به چشم می خورد؛ به ویژه آنکه پس از این دیدار وزیر امور خارجه روسیه هم بر لزوم احترام به حق حاکمیت دولت سوریه تاکید کرد.

تحلیل المانیتور هم حاکی از آن است به رغم روابط نتانیاهو و پوتین، در هر دو موضوع (فعالیت هسته ای ایران و حملات هوایی به سوریه) روسیه نشان داد که روابط نزدیک و استراتژیک خود را با ایران حفظ می کند زیرا هر دو کشور منافع مشترکی دارند. ایران بازیگر بسیار مهمی برای روسیه در تحولات سوریه و کل خاورمیانه است. نتانیاهو امیدوار بود تا پس از ۱۳ دیدار مستقیمی که در ۴ سال گذشته با پوتین انجام داده است قادر باشد شکافی را در روابط تهران و مسکو ایجاد کند اما نه تنها مشارکت دو کشور در سوریه در حوزه سیاسی و امنیتی محکم باقی مانده است بلکه حضور و همکاری اقتصادی هم به مولفه ای مهم در سوریه تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی