مراسم بزرگداشت آیت الله طالقانی 


مراسم چهلمین سالگرد ارتحال عالِم انقلابی آیت الله سید محمود طالقانی (ره) عصر امروز با حضور چهره ها‌ی فرهنگی و سیاسی برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت الله طالقانی به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مراسم نکوداشت آیت‌الله سید محمود طالقانی همزمان با چهلمین سالگرد ارتحال وی به همت پژوهشکده تاریخ معاصر، شهرداری تهران و بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف شناخت ابعاد شخصیتی این عالم مجاهد و به منظور تکریم و الگوسازی از مقام ایشان برگزار شد.
در این مراسم مهدی طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی، غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، حجت‌الاسلام شیخ فخرالدین صابری، جواد منصوری، سعید محبی، احمد شیرازی و محمدرضا کائینی سخنرانی کردند.
آیت‌الله طالقانی، که لقب «ابوذر انقلاب» را داشت، در سال ۱۳۱۸ نخستین بار خشم خویش را نسبت به رژیم و دستگاه حکومتی، با دادن یک اعلامیه درباره کشف حجاب ابراز کرد و در پی آن دستگیر و زندانی شد. پیوستن به نهضت ملی شدن نفت به منظور مبارزه با استعمار و تدریس و پاسخگویی به سؤالات قشر جوان در مدرسه عالی سپهسالار و نیز تفسیر قرآن و هدایت جوانان در مسجد هدایت از دیگر جلوه‌های مجاهدت‌های ابوذر انقلاب بود.
در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، آیت‌الله طالقانی به اتهام پنهان کردن نواب صفوی به زندان افتاد. وی در سال ۱۳۴۰ به جمع بنیان‌گذاران نهضت آزادی پیوست و در عین حال در سال ۱۳۴۱ همراه اعضای نهضت گرفتار زندان شد؛ همچنین به دنبال قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جرم اقدام علیه امنیت داخلی به ده سال حبس محکوم شد که با عفو عمومی در ۱۳۴۶ از زندان رهایی یافت. سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۴ دوران تبعید وی بود که در آبان ۱۳۵۷ پایان یافت.
این روحانی مجاهد و مفسر قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت جمعه تهران منصوب شد. نخستین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب در ۵ مرداد ۱۳۵۸ در دانشگاه تهران به امامت ایشان برگزار شد. این عالِم مجاهد سرانجام در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ دار فانی را وداع گفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...