گزارش| دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس درباره مسائل داخلی و خارجی


گزارش| دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس درباره مسائل داخلی و خارجی

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس دیدگاه‌های متفاوت و مختلفی درباره مسائل داخلی و سیاست خارجی این کشور دارند، برخی بر اشتباه بودن قطع روابط با سوریه و اهمیت بازگشت آن به اتحادیه عرب تاکید می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم‌،سومین انتخابات ریاست جمهوری تونس(اولین رئیس جمهور پس از سرنگونی بن علی از طریق مجلس موسسان منتخب مردم یعنی با رای غیر مستقیم مردم انتخاب شد) از زمان انقلاب مردمی سال 2011 میلادی امروز یکشنبه پانزدهم سپتامبر(بیست و چهارم شهریور) برگزار می‌شود، انتخاباتی که به سبب درگذشت الباجی قائد السبسی رئیس جمهور 92 ساله تونس زودتر از موعد تعیین شده قبلی برگزار می‌شود.

بیشتر ناظران سیاسی و کسانی که تحولات تونس را دنبال می‌کنند، تاکید می‌کنند که رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری میان عبدالفتاح مورو نامزد جنبش النهضه از یک سو و عبدالکریم الزبیدی وزیر دفاع و یوسف الشاهد نخست وزیر کنونی و مهدی جمعه نخست وزیر اسبق از سوی دیگر منحصر خواهد بود و به نظر می‌رسد مورود به دور دوم راه خواهد یافت و آرای اسلام‌گرایان را به خود اختصاص خواهد داد، در حالی که الشاهد و جمعه و الزبیدی برای کسب آرای گروه‌های ملی و پیشرو برای رسیدن به دور دوم رقابت خواهند کرد.

البته پیش‌بینی درباره برنده دور دوم انتخابات دشوار است از این نظر که هر نامزدی که با مورو رقابت کند، گروه‌های ملی و غیر اسلامی را متحد خواهد کرد و رقابت داغ و سختی را رقم خواهد زد تا حدی که با قاطعیت نمی‌توان ماهیت ساکن جدید کاخ کارتاژ را مشخص کرد، هر یک از نامزدها که پیروز شود، اختیارات گسترده‌ای نخواهد داشت، زیرا قانون اساسی جدید تونس نظامی را تصویب کرده که اغلب اختیارات اجرایی را به نخست وزیر داده است.

شاید سئوالی که مطرح می‌شود، این است که در صورت شکست عبدالفتاح مورو نامزد جنبش النهضه در انتخابات ریاست جمهوری و ناکامی در رسیدن به کرسی ریاست جمهوری، آیا النهضه نامزد دیگری برای ریاست جمهوری دارد یا اینکه زمام امور بار دیگر همانند سال 2014 که قائد السبسی رئیس جمهور شد، از دستان النهضه خارج خواهد شد؟

دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس درباره مسائل داخلی و خارجی

در چارچوب دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس درباره سیاست خارجی، برخی از آنها از جمله «الصافی سعید» نامزد مستقل و مطرح و معروف به تفکرات ملی، بر اهمیت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کردند الصافی سعید تصریح کرد سوریه از بنیانگذاران اتحادیه عرب است و کشور دشمن تونس نیست، سوریه کشور مهمی در خاورمیانه به شمار می‌رود.

وی تاکید کرده است که اولین کاری که در صورت پیروزی انجام خواهد داد، ازسرگیری روابط با سوریه است. وی بر ضرورت اینکه سوریه به اتحادیه عرب برگشته و نقش خود را در مقاومت ایفا کند، تاکید کرد.

الصافی خاطر نشان کرد سوریه گرفتار یک جنگ منطقه‌ای و بین المللی و درگیری‌های ایدئولوژیکی و منافع دیگران شده است که طرف‌های این جنگ، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) هستند. وی بر ضرورت حمایت از سوریه به عنوان بخشی از امنیت ملی اعراب تاکید کرد.

«محسن مرزوق» رئیس حزب «مشروع تونس» و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2019 که به نفع عبدالکریم الزبیدی کنار رفته، تاکید کرده بود که قطع روابط میان تونس و سوریه، از اشتباهات بزرگ بود.

وی خاطر نشان کرد قطع روابط در دوران حکومت سابق در نتیجه در پیش گرفتن سیاست محورها و مرتبط به آن سیاست بود، به ویژه در دوره ای که روابط تونس با دمشق قطع شد، دوره‌ای که شاهد سیاست اعزام سازمان یافته جوانان(تونسی) برای پیوستن به صفوف تروریست‌ها بود.

وی افزود جوانانی که به سوریه و عراق رفتند، اکنون تهدیدی برای امنیت کشورهایی هستند که در آن حضور دارند و نیز تهدیدی برای امنیت تونس هستند و به همین سبب ازسرگیری روابط با سوریه اهداف امنیتی دارد.

این سیاستمدار تونسی از نقش روسیه در مقابله با تروریسم در منطقه تمجید و بر اهمیت استفاده از تجارب و مبادله اطلاعات و کمک‌های آموزشی تاکید کرد.

انتخابات ریاست جمهوری تونس قرار بود هفدهم نوامبر برگزار شود، ولی درگذشت الباجی قائد السبسی رئیس جمهور این کشور در 25 جولای سبب شد تا هیئت عالی مستقل انتخابات تونس، زمان انتخابات را جلوتر ببرد و رسما تاریخ 15 سپتامبر را برای برگزاری آن تعیین کند.

المنصف المرزوقی معتقد به نظام سکولار بوده و خود را یک فرد دموکرات معرفی می‌کند، به طور کلی از اندیشه‌های سوسیالیستی میانه دنباله‌روی می‌کند، هر چند با جریان‌های اسلام‌گرا هم روابط خوبی داشته است.

المرزوقی از جمله مخالفان رژیم دیکتاتوری صدام معدوم در عراق بود، در دوران حکومت دیکتاتوری بن علی از منتقدان سرسخت او بود و چه در زمان تبعید و چه در داخل تونس به فعالیت‌های گسترده‌ای علیه رژیم سابق دست می‌زد.

یکی از بحث‌برانگیزترین مواضع و اقدامات المرزوقی در حوزه سیاست خارجی به اقدام وی در قطع روابط دیپلماتیک با دولت قانونی سوریه به ریاست بشار اسد و در راستای حمایت از گروه‌های مخالف سوری بود که انتقادها از وی را به دنبال داشت.

المرزوقی در جمع هواداران خود خواستار عدم اعتماد به کسانی شد که به گفته وی به وعده‌های خود طی پنج سال گذشته عمل نکردند.

وی گفته است که روابط با لیبی در صدر اولویت‌هایش در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور قرار خواهد گرفت و یکی دیگر از اولویت‌هایش بازگرداندن اموال غارت شده به خزانه عممومی است و همچنین برای بازگرداندن عدالت انتقالی به مسیر خود تلاش خواهد کرد.

گزارش| دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس درباره مسائل داخلی و خارجی

وی وعده داده است طرح‌ها و مطالبات متعددی را محقق کند که از جمله آنها «حمایت از استقلال، ایستادن در برابر هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط(با رژیم صهیونیستی) است.

المرزوقی همچنین وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات امسال، برنامه‌هایی را که به اجرای آن متعهد شده بود، پیگیری و اجرا کند که در راس آن، مبارزه با فقر و قبضه کردن بازارهای آفریقایی است.

وی در مناظره‌های تلویزیونی در پاسخ به یکی از شرکت‌کنندگان که بر ضرورت اینکه رئیس جمهور باید شخصیت فرهنگی باشد، اعلام کرد که تونس رئیس جمهور فرهیخته‌ای داشت که البته منظور المرزوقی خودش بود. وی با طعنه خطاب به دیگر نامزدهای شرکت کننده در مناظره تلویزیونی گفته بود وی به مسائل زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی اهتمام داشت و اکنون همه از محیط زیست و انرژی و فرهنگ حرف می‌زنند.

اما «الحبیب خذر» یکی از رهبران جنبش النهضه در صفحه خود در فیسبوک از المرزوقی خواست پاسخ حمایت‌های جنبش النهضه در انتخابات قبلی را با کناره‌گیری به نفع «عبدالفتاح مورو» بدهد.

المرزوقی در نامه‌ای به چپگرایان به آنها گفته است که وی بیشتر از همه از مسئله فلسطین حمایت می‌کند و در دوران ریاست جمهوری خود از اسماعیل هنیه و خالد مشعل رهبران حماس استقبال کرده و حتی برای شکستن محاصره غزه سوار کشتی شده بود.

دیدگاه نامزدها درباره رژیم صهیونیستی

«قیس سعید» از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس درباره جرم بودن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌گوید واژه عادی‌سازی روابط قبلا وجود نداشت و فقط سال 1977 ظاهر شد، زیرا در حقیقت، عادی‌سازی، یک خیانت بزرگ است.

وی به انتقاد از اتحادیه عرب پرداخت و گفت این اتحادیه باید اتحادیه ملت‌های عرب می‌شد نه اتحادیه کشورهای عربی . سعید به ابتکارعمل‌ها و طرح‌های فراوانی از جمله معاهده دفاع مشترک عربی اشاره کرد که مربوط به سال 1952 است، ولی هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

اما «حمی الهمامی» نامزد جبهه خلق تونس در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خواستار تدوین قانون برای جرم دانستن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد. وی تاکید می‌کند که در صورت پیروزی در انتخابات و تکیه بر کرسی ریاست جمهوری، طرحی برای جرم دانستن عادی سازی روابط با پارلمان ارائه خواهد کرد.

محمد الصغیر نوری نامزد مستقل گفته است که برنامه انتخاباتی‌اش بر این محورها متمرکز است : توسعه، حکمرانی مطلوب خارج کردن کشور از تمرکزگرایی و هرج و مرج موجود در قانون اساسی و فعال کردن حکومت محلی، درخشش جایگاه تونس در خارج از طریق شراکت و همکاری جدید با اتحادیه اروپا و آفریقا، طرحی برای مقاومت در برابر تروریسم و خشونت و هرج و مرج.

قیس سعید از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس تاکید کرده است که برنامه انتخاباتی‌اش بر مجموعه‌ای از اهداف ملی مرتبط با حاکمیت تونس و حمایت ازآن در برابر تمام چالش‌های پیش رو متمرکز است.

او در گفت‌وگو با سایت العهد گفته است تونس وارد مرحله جدیدی در تاریخ شده و نمی‌توان با سازوکارهای قدیمی و بی‌نتیجه قبلی آن را اداره کرد.

وی تاکید می‌کند که مسئله فلسطین در وجدان ملت تونس جا دارد و تونس همواره در کنار مسائل عربی و در راس آن مسئله فلسطین و حقوق ملت فلسطین قرار دارد.

قیس سعید درباره خطر رواج «فرهنگ شکست» هشدار می‌دهد. این نامزد انتخابات همچنین تصریح می‌کند که عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل خیانت بزرگی به کشور است.

قیس سعید در رد طرح معامله قرن آمریکا خاطر نشان می‌کند که فلسطین فروشی نیست.

وی درباره اوضاع جهان عرب به ویژه پس از تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه می‌گوید: در ارتباط با روابط خارجی باید بگویم که تونس بخشی از امت عربی و امت اسلامی است . درباره دولت سوریه باید بگویم که در معرض دخالت خارجی برای سرنگونی دولت قرار گرفت، هدف کسانی که به سوریه تجاوز کردند، تجزیه و تقسیم این کشور و قرار دادن در وضعیتی بود که اکنون در آن به سر می‌برد، هیچ کس نباید در گزینه‌های ملت سوریه دخال کند و هیچ کس حق ندارد در این کشور برای سرنگونی نظامش دخالت کند.

قیس سعید به بحران لیبی اشاره می‌کند و می‌گوید این بحرانی است که لیبیایی‌ها بهایش را می‌پردازند، مردم لیبی حق دارند که با آزادی کامل برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند و حق دارند که درخواست کنند که تمام دخالت‌ها در امور کشورشان پایان یابد، بحران لیبی، بحران ملت لیبی نیست، بلکه نتیجه دخالت قدرت‌های منطقه‌ای است.

سلمی اللومی درباره مسائل داخلی تونس و برنامه خود تاکید کرده است که «امنیت فراگیر و توسعه از مهمترین اولویت‌هایش است»

وی گفته است امنیت فقط منحصر به امنیت ملی نمی‌شود،‌بلکه شامل امنیت غذایی، بهداشتی، زیست محیطی و مهار جرم می‌شود.

منیر بعطور اولین نامزد همجنسگرای انتخابات ریاست جمهوری و در نوع خود در تاریخ جهان عرب اولین همجنسگرا به شمار می‌رود که برای یک انتخابات مهم نامزد می‌شود.منیر بعتور، وکیل و رئیس و موسس حزب موسوم به اللیرالی التونسی و یکی از موسسان جمعیت موسوم به «شمس» است که به دفاع از همجنسگرایان در تونس می‌پردازد. وی یکی از سیاست‌های خود را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، عادی‌سازی روابط تونس با رژیم اسرائیل عنوان کرده است.

مسائل اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم نسبت به دو انتخابات ریاست جمهوری قبلی، در صدر مسائل داخلی و مهم تونس قرار گرفته و نامزدهای این دوره اعم از اسلامگرا یا لیبرال یا سوسیال دموکرات یا راستگرا همه به ویژه در مناظره‌های انتخاباتی به مردم قول داده‌‌اند یکی از مهمترین اولویت‌هایشان، تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تونس خواهد بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403