کتاب آرایی و تذهیب پس از اسلام در ایران اوج گرفت


کتاب آرایی و تذهیب پس از اسلام در ایران اوج گرفت

تهران - ایرنا - رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان این که کتاب آرایی هنری ریشه دار در تاریخ کهن ایران است، گفت: کتاب آرایی و تذهیب پس از اسلام در ایران اوج گرفت.

سید عبدالمجید شریف زاده عصر یکشنبه با بیان این نکته که کتاب آرایی هنری ریشه دار در تاریخ کهن ایران است، گفت: مشهور است که مانی کتاب دینی خود را با نقاشی هایی مزین به طلا آراسته است و اما اوج این هنر را باید در دوران هنر پس از اسلام ایران جستجو کرد.
وی افزود: در این دوره کتاب قرآن جلوه گاه خلق هنر ناب بود و هر هنرمند نگارگری برای ابراز ارادت خالصانه خود به حق تعالی به تزئین کتاب قرآن می پرداخت و گاه در خلق یک اثر قرآنی هنر چندین هنرمند چون خطاط، مذهب و جلد ساز تجمیع می گشت.
شریف زاده تصریح کرد: در طول تاریخ ایران اسلامی هر چند کتاب آرایی قرآن با فراز و نشیب هایی همراه بوده اما هیچ گاه به فراموشی سپرده نشد و از این روست که امروزه ما با قرآن های بسیار روبرو هستیم که هریک اثر بی بدیلی بشمار می روند و زینت بخش موزه های سراسر دنیا هستند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: با توجه به استفاده تکراری از طرح و نقوش در تذهیب و کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی در دهه های اخیر و عدم اجرای طرحی جدید از جانب هنرمندان نیاز بر این می رفت که این طرح‌ها و گره ها با رعایت قوانین طراحی سنتی به شکلی نوین بکار گرفته شود. تا در قالب یک جلد قرآن در گسترش و رواج کاربرد نقوش سنتی و همچنین باز خوانی کتاب آرایی قرآن مجید با تاکید برویژگی های اصیل هنر کتاب آرایی و رویکرد خلاقانه مفید باشد.
شریف زاده افزود: باتوجه به اهمیت موضوع، اطلاعات مورد نیازبه روش اسنادی جمع آوری و در مواردی نیز با مشاهده نمونه های موجود و مصاحبه با اساتید فن به نتایجی دست یافتیم که منجر به ارائه یک قرآن نفیس شدکه شامل ۸ صفحه است.
او گفت: این صفحات عبارتند از عنوان، بسم الله، آغاز، سرسوره ها، اسامی آیات، دعای ختم، تقدیم، عطف، که بر روی کاغذ آهارمهره شده با پودرطلای بیست وچهار عیار ، گواش و آبرنگ اجرا شده است.

وی گفت: با توجه به کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی و در راستای حفظ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران «کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن» توسط کیوان شجاعی هنرمند کارگاه نگارگری تذهیب شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری