بازدید معاون امور هنری از دو نمایشگاه در خانه هنرمندان


بازدید معاون امور هنری از دو نمایشگاه در خانه هنرمندان

تهران- ایرنا- معاون امور هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد از نمایشگاه‌های هنری خانه هنرمندان بازدید کردند.

سید مجتبی حسینی معاون اموی هنری و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی عصر یکشنبه از نمایشگاه مجسمه‌نگاری (تلفیق نگارگری و مجسمه‌سازی) حسین عصمتی و مینا صدری و همچنین شبیه نامه‌های دست‌نوشته دوره قاجار در خانه هنرمندان ایران دیدن کردند.

دست‌نوشت دوره قاجار با عنوان به روایت نسخه خوانان در خانه هنرمندان ایران توسط رضا کوچک زاده گردآوری شده و در مجموعه‌ای از 70 تصویر شبیه نامه دست‌نویس و گزیده شده از مجموعه‌های مهم شبیه نامه‌های دوره قاجار انتخاب و به شکل پوستر، نمایش داده شده است.

بازدید معاون امور هنری از دو نمایشگاه در خانه هنرمندان

رضا کوچک‌زاده کارگردان و پژوهشگر تئاتر در مورد نمایشگاه به روایت نسخه‌خوانان گفته است: در برخی از این نسخه‌ها حاشیه‌نویسی‌هایی وجود داشت که از خود مجالس نوشته شده‌ مهم‌تر می‌شدند و ما را به بخشی از تاریخ پنهان مانده هنرهای نمایشی رساند که خیلی برای خود ما شگفت انگیز بود. اینها اسنادی هستند از زمانی که تاریخ‌نگاری دراماتیک وجود نداشته و به همین سبب این مجموعه گنجینه بزرگی از مردم‌شناسی، ادبیات عامیانه، موسیقی، رفتارشناسی و بسیاری دیگر از ارزشهاست و برای من که کارگردانی خوانده‌ام مهمترین بخش این اسناد این بود که سبب شد من با نیای نمایشی خود آشنا شوم چون عملا پیش از این چیزی در این مورد نمی‌دانستیم.

آثار مجسمه‌نگاری مینا صدری و حسین عصمتی زوج هنرمند و پژوهشگر را می‌توان نمونه‌ای از فعالیت بینارشته‌ای در حوزه هنر تجسمی قلمداد کرد. مجسمه‌هایی که از نگارگری اقتباس شده‌اند؛ تصاویر دو بعدی در حجم‌های سه بعدی تجسم یافته‌اند. برخی از مجسمه‌ها و پیش طرح های این آثار که قرار است از ۱۵ شهریور در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران فعالیت خود را آغاز کند، توسط مینا صدری و تعدادی نیز توسط حسین عصمتی طی ۵ سال فعالیت خلق شده است.

بازدید معاون امور هنری از دو نمایشگاه در خانه هنرمندان

نمایشگاهمجسمه‌نگاری شامل ۱۴ مجسمه برنزی و ۳۴ تابلو از پیش طرح‌های این مجسمه‌ها، نتیجه سالها مطالعه، تحقیق و مشق از آثار نگارگری و تجربه مجسمه سازی است، که در قالب مجسمه‌های نگارین رخ نموده است. از ویژگی مهم این آثار بهره بردن از اختصاصات تصویری نگارگری است، به طوری که مخاطب خاص و عام هر دو بر این واقعیت اذعان می‌کنند.

صدری درباره این نمایشگاه به ایرنا گفت: در این نمایشگاه نوعی ارتباط دو سویه میان نگارگری و مجسمه سازی شکل گرفته که ویژگی یگانه ای دارد و آن تلاش برای نمایان کردن ویژگی های نگارگری در یک حجم سه بعدی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت