آیت‌الله محقق‌داماد: جهل اعتقادی، بدترین نوع جهل بشری است/ معرفت داشته باشید


آیت‌الله محقق‌داماد: جهل اعتقادی، بدترین نوع جهل بشری است/ معرفت داشته باشید

شفقنا – شبستان نوشت: یک استاد دانشگاه با بیان‌اینکه بدترین نوع جهل آن است که افراد به جهل خود آگاهی نداشته باشند، گفت: جهل اعتقادی، بدترین نوع جهل بشری است. شما را به خدا الهیات را کم نگیرید. دقت کنید که معرفت داشته باشید و به جای اعتقاد، فکر بنشانید. دو کتاب جدید آیت الله «سید مصطفی محقق داماد» با عناوین «فاجعه جهل […]

آیت‌الله محقق‌داماد: جهل اعتقادی، بدترین نوع جهل بشری است/ معرفت داشته باشید

شفقنا – شبستان نوشت: یک استاد دانشگاه با بیان‌اینکه بدترین نوع جهل آن است که افراد به جهل خود آگاهی نداشته باشند، گفت: جهل اعتقادی، بدترین نوع جهل بشری است. شما را به خدا الهیات را کم نگیرید. دقت کنید که معرفت داشته باشید و به جای اعتقاد، فکر بنشانید.

دو کتاب جدید آیت الله «سید مصطفی محقق داماد» با عناوین «فاجعه جهل مقدس» و «در دادگاه جهل مقدس» طی نشست «شب روشنگری دینی»، یکشنبه، ۲۴ شهریور ماه در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار(کانون زبان فارسی) با حضور علاقه مندان برگزار شد.

در این مراسم آیت الله محقق داماد طی سخنانی با بیان اینکه آنچه دانش و علم در جهان است و تمام خدماتی که بشر امروز از علم می بیند معلول جهل است، اظهار کرد: اما سوال آن است که کدام جهل؟ جهلِ کسی که متوجه باشد جاهل است و به قول سقراط خردمند کسی است که می داند، نمی داند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: آنچه در پزشکی و تکنولوژی باعث پیشرفت شده نتیجه جهل جاهلانی است که می دانستند جاهل هستند، اما امان از آن جهل که انسان نداند، جاهل است. امان از آن زمان که مدیریت جامعه دست کسانی باشد که جاهل باشند و ندانند که جاهل اند.

وی تصریح کرد: بدتر از آن هم جاهلانی هستند که ندانند جاهل اند و جهل خود را به خدا می بندند، به نام خدا خون بریزند و سر ببرند. صدای کودکانی را بشنوید که پدرانشان را جلو رویشان سر می برند و مادرشان را برده می کنند آن هم به نام خدا، آنان جاهلانی هستند که گرفتار جهل اعتقادی شدند.

آیت الله محقق داماد با اشاره به واقعه جانسوز عاشورا و قیام امام حسین(ع)، افزود: شمر نشست روی سینه سیدالشهدا(ع) و در پاسخ به سوال حضرت(ع) که فرمود می دانی کیستم؟ پاسخ داد: می دانم اما برای خدا سر از گردنت جدا می کنم. در نوشته هایم نقل کردم که «ابن عباس» در جریان حج نقل می کرد در حجر اسماعیل نشسته بودم و دیدم فردی به حالت خمیده آمد و گفت: بعد از طواف متوجه شدم قطره خون پشه ای به لباس احرام من بود آیا اشکال دارد؟ من پاسخ دادم که اشکالی ندارد. از او سوال کردم کیستی؟ گفت: من شمر هستم. پاسخ دادم: وای بر تو که پسر پیامبر(ص) را سر بریدی آیا نترسیدی؟ در همین اثنا پاسخ گفت: ساکت باش که من برای خدا او را سر بریدم و به وظیفه شرعی خود عمل کردم چون از ولی امر خود اطاعت کردم!

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم تاکید کرد: به عنوان طلبه ای که عمرش را در الهیات صرف کرده می گویم، این سخنان را از من به عنوان موعظه و پیشنهاد بشنوید، شما را به خدا الهیات را کم نگیرید. دقت کنید که معرفت داشته باشید و به جای اعتقاد، فکر بنشانید، دیگر نگویید من معتقدم؛ بگویید من فکر می کنم که اگر چنین بگویید می توانید با دیگری گفت وگو کنید اما اگر بگویید من معتقدم با هیچ کس گفت وگو نخواهید کرد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که با این چنین اوصافی باید چه کرد؟، گفت: من سال ها است که در کنار کارهای تخصصی حقوقی خود، وقتم را صرف این مساله کردم و همه کارهای عمومی ام را روی روشنگری و مبارزه با جهل مقدس گذاشتم، اما در این فضا برای این دو اثر خود روش انتخاب نکردم چون می دانستم اگر چنین کنم موفق نمی شود، در مورد همه چیز می نویسم تا هیچ کس نداند که من دارم چه می کنم.

آیت الله محقق داماد در پایان خاطرنشان کرد: چند سال قبل در قالب تفسیر قرآن، دو جلد کتاب با عنوان «روشنگری دینی» نوشتم که چندین بار تجدید چاپ شده است، هر کسی می خواند خیال می کند تفسیر قرآن است به واقع هم بود اما اگر اهل فن می خواندند متوجه می شدند که من چه چیز را دنبال کردم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!